Gazdaság

AZ MHB LAKOSSÁGI BANKJA – Kopogtat a XXI. század

admin
admin

1996. 03. 13. 00:00

Bár a bankszakemberek már jó ideje tisztában vannak azzal, hogy a lakossági betétek enyhíthetnének a hazai pénzintézetek forráshiányán, az azokhoz kapcsolódó szolgáltatások színvonala még nem, vagy csak nagyon lassan igazodik e felismeréshez. A Magyar Hitel Bank jövő év elején alapítandó első hazai népbankja – a nemzetközi szakzsargonban “retail bank” – már a legkorszerűbb technikára és kommunikációs megoldásokra épül.

A bankközi zsíró létrejötte, a készpénzes forgalom mérséklődése, valamint a folyamatos pénzintézeti fejlesztések mára olyan helyzetet teremtettek, hogy a jövő év elején megkezdheti működését a Magyar Hitel Bank (MHB) szárnyai alatt Magyarország első népbankja. Igaz, voltak már negyed- és félmegoldások – például a private banking vagy a megtakarítási termékek kibocsátása -, ám a magas költségszint mindegyik esetben akadályozta a naprakész rendszer bevezetését.

A világ számos országában már hagyományosnak számító népbank-üzletág (lásd külön írásunkat) hazai meghonosításával és annak irányításával az MHB vezetősége Iványi Györgyöt, az Inter-Európa Bank egykori elnök-vezérigazgatóját bízta meg. Az MHB ugyan már eddig is foglalkozott lakossági termékekkel, ennek az új üzletágnak a célja azonban kifejezetten az, hogy hosszú távú, stabil pénzforrásokat biztosítson.

A retail banking lelke a hozzá kapcsolódó magas színvonalú, fejlett kommunikációs rendszer – hangsúlyozza Iványi György. Ennek nyomán lényegesen csökkenthetők a működtetés költségei, hiszen még a drágább technológia kiépítése sem kerülhet annyiba, mint közel száz bankfiók fenntartása szerte az országban. Nem is beszélve a későbbi üzemeltetésről, amelynek során a kevés fiókkal és munkaerővel dolgozó népbank könnyebben megfizethető ügyfelei számára. Így a lakosság azon rétege is bekapcsolódhat a hálózatba, amely egyébként nem felelne meg a szigorú pénzintézeti kritériumoknak. A bankszakember szerint minden banknak, amely az újszerű lakossági üzletág kiépítésébe kezd, önállóan kell megteremtenie a szükséges feltételeket. Igazán azonban – emeli ki – a kisbankok igazodhatnak legkönnyebben a retail banking szabta igényekhez.

A nagyszámú kliens miatt a termékeket általában nem ügyfél-, hanem termékcentrikusan értékesítik. Jellemző a javarészt automatizált rendszer. Gyakoriak a készpénzkímélő fizetési formák, viszont kevesebb a lehetőség arra, hogy az ügyfél és az ügyintéző között személyes kapcsolat alakuljon ki.

Az üzletág diktálta feltételek mellett ugyanakkor nem szabad elfeledkezni a hazai adottságokról sem, amelyeket elsősorban a lakosság jövedelemszintje és megtakarítási hajlandósága határoz meg. Ennek alapján készült el az MHB népbank megvalósíthatósági tanulmánya is, amely a tranzakciók során csak azokon a területeken “tartotta meg” a munkaerőt, ahol az nélkülözhetetlen. A leendő ügyfelek bankkártyák segítségével vagy saját számítógépükön keresztül kapcsolódhatnak majd a rendszerhez.

Először az olyan, úgynevezett forrásoldali termékek kerülnek majd terítékre, mint a számlavezetés és betétőrzés, valamint a tőkepiaci termékek. Később viszont fokozatosan áttérnek az eszközoldali szolgáltatásokra, így a hitelezésre is – említ néhány fő pontot Iványi a megvalósíthatósági tanulmányból.

Az előkészítő munkákkal párhuzamosan folynak a részint puhatolózó, részint már egészen konkrét tárgyalások a potenciális kül- és belföldi partnerekkel. Előbbiek közül a Riggs National Bank Washington már meg is nevezhető: az amerikai pénzintézet, ha nem is jelentős mértékben, de tulajdonrészesedést kíván szerezni a magyar népbankban. Hasonlóan ahhoz a profi külföldi társasághoz, amely fejlett technológiát is magával hozva befektetne a lakossági üzletágba. Ez utóbbi nevét ugyan egyelőre homály fedi, ám azt sejteni lehet, hogy valószínűleg azon országok részéről nagyobb az érdeklődés, ahol a retail banking már elterjedt és sikeres üzletág.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

CHICAGO, IL - AUGUST 13: Four-year-old Leo Griffin leaves a protest against the alt-right movement held to mourn the victims of yesterdays rally in Charlottesville, Virginia on August 13, 2017 in Chicago, Illinois. One person was killed and 19 others were injured in Charlottesville when a car plowed into a group of activists who were preparing to march in opposition to a nearby white nationalists rally. Two police officers were also killed when a helicopter they were using to monitor the rally crashed.   Scott Olson/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.