Gazdaság

ÚJRAOSZTJÁK A KÁRTYÁKAT – A “baby bell”-ek fegyvere a fúzió

Ötvenéves korlátokat bontott le a telekommunikációs és az audiovizuális szektor között az amerikai szenátus napokban meghozott döntése, amely megszüntette a távközlés eddigi monopóliumait, 1999-től kölcsönösen beengedve egymás felségterületére a helyi, valamint a távolsági kommunikációban és az audiovizuális iparban eddig egymástól elhatároltan tevékenykedő vállalkozásokat. A napokban egyébként a német parlament is napirendre tűzte a távközlési piac deregulációjának vizsgálatát.

A torta újraszeletelését először 1984-ben kísérelték meg az USA-ban. Ekkor vették el az ATT távolsági telefonhálózatok szektorában megszerzett előjogait, arra kárhoztatva a “Ma Bell”-t, ahogy Amerikában becézik, hogy osztozzék a “baby bell”-ekként a köztudatba bevonult új társaságokkal, köztük az MCI-vel és a Sprinttel. Érintetlenül hagyták azonban az utóbbiak monopóliumát a helyi telekommunikációban.

A mostani döntés összességében 700 milliárd dolláros piacon ad lehetőséget a kártyák újraosztására. A cél a tarifacsökkentés, állítják az illetékesek, mondván: ha az eddig csak távolsági beszélgetéseket bonyolító társaság a helyi szolgáltatást olcsóbban oldja meg, akár vonalak bérlésével, akár új hálózat létesítésével, azzal a fogyasztó jár jól. Persze, a regionális vállalkozások előtt is megnyílik a lehetőség, hogy piacvesztésüket a távolsági szektorban szerzett új pozíciókkal ellensúlyozzák. Ez utóbbi egyébként jókora falat: a mérleg 76 milliárd dolláros forgalmat jelez.

A “baby bell”-ek egyik legkézenfekvőbb fegyvere a fúzió – vélekednek az elemzők. Így a Washingtont és Philadelphiát ellátó Bell Atlantic a New Yorkban és Új-Angliában érdekelt Nynexszel egyesülve méltó versenytársa lehet a nagyoknak. Arról is hallani, hogy az említett vállalkozások beveszik a “csapatba” a kaliforniai regionális társaságot, a Pacific Telesist, és együtt lendülnek támadásba egy új üzletágban, a celluláris kommunikáció piacán, amely rohamosan bővül, és már mintegy 13 milliárd dolláros forgalommal dicsekedhet. Bővül a tv-társaságok mozgástere is, a fogyasztók eddigi 25 százalékáról 35 százalékra emelkedik az egy társaság által megcélozható nézőszám. Sokak által furcsállott módon az új szabályozás nem vonatkozik a Fox televízióra, amelynek tulajdonosa Murdoch, miután a Foxot nem tekintik az USA-ban nemzeti társaságnak.

A dereguláció a távközlés és a televíziózás kapcsolatában is új helyzetet teremt, és minden bizonnyal nagy lökést ad a technológiai fejlesztéseknek. A telefontársaságok a jövőben képtovábbítást, televíziós műsorszórást is végezhetnek. Ez utóbbiak már, megelőzve a döntést, érdekeltségeket szereztek különböző tv-társaságokban. Így az ATT 2,5 százalékot vásárolt a GM-csoporthoz tartozó, a parabolaantennás műsorszórásra szakosodott DirecTv-ben. Az MCI a Murdoch-birodalomhoz tartozó News Corphoz csatlakozott; az együttműködés célja a közös munka nemcsak a hagyományos, hanem a XXI. századi interaktív televíziózás terén is – hangoztatták a két vállalkozás képviselői. Ugyanez a szándék vezérelte az MCI és a Microsoft napokban bejelentett szövetségét, amely az Interneten történő közös navigálás érdekében köttetett.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik