Élet-Stílus

Öt percen múlik, hogy fejfájás vagy öröm lesz a fekete pénteki vásárlásból

A fekete péntek az Egyesült Államokból indult és több évtizedes hagyománya van: 1932 óta a karácsonyi vásárlási láz első napját jelöli. Ilyenkor nemcsak korábban nyitnak ki az üzletek (van, hogy 4-5 órakor és az éjfél sem ritka), de tovább is tartanak nyitva. Pár éve Magyarországon is meghonosodott – leginkább az online áruházak álltak rá, hogy őrületes akcióikkal minél több vásárlót érjenek el, de évről-évre egyre több üzletlánc és bolt is bekapcsolódik. Idén november 24-én jön a nagy árengedmények napja.

Korábban előfordult ilyenkor 70, de akár a 90 százalékos kedvezmény is, ami valóban roppant csábítóan hangzik, de azért nem árt az óvatosság.

Járt utat járatlannal ne cseréljünk

Alapvető szabály, hogy megbízható, jól ismert boltokból vásároljunk ilyenkor is, akár online, akár személyesen, mert akkor jó eséllyel nem érhet minket kellemetlen meglepetés.

Ha mégis ismeretlen üzletből vásárolnánk, akkor legyen gyanús, ha:

  • az oldalon nem lehet bankkártyával vagy Paypallal fizetni,
  • rossz a helyesírás, igénytelen a kinézet,
  • gyanúsan alacsonyak az árak, illetve
  • soha nem hallottunk még az adott üzletről, csak egyszerűen feldobta a net.

Tanácsos ezen kívül, hogy ismeretlen helyről első alkalommal ne vásároljunk előre fizetéssel, hanem inkább utánvételt kérjünk.
Mire figyeljünk még, hogy ne kelljen pár nap múlva megbánnunk, hogy lecsaptunk a „kihagyhatatlan” ajánlatra?

Kell egy kis körülnézés, mielőtt rendelünk

Nézzük meg, hogy a webáruháznak van-e olyan elérhetősége, amin probléma esetén elérhetjük őket. Hasznos lehet rendelés előtt rákeresni, hogy akik már használták az adott webáruházat, milyen tapasztalatokat szereztek, azaz megnézni a vevői vélemények rovatot.

Nem árt egy kis önvizsgálat sem: célszerű feltenni magunknak a kérdést, hogy valóban szükségünk van-e a szenzációs akcióban kapható termékre, illetve hogy ha valóban szeretnénk valami hasonlót, akkor az adott áru mindenben megfelel-e az elképzelésünknek. Ehhez a lehető legtöbbet tudjuk meg a termékről, olvassuk el az ismertetőt, és vessük össze a szükségletünkkel. Ha kiderül, hogy mégsem az, ami nekünk kell, akkor jobb, ha tovább keresünk. Boltokban bátran kérdezzük meg a felkészült tanácsadókat, az ő szempontjaik segíthetnek a döntésben.

Nézzük meg azt is, hivatalos terméket kapunk-e, hogy van-e rá garancia, jótállás, létezik-e szervizháttér, magyar nyelvű kezelési, vagy használati utasítás.

Bár így egyben soknak tűnhet az ellenőrizendő dolgok listája, viszont gondoljunk arra, hogy ezzel szinte biztosan elkerülhetjük azt, hogy lelépjenek a pénzünkkel vagy hibás, esetleg hamis terméket kapjunk.

A műszaki cikkek vásárlásához is van három tippünk:

  • Különösen jól jöhet egy szaktanácsadó, mert segít kiválasztani azt a műszaki cikket, amelyik az igényeinknek a legjobban megfelel.
  • Ott vásároljunk, ahol biztosan van belőle készleten, így nem ér csalódás, hogy elviszik előlünk az utolsó darabot.
  • Ott vásároljunk, ahol többségében a garancia és szerviz gyors és egyszerű, van pluszgarancia, magyar beszállítóktól származnak a termékek.

Nem ér meg ez plusz öt perc utánanézést?

Mi legyen, ha mégis melléfogtunk?

Ha személyesen vásároltunk, azt kell tudnunk, hogy minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert például mégsem tetszik, vagy mégsem az, mire szükségünk van) a kereskedő nem köteles kicserélni. Viszont dönthet úgy is, hogy ezt mégis megteszi. Kérdezzük meg vásárláskor, mire számítsunk!

Ha otthon derül ki, hogy nem jó a termék, akkor amennyiben van jótállás, akkor három munkanapon belül vihetjük vissza, hogy a kereskedő kicserélje – hacsak önként nem vállalja, hogy több napot is ad, erre is kérdezzünk rá.

Az online vásárlásnál nem ilyen szűk a határidő: a kézhezvételtől számított 14 napon belül élhetünk elállási jogunkkal, méghozzá indoklás nélkül. De vannak áruházak, mint például a MediaMarkt, ahol a vásárlók érdekében ezt a jogszabályi határidőt saját döntésük alapján drasztikusan kitolják. Az elállási jog egyébként azt jelenti, hogy akkor is visszaküldhetjük a terméket, ha nincs vele semmi bajunk, csak egyszerűen meggondoltuk valamiért magunkat. Online vásárolt terméknél a minőségi kifogást pedig 2 évig jelezhetjük a kereskedő felé.

A blokkot, számlát, jótállási jegyet, garanciapapírt mindig őrizzük meg. A csomagolást viszont nem kérhetik rajtunk számon, ha visszakoznánk.

Kiemelt kép: MTI/Balázs Attila

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik