Élet-Stílus

Ügyesebben fog írni és olvasni, ha már félévesen mesét olvasol a kisbabádnak

A Gyermekgyógyászati Egyetemek Találkozóján bemutatott tanulmány arra mutatott rá, hogy a korai gyermekkorban való felolvasás fokozhatja a szókincs bővülését, és jótékonyan hat az olvasási készség kialakulására.

A kutatók négy és fél éven keresztül több mint 250 anyát és kisbabájukat monitoroztak. Ez idő alatt végig azt figyelték, hogy mennyire értik meg a kicsik a szavakat, valamint vizsgálták olvasás- és íráskészségük fejlődését is.

Megállapításaikat a felolvasás mennyiségének és minőségének összevetése alapján hozták meg. Előbbi esetében megnézték az otthoni könyvek mennyiségét és a felolvasás heti rendszerességét, utóbbi szempont tisztázásához pedig megkérdezték a szülőket, szoktak-e beszélgetni a gyerekekkel a könyvről, hogy a kicsik kapcsolatba kerültek-e az illusztrációkkal és a karakterek érzelmeivel, illetve fontos volt még az is, hogy a történetek passzoltak-e a gyerekek életkorához.

A kutatók természetesen figyelembe vették a társadalmi-gazdasági különbségeket, és arra jutottak, hogy

az olvasás mennyisége és minősége a korai gyermekkorban négy évre előjelezheti a gyermek szókincsét.

A felolvasás minősége az olvasási készség korai kifejlődésével mutatott kapcsolatot, míg a mennyiséggel együttesen az írástudás kialakulását befolyásolták erőteljesen, azaz a gyerekek már négyévesen le tudták írni a nevüket.

Nagyon izgalmasak ezek az eredmények, mert azt sugallják, hogy nem lehet elég korán kezdeni a felolvasást. Egyértelmű, hogy ez a tevékenység tartós hatással van a kicsik nyelvfejlődésére, az írástudásukra és a korai olvasási képességeikre

– mondta a New York-i Egyetem gyermekgyógyászati tanszékének vezető kutatója és kutatóprofesszora.

Vagyis, ha sokat és jó mesekönyveket olvasunk a csecsemőnknek, akkor évekkel később, az általános iskola megkezdésekor már lesz némi előnyük a többiekhez képest.

(via)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik