Élet-Stílus

Így kerékpározik itthon a magyar (X)

24.hu
24.hu

2017. 06. 06. 13:30

Alacsony biztonságérzet, szűkmarkú költekezés, mégis szeretnénk, hogy többen biciklizzenek

A Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság „bicikli-párti”, a 18-69 évesek közel 70 százaléka rendelkezik saját kerékpárral és 65 százalékuk, ha csak alkalmanként is, de szokott kerékpározni, ötödük szinte minden nap biciklire pattan. Viszont nem szeretnek sokat áldozni egy kerékpárra, legfeljebb 10 ezer forintot költenek évente, ha új kerékpár vásárlásban gondolkoznak nem mennek 60 ezer forint fölé. Pedig a nem vagy ritkán kerékpározók harmadát a biztonságérzet hiánya tartja vissza attól, hogy gyakrabban kerékpározzon, amit nem csak a több kerékpárút és az autósok nagyobb odafigyelése növelhet, hanem egy megbízható kerékpár vásárlása is.

Így gondolunk a kétkerekűre

A lakosság kétharmada a biciklit a mindennapi közlekedésre alkalmas eszköznek tartja. Viszont ugyanennyien vélik azt is, hogy még mindig nincs Magyarországon elég bicikliút ahhoz, hogy a kerékpár a mindennapi közlekedés része legyen. Ez erős összefüggést mutat azzal, hogy a biciklizők többségét (68%) leginkább az motiválná, ha több lenne a kerékpárút. A jelenlegi körülmények között csak négyből egy felnőtt közlekedik rendszeresen kerékpárral. „A kerékpározás tovább fejlődése a lakossági igények határozott képviseletén, a döntéshozók őszinte elkötelezettségén, az üzleti szféra támogatásán és hatékony fejlesztéseken múlik. Az emberek értik, és érzik miért jó kerékpározni, és szeretnének is biciklizni.” – véli Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub sajtófelelőse.

Kik, hova és milyen célból tekernek

Budapesten kívül a nagyvárosokban a legalább hetente kerékpározók aránya 38 százalék, míg vidéken többen kerekeznek, ott ez a szám 41. Életkor tekintetében a legtöbben a 18-29 és 40-49 éves korosztályokból használják ezt az eszközt és jellemzően inkább a férfiak. Ha a mindennap biciklizőket vesszük górcső alá, egyedül a település tekintetében mutatkozik jelentősebb különbség város (21%) és falu (28%) között. A kerékpározás célja elsősorban a vásárlás és az ügyintézés (41%). Szórakozás, időtöltés céljából 38 százalékunk közlekedik biciklivel. Ez az arány 2009-ben csupán 31 százalék volt***, tehát sokkal jellemzőbb trend napjainkra, hogy a kerékpárra a kikapcsolódás egy formájaként tekintetünk. Munkába vagy iskolába a lakosság kevesebb, mint 1/3-a jár kétkerekűvel és ugyanennyien használják sportolási célból is.

Többen és gyakrabban ülnének nyeregbe, ha nagyobb lenne a biztonságérzet

Az Eurobarométer nemzetközi felmérés adatai szerint Magyarország a rendszeres kerékpárhasználat tekintetében a negyedik legjobban teljesítő ország volt az EU-ban 2013-ban. A kutatásból arra derült fény, hogy a megkérdezettek 45 százaléka hetente legalább egyszer ült kerékpárra. * Ezzel szemben 2017-re ezek a számok változtak: a Cofidis Hitel Monitor kutatás szerint némi visszaesés érzékelhető, mert napjainkra csupán 35 százalék mondja ugyanezt. A kerékpározás előtérbe kerülését számos tényező gátolja. A friss kutatási adatok szerint visszatartó tényező például, hogy a nem vagy csak ritkán biciklizők körében 53 százalék a kerékpárral nem rendelkezők aránya. (A teljes lakosságon belül 69 százaléknak van kerékpárja, ami növekedés az elmúlt évekhez képest, hiszen működőképes kerékpárja 2009-ben csupán 43 százalékuknak volt*.) Ezen kívül 37 százalék véli úgy, hogy nehezen megközelíthető az úticélja és 35 százalék tart az autós forgalomtól. Az egészségi, fizikai állapot is szerepet játszik még (35%) és a lopástól való félelem (31%) mellett. Viszont számos olyan ösztönző tényező van, amelyek elősegíthetik a rendszeres kerékpározást. A kiterjedtebb kerékpárút-hálózat (68%) mellett erős motivációt jelentene, a már most is kerékpározóknak, ha nem kellene az autósok miatt (67%), illetve a lopástól tartani (66%). Tehát a biztonságérzet növelése egyértelműen a több és gyakoribb kerékpározáshoz vezethet.

Biztonságos kerékpárt a megfelelő célra

Kevesebb hitelfelvételi tapasztalat és kedv

A 2017. áprilisi adatok szerint a 18-69 évesek 70%-ának van hitelfelvételi tapasztalata, ami csökkenés az előző negyedévhez képest (77%). A hitelfelvételi gyakorlatban is ugyanez tapasztalható: a lakosság 7%-ára igaz, hogy vett fel kölcsönt az elmúlt 3 hónapban, míg 2017 januárjában ez 8% volt. De a csökkenő hitelfelvételi kedv ellenére zárul a hitelellenesek és a hitelkedvelők közötti olló: a felnőtt lakosság 19%-a hitelkedvelő, 29%-a hitelellenes, a köztes álláspontot képviselő hitelelfogadók aránya pedig 52%.

A nagyobb biztonságérzet alapja, hogy megbízható kerékpáron tekerjünk. Ehhez fontos, hogy minőségi eszközt vásároljunk jó felszereltséggel és megfelelő célra. A magyarok nagy többségét (84%) az árérzékenység jellemzi, sokan keresik a kedvező ajánlatokat. Pedig a kerékpározás nem tartozik a drága sportok közé: még a legalább hetente biciklizők is legfeljebb 10 ezer forintot költenek évente az ezzel kapcsolatos kiadásokra és csupán 42 százalék hajlandó egy jobb minőségű kerékpárért többet fizetni (márkásért pedig csak 27%), 65 százalék vásárol szakboltban. Az erre fordított összeg tekintetében átlagosan 54 ezer forintot költenének, és nem szívesen mennének költségekben feljebb. Ugyanakkor a lakosság körében jellemző trend, hogy televízióra, háztartási és elektronikai eszközökre jelentős összegeket fordítanak, sokan áruhitelből finanszírozva. Ez a tendencia begyűrűzni látszik a kerékpárok felségterületére is: a lakosság ötöde úgy véli, hogy érthető megoldás lenne hitelt felvenni kerékpárvásárlásra, amellett, hogy 2% azok aránya, akik valaha ezt már meg is tették.

Egy jobb bicikli, befektetés az egészségünkbe

Az emberek döntő többsége (82%) véli úgy, hogy aki kerékpárral közlekedik, tesz az egészségéért és óvja a környezetet (87%). 57 százalékot gyakoribb tekerésre motivál, hogy jobb lenne a levegő minősége. „A Cofidis évek óta elkötelezett támogatója a kerékpározásnak és a kerékpáros versenyeknek, lelkes megvalósítója és támogatója olyan civil együttműködési programoknak, mint a Tekerj, hogy segíthess! és virtualfutok.hu futamok. Mindezek mellett a munkatársak egészségének megőrzését is kiemelten fontosnak tartjuk, így az új székházunkban – ahová május elején költöztünk be – hamarosan közösségi bringákat helyezünk el, ezeket bárki elviheti napközben, amikor a közelben ügyet kell intéznie vagy megbeszélése van.” – mondta Holló Bence, a Cofidis Magyarország ügyvezető igazgatója.

 

 

A Cofidisről
A Cofidist Franciaországban alapították 1982-ben, székhelye Lille-ben található. Többségi tulajdonosa a Credit Mutuel Bank. Világszerte több mint 4000 munkavállalóval rendelkezik. A Cofidis az alábbi országokban van jelen: Franciaország, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Belgium, Csehország, Szlovákia és Lengyelország. A magyar fióktelep 2006-ban kezdte meg tevékenységét nyolcadik országként. A Cofidis fogyasztási hitelek folyósításával foglalkozik távértékesítéssel. Vezető terméke a Megújuló Hitel, 2010 őszén indult az Áruhitel, 2012-ben az Egészség Hitellel bővült a paletta, 2013 augusztusában a Fapados Kölcsönt, 2015-ben az Adósságrendező Hitelt vezették be a piacra, 2017-től pedig már autólízinget is nyújt. A Cofidis Csoport a Team Cofidis, profi országúti kerékpáros csapat névadó szponzora és elkötelezett támogatója. A cég 2016-tól hazánkban is elindította kerékpáros programját, amelynek keretein belül sportszponzorációt, rendezvénytámogatást és civil együttműködési programokat valósít meg. A termékekről és a cég elérhetőségéről további információk a www.cofidis.hu és a cofidisauto.hu oldalon találhatóak.
A Cofidis Hitel Monitor kutatásról
Az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős hibrid mintán (telefonos és online adatfelvétellel) évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar lakosságra reprezentatívak.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CHICAGO, IL - AUGUST 13: Four-year-old Leo Griffin leaves a protest against the alt-right movement held to mourn the victims of yesterdays rally in Charlottesville, Virginia on August 13, 2017 in Chicago, Illinois. One person was killed and 19 others were injured in Charlottesville when a car plowed into a group of activists who were preparing to march in opposition to a nearby white nationalists rally. Two police officers were also killed when a helicopter they were using to monitor the rally crashed.   Scott Olson/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.