Élet-Stílus

Amíg egy terhességi teszt értelmezése problémát okoz, addig nehéz felvenni a harcot az abortusszal

A mélytorok és az anál jól ismert fogalom az osztályokban, miközben a lányok egy része azt hiszi, csak a vakszerencsén múlik, hogy teherbe esik-e. Az állam újabban bőkezűen honorálja, ha egy kórház nem végez abortuszt, a gyerekeket azonban teljesen magára hagyja tévhiteik és megválaszolatlanan kérdéseik között, pedig nagy igény lenne bennük az őszinte beszélgetésekre.

Nagy vihart kavart a múlt heti Kormányinfón Lázár János bejelentése, miszerint két kórház milliárdos állami támogatást kap, miután az intézmények vállalták, hogy nem fogadnak el hálapénzt és nem végeznek abortuszt.

Hogy jobban megértsük az utóbbi feltételt kísérő felháborodást, és hogy miért beszélnek annyit a jogvédők arról, hogy az abortusz korlátozása helyett a nem kívánt terhességek megelőzésére kellene összpontosítani, ismerjünk meg négy kutatási eredményt a magyar fiatalokról.

Az állam papíron próbál tenni valamit, hiszen a Nemzeti Alaptantervben szerepel,  hogy az iskoláknak foglalkoznia kell “a szexuális kultúra kérdéseivel is”. A valós helyzet azonban az iskolák nagy részében siralmas – mondja a 24.hu-nak Tirczka Zsófi védőnő.

Vannak biológiatanárok, akik kihagyják az ember szaporodását a nyolcadikos tanagyagból, mert kínos nekik erről beszélni, és azzal nyugtatják magukat, hogy a gyerekek úgyis mindent tudnak. Ez nagyon nagy baj, hiszen órai keretek között legközelebb csak 11. osztályban kerül elő újra a téma, azokról a fiatalokról nem is beszélve, akik nem folytatják tovább tanulmányaikat.

A szexuális felvilágosításnak persze leginkább a családban kellene megtörténnie, ám a védőnő tapasztalatai szerint nem lehet erre hagyatkozni. A szülők sokszor félnek a kényes témától, de ha mégis megerőltetik magukat, akkor sem a megfelelő módon beszélgetnek a gyerekeikkel. Nem szánnak rá elég időt és energiát, illetve azt sem tudják, hogyan álljanak neki.

A NAT alapján az iskolák nevelőtestületei dönthetnek az évfolyamonkénti órakeret 10 százalékának felhasználásáról. Így lehetőség nyílik arra is, hogy a Családi életre nevelést külön tantárgyként vezessék be, heti 1 órában az 1-12. évfolyamon.

A jelenlegi iskolai rendszer alkalmatlan erre

Áldatlan állapotokat tapasztaltak a fiatalok szexualitás tájékozottsága terén a közelmúltban elindított szexedukációs okostelefon-alkalmazás és weboldal, a Yelon készítői is. A projektet a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány indította a Telenorral együttműködésben, a céljuk pedig éppen “a tátongó űr betöltése” – magyarázza dr. Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő, a kuratórium elnöke.

Nem hiszek abban, hogy a szexuális felvilágosítást a mai magyar közoktatás keretein belül jól lehet csinálni. Az intézményekben uralkodó hierarchikus struktúrában a szexualitással kapcsolatos narratíva nem működik. A weboldal ezzel szemben közvetlenül szól a fiatalokhoz, nem a felülről jövő kioktató magatartást képviseli.

A rendszer tavaly november óta tesztüzemben működik, február elsejével indult el kampányszerűen, rendszeresen frissülő tartalommal. A Yelon nagyon fontos funkciója, hogy heti három alkalommal elérhető a help chat, amelyben képzett önkéntes szakemberek délután öttől este kilencig-tízig válaszolnak a gyerekek kérdéseire.

Olyanokra, mint:

  • hogyan kell értelmezni egy terhességi tesztet?
  • egyáltalán hol lehet óvszert venni?
  • két pasim is van, segítsetek választani!

Gyakoriak a szexuális zaklatásokról, vagy öngyilkosságról szóló gondolatok, és előfordul, hogy a lányok úgy vélik,

azért estek teherbe, mert “nem volt szerencséjük”.

A chat funkció már most nagyon népszerű, a legutóbbi két alkalommal 133 fiatal szeretett volna beszélni az önkéntesekkel. Egy időben hatan várják a kérdéseket, de az időkeret miatt nem tudnak mindenkinek segíteni. Rendszerint úgy zárják be a chatszobát, hogy 20-30 gyerek még várakozik. A weboldal tartalmi része is beválni látszik a célközönség körében, a Yelon látogatottsága napi 1000 körül mozog,

Rettenetesen magukra hagyják a gyerekeket

Gyurkó Szilvia hangsúlyozza, hogy az alapítvány értelmezésében a szexuális edukáció nem a szó technikai értelmében vett felvilágosítást jelenti, hanem egészséges énképet, testképet, érzelmi biztonságot és a párkapcsolatról szóló tudást szeretnének átadni. A jelenleg uralkodó intézményesült hozzáállással szerinte ugyanis éppen az a gond, hogy az AIDS veszélyeire összpontosít és az óvszer felhúzására korlátozódik.

A szexedukáció önmagában is nagyon fontos, de hihetetlen nagy szerepe van a szexuális erőszak és a tinédzser terhesség, illetve az abortusz megelőzésében is. Persze gondolhatjuk, hogy ki van pipálva a dolog, mert benne van NAT-ban, de ha valaki kimegy az utcára és megkérdez öt szembejövő tizenévest a testképéről, az érzéseiről vagy a szexualitásával kapcsolatos gondolatairól, akkor rá fog jönni, hogy micsoda tabuk között élünk. Rettenetesen magukra vannak hagyva a gyerekek, miközben soha nem volt ennyire átitatva szexualitással a környezetünk. Provokáljuk őket, de nem segítünk nekik értelmezni a látottakat, hallottakat.

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány mellett a Patent Egyesület nemrégiben kezdett neki egy szexuális felvilágosítással foglalkozó projektnek a Turn Me On – Kapcsolódj be néven. A projekt jelenleg az első fázisban van, a Facebookon és iskolai óralátogatások alkalmával középiskolás kamaszokat toboroznak, akik speciális képzés után egy videós blogoldalt működtetnek majd. A szexuális erőszak áldozatainak jogvédelmét 10 éve ellátó civil szervezet szerint jelenleg világszinten hatalmas a krízis a fiatalok szexuális életét tekintve.

A gyerekek “két szék között a pad alá esnek”, a hiperszexualizált kultúrára és pornódömpingre ugyanis sem az oktatási intézmények, sem a családok nem reagálnak hatékonyan. Általában vagy tabuként kezelik a témát, és eltolják maguktól a felelősséget, vagy maguk sincsenek a felelősségteljes hozzáálláshoz szükséges tudás birtokában – ismerteti a problémákat Halász Sári, a projekt vezetője.

Legalább húsz osztályban jártunk eddig, és a szexről elsőként a mélytorok, anál, arcra élvezés és más ezekhez hasonló aktusok jutnak a fiatalok eszébe. Ezek teljesen közszájon forgó fogalmak az iskolákban, de az ismeretük a képernyőn látott erotizált egyenlőtlenségre korlátozódik, és a veszélyekkel illetve a másik jogaival egyáltalán nincsenek tisztában. A történeteikből kiderül, hogy nem ismerik fel a szexuális erőszakot, hanem szexként azonosítják azt. Kialakult tendencia továbbá, hogy a tinédzser lányok többsége azt gondolja, hogy a szex a fiúk kielégítéséről szól, a fiúk pedig azt hiszik, hogy a pornófilmekben látottakat kell reprodukálniuk.

Halász Sári hozzáteszi: a projekt nem tudja és nem is akarja a szülők és az oktatás feladatát átvállalni, ők a felnőttektől elvárható felvilágosítást akarják kiegészíteni a kortárs segítés módszerével.

A Patent Egyesület elmúlt időszakban végzett kutatómunkája során egyértelműen azt tapasztalta, hogy a gyerekek részéről nagy igény lenne arra, hogy felkészült felnőttekkel beszélgethessenek. Rengeteg bennük a megválaszolatlan kérdés, hihetetlen sok a veszélyes tévhit. Az intézményi szexuális felvilágosítás pedig, ha egyáltalán van, kései. Már néhány éves kortól, az óvodában beszélgetni kellene a kicsikkel a testrészek megnevezéséről, a saját határaikról és a nemi egyenlőségről. A szexuális felvilágosítás magától ugyanis nem történik meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik