Élet-Stílus

Kiesett egy repülőből az első fekete pilótanő

Bihari Dániel
Bihari Dániel

tud újságíró. 2017. 01. 26. 13:00

Korábban a témában:

Ma is különös díszbe öltözött a Google keresője: Bessie Colemant, a világ első színesbőrű pilótanőjét ünnepli. Szerdán Al Caponéról azt írtuk, nyomorúságos gyermekkora és agresszív, antiszociális lelkülete miatt nem igazán volt más választása, mint a bűn. Nos, “Bessie királynő” az ellenpélda: ma 125 éve, 1892. január 26-án született Texasban.

A rabszolgaságot ugyan eltörölték, de egy fekete nem volt más Amerikában, mint “koszos nigger”, főleg a déli államokban. Az egykori rabszolgákra senki nem tekintett egyenrangú polgárként, folyamatos, mindennapi megaláztatásokat kellett elszenvedniük. Nem ecseteljük, a lényeg, hogy egy szegény texasi fekete családba születni, ráadásul kislányként a XIX-XX. század fordulóján a lehető legrosszabb omen volt.

Gyalogolt, dolgozott és tanult

Márpedig Bessie a texasi Atlantában látta meg a napvilágot egy 13 gyermekes család 10. gyerekeként. Édesanyja, Susan fekete volt, George, az édesapja pedig félrészt Cherokee indián. Kétéves volt, amikor az ugyancsak texasi Waxahachie-be költöztek, itt éltek 23 éves koráig.

Naponta csaknem 6,5 kilométert gyalogolt a nyomorúságos, aprócska szegregált iskolába, és nagyon szorgalmasan tanult. Kiválóan teljesített matematikából, és szeretett olvasni. Délutánonként pedig kijárt a gyapotföldre – minden fillér számított. Kilenc éves volt, amikor életük még rosszabbra fordult: apja lelépett, Susan egyedül maradt a gyerekekkel.

Tehetségének köszönhetően Bessie elnyerte egy baptista ösztöndíjat, amiből tovább tanulhatott, és 18 éves korában beiratkozott az oklahomai egyetemre. De csak egy félévet végzett el, minden megtakarított pénze elfogyott, haza kellett térnie.

Lett egy álma

23 évesen aztán testvéreivel Chicagóba költözött, manikűrösként helyezkedett el egy “borbélyüzletben”. Akkoriban ezek az egységek a mai szépségszalonok módján működtek, borbély, fodrász, minden egyben… Itt hallott számos történetet az első világháború légicsatáiról, a repülésről, pilótákról.

A fiatal lány álmodozni kezdett, majd elhatározta: pilóta lesz. A rá jellemző eltökéltséggel állt neki, először is pénzt kellett szereznie a pilótatanfolyamra. Még egy állást vállalt, évekig éven keresztül éjjel-nappal dolgozott, de összegyűjtötte a kellő összeget.

Aztán áttörhetetlen falba ütközött: egyetlen amerikai pilótaiskola, egyetlen oktató sem vállalta, hogy egy “négert”, egy nőt repülésre oktasson.

Szerencsére ekkor Robert S. Abbott, a Chicago Defender alapítója és publicistája a szárnyai alá vette. Támogatókat szerzett Bessie számára, hogy Franciaországba utazhasson, ahol sem a neme, sem a bőrszíne nem jelentett akadályt álma megvalósításában. Elvégzett egy francia nyelvi tanfolyamot, és 1920 végén Európába utazott.

Amerika ünnepelte, de másodszor is megalázta

Alig több mint fél év múlva, 1921. június 15-én Bessie Coleman a világon első színesbőrű nőként megszerezte a pilótaengedélyt, és ezzel együtt a nemzetközi légiközlekedési engedélyt. Még két hónapot maradt Franciaországban, egy francia ászpilóta segítségével tökéletesítette tudását Párizs közelében. Amerikába hazatérve óriási médiaérdeklődés fogadta.

A következő cél érdekében, hogy saját repülőt vásároljon, Bessie szépségszalont nyitott Orlandóban egy baptista tiszteletes és neje segítségével, akik meghívták magukhoz a lányt, gyermekükként tekintettek rá. El kellett döntenie azt is, hogyan tovább. A polgári és kereskedelmi repülés a ’20-as években igencsak gyerekcipőben járt, ha Bessie hódolni akart szenvedélyének, a műrepülést kellett választania.

Ehhez viszont speciális képzésre volt szüksége, ám az Egyesült Államokban ismét csak zárt ajtókat talált: mert színesbőrű volt, mert nő volt. Európa, Franciaország, Németország, majd immár a megfelelő képzettséggel ismét haza utazott.

Opportunista volt, de nem megalkuvó

1922-t írtak akkor, amikor Bessie szeptember 3-án egy repülőnapon debütált. Óriási sikert aratott, innentől kezdve felkérés felkérésre érkezett. Őrült földközelítések, hurkok, vakmerő nyolcasok – hamar a közönség és a sajtó kedvencévé vált, Bessie királynőként emlegették. Igazi fenegyerek volt a levegőben, sokszor kockáztatott: egy alkalommal három bordája és a lába tört el egy rosszul sikerült mutatványtól.

(Wikipedia)

Népszerű volt, még egy játékfilm – Árnyék és Napfény – főszerepére is felkérték. Boldogan mondott igent, hiszen az ismertség az ő szakmájában alapvető fontosságú volt a karrierhez, és nem utolsó sorban pénzt is remélt belőle az újabb álom, a saját repülőiskola megalapításához. Ám a forgatókönyvet olvasva Bessie azonnal visszalépett.

Az első jelentekben rongyosan, bottal a kezében, nagy csomaggal a hátán kellett volna megjelennie. Úgy, ahogy a fehér amerikai többség szemében a feketékről kialakított kép élt.

Bessie Coleman karrierje érdekében opportunista volt, de semmiképp nem megalkuvó: nem volt hajlandó erősíteni a káros sztereotípiákat, elvi okból lépett vissza.

Figyelmeztették, hogy ne szálljon arra a gépre…

A fiatal fekete pilótáknak szánt repülőiskolát nem hozhatta létre. Bessie királynő 34 éves korában, 1926. április 30-án egy szerencsétlen balesetben elhunyt.

Egy öreg, rosszul karbantartott géppel repült ügynökével, William D. Willsszel, a gépet Wills vezette. Egy dallasi repülőnapra készültek, amelyre Bessie ejtőernyős ugrással készült, ezért nem kötötte be magát, hogy minél alaposabban szemrevételezhesse a terepet. Nagy hiba volt.

Pedig rokonai, ismerősei figyelmeztették is, ne szálljon fel arra az ócska gépre. És az az ócska gép egyszer csak zuhanni kezdett, majd megpördült: Bessie 610 méter magasan kizuhant a repülőből, halálra zúzta magát a földön.Wills is meghalt, nem tudta visszaszerezni uralmát a gép felett, lezuhant.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.