LONDON - JULY 18:  Men and women exercise in front of screens displaying puzzles and games as part of a full mind and body workout at the Fit Rooms on July 18, 2007 in London, England. Newly launched 'Puzzler Brain Train' Magazine has teamed up with the Fit Rooms in Fulham so that gym-goers can muscle up their brain power for National Brain Train Awareness Week, July 16-22.  (Photo by Chris Jackson/Getty Images)
Élet-Stílus

Edzés 40 felett: ezekre érdemes figyelni

Molnár Dávid
Molnár Dávid

újságíró. 2016. 12. 14. 10:37

Számos más tényező mellett az életkor is befolyásolja, milyen edzéseket érdemes végezni és melyek azok, amiket inkább kerülni kell. Szakértővel beszélgettünk, aki főleg 40 év felettieknek adott tanácsokat.

Nem jellemző, hogy a gyakorlat jelentősen eltérne a 20-30 évesek edzéstervétől

– kezdte Szarka Ákos, majd hozzátette: inkább azt lehet mondani, hogy a végrehajtás időtartama, ezen belül is a szünetek meghosszabbítására kell leginkább figyelni.

Manapság egyre népszerűbb a street workout, azaz a szabadtéri edzés, ahol legtöbbször az erre a célra kialakított kondiparkokban történik az edzés – ennek előnye, hogy nem kell bérletért fizetni, így ingyenesen is űzhető. A szakértő ezzel kapcsolatban rögtön le is számol egy tévhittel.

Sokan ugyanis azt gondolják, hogy 40 év körül nem érdemes belevágni.

Ez így ebben a formában egyáltalán nem igaz, csupán érdemes a célokat máshogy megválogatni – ugyanúgy elérhető viszont az erőelemek nagy része.

Szarka Ákosról

Tizenegy éve foglalkozik street workouttal, világbajnoki bronzérmes, világkupa győztes és többszörös dobogós A mindennapokban versenyző, street workout oktató, versenyedző.

Szarka szerint tudomásul kell venni, hogy ebben az életkorban a fejlődés lassabb, viszont egyáltalán nem érzékelhetetlen. Ugyanúgy edzésről edzésre lehet észlelni a változást – ráadásul a saját testsúlyos mozgásforma bármilyen korosztályban nagyon hatékony. Leginkább a bemelegítésre érdemes odafigyelni (ennek nem szabad rövidebbnek lennie fél óránál), de ügyelni kell a nagyobb sérülésveszélyre és arra is, hogy ebben a korban lassabb a regeneráció. A leginkább azzal ártunk magunknak, ha kihagyjuk az előbbi lépést, majd ezután belevágunk egy akrobatikus trükk kigyakorlásába.

Vagy akkor, ha erőfitogtatás jelleggel, szinte bemelegítés nélkül akarja valaki megmutatni, hogy nekik 40 évesen is megy ugyanaz, ami a fiataloknak.

Kell személyi edző?

A szakértő szerint az edző ugyanolyan fontos, mint a fiataloknál: de míg a 20-30 éveseknél főleg a fegyelmezett edzés miatt, addig a negyven körülieknél azért, mert a test nem tolerál annyi hibát, ami komoly sérülésekhez vezethet.

KIEV, UKRAINE - MAY 23:  A man works out at Kachalka gym, a Soviet era open-air fitness area on the island of Tuhev on May 23, 2014 in Kiev, Ukraine. The free park which was opened in the 1970's consists of a 6.2 square mile outdoor fitness and recreational centre with gym equipment made from old scrap metal, vehicle parts, tyres and heavy metal chains.    (Photo by Dan Kitwood/Getty Images)
Fotó: Europress / Getty

Kiderült, több előnye is van egy 40 éves testnek: a türelem, a pszichés érettség segít a sok türelmet igénylő sportok űzésében – ez a fiatalokban sokszor nincs meg.

Ráadásul a gyakorlatok javítása általában jobban megy az idősebbeknek, hiszen tanulnak a hibáikból, következetesek

– foglalta össze Szarka.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.