Élet-Stílus

A repülő csészealjak tényleg léteznek

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 10. 16. 18:30

Bemutatjuk az amerikai és náci német légierő egykor szupertitkos prototípusait.

Az ufóhívők vesszőparipája, a közel hetven évvel ezelőtti roswelli eset óta filmek ezreiben nézhettük a Földet megtámadó, vagy embereket elraboló repülő csészealjakat, de hasonló gépek a valóságban is léteznek. Bemutatjuk a három legfantasztikusabb példát.

Charles Zimmerman az amerikai légierőnek tervezett palacsintája, a Vought-Zimmermann V-173, amelynek egyetlen elkészült prototípusa 1942 és 1947 közt közel kétszáz alkalommal repült, de a projektet nem folytatták tovább.

A Luftwaffe egyetlen csészealja, az Arthur Sack által a háború utolsó hónapjaiban tervezett Sack AS-6, melyet jórészt egy lezuhant Messerschmitt Bf 109b darabjaiból, és a Messerschmitt Bf 108 motorjából kalapáltak össze. Néhány sikertelen próbálkozás után 1944 telén feldarabolták, hogy a részben favázas gépet a háború más területein hasznosíthassák újra.

A prototípus fázisig soha el nem jutott Avro Project 1794, melynek fejlesztését a kanadai Avro Aircraft az ötvenes évek hajnalán kezdte meg. A cél egy 3-4 Mach csúcssebesség elérésére képes, 30 kilométeres magasságon repülő, 1850 kilométeres hatótávolságú gép kifejlesztése volt. Hát, nem jött össze, de a gép 117 oldalas dokumentációját néhány évvel ezelőtt feloldották a teljes titkosítás alól, így mára lapozhatóvá vált.

Az Avro 1958-ban készítette el az amerikai légierő számára két VZ-9 Avrocar nevet kapott fura óriáscsészealjat, melyet három éven át próbáltak tökéletesíteni, de stabilitási problémái és pénzügyi nehézségek miatt (sőt, csak néhány méteres magasságba tudott emelkedni) a projektet 1961. szeptemberében végül leállították.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.