Woman at home, sitting at desk and working with a laptop she is having an headache and touching her forehead, a cat is lying on the desk, illness and stress concept
Élet-Stílus

Így védekezz a 21. század új népbetegsége ellen!

24.hu
24.hu

2016. 06. 06. 17:26

Korábban a témában:

Órákat ülsz a gép előtt, hogy aztán fejfájással, száraz, fájó szemmel, és beállt nyakkal távozhass? Ha igen, köszöntünk a legújabb népbetegségben szenvedők táborában.

A computer vision syndrome (CVS) előbb-utóbb mindekire lecsap, aki 3-4 óránál többet használja a számítógépet.

Hivatalos adatok szerint világszerte 70 millió ember veszélyeztetett. Néhány kutató szerint a computer szindróma lesz az új népbetegség napjainkban.

Jó hír viszont, hogy a hátfájás, feszítő fejfájás és rossz közérzet nem elkerülhetetlen következmény. Csupán oda kell figyelni a mértékre és a hogyanokra.

Egy kutatás 642 iráni 11-18 éves diákot vizsgált. Kiderült, körülbelül 70 százalékuk legalább napi két órát tölt számítógép előtt. Több mint a felüknél nem meglepő módon jelentkezett a homályos látás, száraz szem és a fejfájás. Míg a legtöbbüknél, a monitortól való távozás után gyorsan elmúltak a tünetek, addig néhányuknál napokig tartott, mire helyrejöttek. Fontos infomáció, hogy körülbelül egyharmaduk túl közel ült a képernyőhöz.

Mit tegyünk, hogy a nyakunk ne kössön be, mint a beton?

A szem keményebben dolgozik, amikor a képernyőt nézzük, mert a számítógépes képek pixelekből állnak össze, apró pontokból, melyeknek fényes a középpontja és homályosak az élei. Számítógépezés közben folyamatosan fókuszálni kell, a szem megpihen, majd újra fókuszál, és ez nagyon elfárasztja a szemizmokat. Ezért érdemes alkalmazni a 20-20-20 szabályt, miszerint minden 20 percben tartsunk 20 másodperc szünetet, és távolodjunk el legalább 20 lábra (kicsit több, mint hat méterre) a monitortól.

Aztán itt van még a pislogás, vagyis annak hiánya. Biztosan mindenki észrevette már, hogy a monitor bámulása közben jóval kevesebbet pislog, mint általában.

Szóval nem árt erre tudatosan figyelni, nedvesítsük be minél gyakrabban a szemgolyót, így is csökkentve az irritációt.

Emellett érdemes a lapos képernyőkről ismert tükröződésmentes szűrőt kérni a szemüvegünkre is, így tompíthatjuk a káros fényviszonyokat.

És akkor még néhány szó a helyes pozícióról. Sokkal kényelmesebb, ha lefelé nézünk a képernyőre, szóval tartsuk a gépünket a képernyő közepétől mérve 15-20 fokkal szemmagasság alatt (kb 10-13cm). A képernyő legyen 46-66 cm-re az arcunktól, ha közelebb van, akkor a szemnek túl erősen kell összpontosítania. Lehetőség szerint pedig üljünk igazi székre, így a hátunkat neki tudjuk támasztani a támlának, a lábainkat pedig le tudjuk tenni a földre.

Ja, és olvassunk több könyvet, az sokkal jobb a szemnek!

(via The Guardian)

 

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.