Élet-Stílus

Duplájára nő a magyar LEGO gyár, Nyíregyházáról beszélt a vezérigazgató

A LEGO Csoport bevételei 2015-ben 25 százalékkal nőttek, 100 millió gyerek játszott a termékeikkel világszerte. Ebben része van a cég magyar gyárának, a speciális szemléletmódnak, és négy alappillérnek is. Interjú a cégelnök-vezérigazgatójával és pénzügyi vezérigazgatójával.

Jorgen Vig Knudstorp
a LEGO Csoport elnök-vezérigazgatója

Járt már Magyarországon?

Igen, több alkalommal is, főként Nyíregyházán, a gyárunkban.

Mit jelent a magyar gyár a LEGO Csoport számára?

Mindösszesen öt gyártelepünk van világszerte, szóval Nyíregyháza nagyon fontos sarokköve a gyárhálózatunknak. Mikor elkezdtük, akkor bérelt helyiségekben folyt a gyártás a város egyik oldalán. Rájöttünk, hogy ez egy nagyon jó hely, jó dolgozók, jó kultúra, fantasztikus összjáték a minőségben. Aztán eldöntöttük, hogy építünk egy új gyárat, amit úgy két évvel ezelőtt nyitottunk meg, 2014 márciusában. Gyorsan haladtunk az építkezéssel a magyar hatóságok segítségével, ez egy nagyon fontos gyár mind Magyarországnak, mind nekünk. Rendkívül jól teljesít, mind szellemi, mind munkabiztonsági szempontból. Szóval mi nagyon is elégedettek vagyunk ennek a helynek a központi szerepével, amit betölt.

Hogyan látja a LEGO jövőjét Magyarországon?

Abban reménykedünk, hogy folytathatjuk a munkánkat és még több gyermeket érünk el az előttünk álló években. Terveink szerint megduplázzuk a magyar gyár kapacitását, 1400-zal több embert foglalkoztatnánk. Most történik ezeknek a folyamatoknak a megalapozása, ami nagyon izgalmas.

Fotó: Koczka Máté
Fotó: Koczka Máté

A videójátékok és az iPad korában hogyan élhet túl, sőt fejlődhet folyamatosan a LEGO? Mi a titkos x-faktor?

A gyerekek szeretnek kreatívak lenni, saját dolgokat építeni, a saját kezeikkel. A LEGO kockák egyedülálló darabok, könnyen összeilleszthetőek, szétszedhetőek, szó szerint bármit elkészíthetünk belőlük, amit megálmodunk.

Van kedvenc LEGO szettje?

A Creator. Nagyon szeretek vele épületeket, házakat építeni, gyakran munka közben is megteszem.

Van ideje munka közben ilyesmire?

Az irodám kicsit úgy néz ki, mint egy gyerek játszószobája. Gyakran, mikor lehetőségem van rá, behozom a saját gyerekeimet is, jöjjenek és játszanak az irodámban. A munkámat tekintve három különböző fajta aktivitást végzek. Az egyik egyfajta cégmenedzsment, négy emberrel dolgozom közvetlenül személyesen, aztán van egy nagyobb csoport 25 fővel, melyet a LEGO csoportmenedzsmentjének hívunk. Találkozom velük egyesével, csoportosan is, elég gyakran, tizennyolc alkalommal évente. Az időm nagyrészét leköti ennek a csoportnak a vezetése, a helyes vezetés, helyes döntések meghozatala. A többi időmet illetően a LEGO Alapítvány és a befektetési csoport köti le, és persze ne feledkezzünk meg a stratégia tervezésével, stratégiai partnerek felkutatásával töltött időről sem. Sokat gondolkodom azon, hogy kikkel lenne érdemes együttműködnünk, találkozom például a Disney Company vagy a Warner Brothers képviselőivel, kiskereskedőkkel, üzleteket, gyárakat látogatok és így tovább. Szóval sokat utazom.

Fotó: Koczka Máté
Fotó: Koczka Máté

Jól tudom, hogy Ön közvetlenül is válaszol vásárlói levelekre?

Igen, természetesen. Nagyon sok visszajelzést kapok e-mailben gyermekektől, akik megosztják velem a termékeinkkel kapcsolatos benyomásaikat, ami remek.

Hogyan építik a kapcsolataikat az ügyfelekkel?

A legfontosabbak maguk a gyerekek és családjaik. A velük való kapcsolattartás eszköze a tesztelés, a tapasztalatok cseréje. Vannak gyerekek, akik tagjai a LEGO Klubnak, rendszeresen kikérjük a véleményüket azzal kapcsolatban amit csinálunk, és tesztelik a termékeinket. Vannak felnőtt rajongóink is, akik inspirálnak minket, sok olyan benyomást keltenek, melyek valóban segítenek a termékek fejlesztésében. Emellett fontos a jó kapcsolat kialakítása a kiskereskedőkkel, akik a LEGO termékeit árusítják.

Mi a legfontosabb üzleti lecke, amit ennél a cégnél tanult meg?

Szerintem annak a módja, ahogyan egy üzletet fenntarthatunk a mai világban. Ehhez szükséges egy nagyon erős és egyben egyszerű ötlet, ami globálisan is megjelenik, ami nagyon releváns mindenhol, de nagyon értékes is az ügyfelek számára. Biztosra akarunk menni, hogy a legjobbak vagyunk a világon, abban, ahogyan készítjük a termékeket, ahogy új tervekbe fektetünk bele, abban ahogy eladjuk, abban ahogy elköteleződünk a gyerekek felé, abban hogy még jobb élményt adjunk. Emellett fontos, hogy sajátunknak kell éreznünk az üzletet és autentikusnak kell lennünk. Ha bármikor amikor egy LEGO alkalmazottal beszélek arról, hogy talán ez a termék nem olyan jó, mint amilyennek szántuk, érzem azt a gyomorfájdalmat mindegyikünkön, hogy valóban azt akarjuk, hogy a legjobb élményt biztosítsuk, máskülönben csalódnánk magunkban. Azt gondolom, nagyon fontos aspektusa az üzletnek a büszkeség, az elme, a termék, hogy tényleg törődsz azzal, hogy ez egy jó termék legyen, egy jó élmény szülessen a vásárlókban, ez a hitelesség kulcsa.

Fotó: Koczka Máté
Fotó: Koczka Máté

John Goodwin
a LEGO Csoport ügyvezető alelnöke és pénzügyi vezérigazgatója

Mi a titok, hogyan érik el ezeket a kiváló eredményeket?

A kulcs, az innovációban rejlik. Hatvan százaléka a termékeinknek minden évben új. Friss ötletekkel állunk elő, mindig izgalmas, hogy mit fognak majd látni a következő időszakban tőlünk.

Különböző stratégiát alkalmaznak Amerikában, Európában és Ázsiában?

Egyetlen globális innovációs platformunk van. A termékek, amiket láthatsz Magyarországon, többnyire ugyanazok, mint amiket Angliában, Németországban, vagy Amerikában találsz. A gyermekek világszerte nagyon hasonlóak ebből a szempontból. Természetesen azért van egy-egy speciális kiadásunk is: például készülünk a Kínai újévre is, de ez nagyon kis részét képezi a termékpalettánknak.

Jól tudom, hogy négy ígéret jelenti a LEGO alappillérét?

Valóban, négy kulcsfontosságú ígérete van a cégünknek: az egyik, hogy nagyszerű termékeket állítunk elő, a másik, hogy nagyszerű munkahelyet biztosítunk az embereinknek, a harmadik a partnereinknek tett ígéret, hogy mindenki, aki nálunk dolgozik, egy pozitív élményként éli ezt meg, az utolsó pedig a bolygónak tett ígéret. Minden munkatársunk hisz ebben, és ennek alapján teszi a dolgát.

Fotó: Koczka Máté
Fotó: Koczka Máté

Mit tesznek a környezeti felelősségvállalás érdekében?

A környezeti felelősségvállalás egy kulcsfontosságú dolog abban, hogy kik is vagyunk. Abban hiszünk, hogy foglalkozni kell a környezettel, a bolygóval, amit bérlünk, elfoglalunk. Ebben fontos része van a cégünknek: van egy nagyon sokrétű programunk. Ennek része, hogy a minimum szennyezést bocsájtsuk ki, csökkentjük a felesleget, optimalizáljuk az energiáinkat, ezen a téren 25 százalékkal növeltük az eredményeinket az utóbbi öt évben. Nagyon aktív a társadalmi elköteleződés programunk. A tavalyi évben háromezer alkalmazottunk vett részt ebben különböző helyeken, összesen 66 ezer gyermeket értünk el a program keretein belül. Az Unicef partnerei is vagyunk,ami a gyerekek jogaiért küzd. Szeretnénk, hogy a világon minden gyereknek lehetősége legyen játszani, ezt támogatjuk is.

Milyen kihívásokkal néz szembe a LEGO az elkövetkezendő időszakban?

Kihívás relevánsnak, innovatívnak maradni. A vásárlóink nagy része váltakozik néhány évente, mert a gyerekek felnőnek, egyre kevesebb LEGO terméket használnak, ahogy idősebbek lesznek. Új gyerekek jönnek és érdeklődnek, ezért innovatívnak kell maradnunk. És van előttünk egy nagyon komoly lehetőség: az eladásaink nyolcvan százaléka olyan térségekből jön, ahol a világ gyermekeinek csak a húsz százaléka él. Szóval milliók, több száz millió gyermek van kint a világban, aki nem ismerte még meg a nagy LEGO termékeket. Őket elérni nagy lehetőség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik