Élet-Stílus

Világcégek fogtak össze a magyar nőkért

Magyarországon az emberek nagyjából fele nem választana női főnököt vagy beosztottat, de vele egy szinten lévő kollégának is csak kb. minden negyedik ember alkalmazna nőt - derült ki a Gemius 2014 nyarán végzett kutatásából. A Nyitottak vagyunk közösségi kezdeményezés ezen szeretne változtatni.

Március 8. a nők jogairól szól, hiszen ezt a napot a New York-i textilmunkásnők 1857-es sztrájkjának – más források szerint egy New York-i gyárban 1908-ban e napon bekövetkezett tűzben elpusztult 129 munkásnő – emlékének tiszteletére karikázták be a naptárban. A legtöbb országban ekkortájt erősödtek föl a nők követelései szociális-gazdasági jogaik kiszélesítésére.

Az ünnep azonban időközben elvesztette valódi jelentőségét, ma már főként az ajándékozásról szól ez a nap. Leszámítva néhány erőteljesebb hangot, melyek igyekeznek aktualizálni a Nemzetközi Nőnap valódi értelmét.

Ilyen a Nyitottak vagyunk közösségi kezdeményezés is, melyet a Prezi, a Google és az espell indított néhány évvel ezelőtt.

Céljuk, hogy az embereket kizárólag tetteik és teljesítményük alapján ítéljék meg, tekintet nélkül bármi másra, például nemre, etnikai hovatartozásra vagy szexuális orientációra.

Nőnapi akciójukat 2015-ben indították el először. Cégeket, nagyvállalatokat szólítottak meg, hogy csatlakozzanak hozzájuk, és tegyenek különféle vállalásokat a nők munkahelyi esélyegyenlőségének növelése érdekében.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Mert, bár az Eurostat kimutatása szerint Magyarország javuló tendenciát mutat, még ma is minden harmadik nő gondolja úgy, hogy sem a karrier lehetőségek, sem a fizetésük terén nem kezelik ugyanúgy őket, mint férfi kollégáikat.

A közösségi kezdeményezéshez tavaly, világcégektől, startupoktól és magyarországi vállalkozásoktól összesen több mint 100 nyilvános vállalás érkezett. A nyilatkozatok alapján pedig úgy tűnik, nem csak üres ígéretek születtek: átlagosan 10 programból 7-et sikerült is teljesíteni, és sokan idén is folytatják a munkát.

Az akciót a mai napon, március 8-án indították újra, és eddig már csaknem ötven vállalás érkezett weboldalukra.

Többek között az Auchantól, a BP-től, a CMS Cameron McKenna Ügyvédi Irodától, a GE Lighting-től, a Microsofttól, a Morgan Stanley-től, első kulturális intézményként a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumtól.

Az Auchan Magyarország vezetőségének 53, teljes állományuknak pedig 66 százaléka nő. Az idei egyik legnagyobb vállalásuk, hogy támogatják a gyes-ről, gyed-ről való visszatérést, kismama, kispapa programokat indítanak. Munkavállalóikkal közösen átbeszélik a jövőbeni elképzeléseket és alaposan megtervezik a következő éveket, például a családalapítást.

Fotó: Pál Anna Viktória
Samu Zsófia az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs vezetője. Fotó: Pál Anna Viktória

Ha valaki három évig otthon marad a gyermekével, akkor előfordulhat, hogy mire visszatérne, változások állnak be a vállalatnál vagy éppen az ő munkakörében. Ezekre kell felkészítenünk a kismamákat, kispapákat, képzésekkel, tréningekkel, coachinggal vezetjük vissza őket, és igyekszünk odafigyelni az igényekre.

– nyilatkozta Samu Zsófia az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.

Nőkkel együtt sikeresebbek lehetünk

Árvai Péter, a Prezi egyik alapítója elmondta, ugyan náluk már a kezdetektől fontos szempont a sokszínűség, a női részvétel évekig igen alacsony volt az irodájukban.

Ezen mindenképpen szerettünk volna változtatni. Mostanra 31 százalékos a női részvétel a cégben, a női vezetők arányát pedig 24-ről 39 százalékra sikerült feltornásznunk. Idén azt vállaltuk, hogy nyilvánosságra hozzuk az oldalunkon a számadatokat, reményeink szerint ezzel is példát mutatva, és inspirálva más vállalatokat.

A női munkavállalók arányának növelése különösen nehéz feladat ott, ahol többségében mérnökökre van szükség – tette hozzá Heal Edina, a Google magyarországi vezetője. A cég ezért kifejezetten a fiatal lányokat kívánja megszólítani a közeljövőben. Igyekeznek kedvet csinálni nekik ahhoz, hogy a matematika és a tudományok területén tanuljanak tovább, itt ugyanis erősen érezhető a hölgyek hiánya.

A női alkalmazottak, illetve vezetők arányának növelése egyébként nem csak a lojalitás és az esélyegyenlőség miatt lenne fontos törekvés. A vállalatoknak komoly üzleti érdeke is fűződne a változtatásokhoz. Nemzetközi kutatások ugyanis alátámasztják, hogy sikeresebbek azok a sokszínű szervezetek, ahol a cég minden szintjén változatos összetételű csapatok dolgoznak, és ezekben nők és férfiak hasonló arányban vannak jelen.

Azok a cégek, ahol a vezetőségben háromnál több nő kapott pozíciót, 46 százalékkal jobb teljesítményt hoztak a következő években. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik