Élet-Stílus

Ezek a fura XX. századi repülőgépek akár egy ufófilm díszletei is lehetnének

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 02. 03. 13:06

A Wright fivérek 1903-as úttörő repülése óta eltelt bő egy évszázadban a levegőbe emelkedő gépek egyre kifinomultabbak és gyorsabbak lettek. Néhány mérnök azonban nem követni, hanem diktálni akarta a trendeket, így merőben újszerű tervekkel álltak elő. Néhányuk működött, de sosem került sorozatgyártásba, mások pedig nyomtalanul tűntek el a történelem süllyesztőjében. Mindkét esetre mutatunk néhány példát, melyek közös jellemzője, hogy akár idegen űrhajókként is megállnák a helyüket.

Az esernyő

A McCormick-Romme Cycloplane néven ismert szerkezet alig nyolc évvel a Wright fivérek úttörő repülése után, 1911-ben készült el. A New York-i feltaláló, William S. Romme szokatlan ötlete a milliomos John D. Rockefeller Jr. és az aratógépekben utazó Harold F. McCormick támogatásával öltött formát, de sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. 1910 és 1913 közt tett számtalan repülése közül a legjobban sikerült során is csak alig néhány méter erejéig tudott a magasba emelkedni.

A Kerekszárny

Az éveken át repülésoktatóként dolgozó, magyar származású Stephen Paul Nemeth által tervezett, kerekszárnyú gép a harmincas évek elején épült Chicagóban.

A száztíz lóerős Warner motor óránként 220 kilométeres sebességre tudta gyorsítani a négy és fél méteres koronggal kiegészített, két embert szállítani képes eszközt, amely a Modern Mechanix 1934. júniusi száma szerint bárhol képes volt ejtőernyőként leszállni.

A náci Németország csodája, a Horten Ho 229 (Ho IX.), ami több évtizeddel előzte meg a korát

A német testvérpár, Walter és Reimar Horten a harmincas évek elején kezdett repülőgépeket tervezni, mialatt Németország számára a versailles-i szerződés értelmében természetesen tilos volt légiflottával rendelkeznie. Hortenék ezt egyszerűen kijátszották: sportrepülő klubokhoz csatlakoztak, és sorra tervezték a siklórepülőket és más, motort nélkülöző gépeket. A különc tervező, Frederich Lippisch valóságtól elrugaszkodottnak tűnő ötleteit használva az évtized végén Reimar és Walter hamar a deltaszárnyú vitorlázógépek tervezése felé fordult, ennek csúcsából, a gyönyörű, húsz méteres szárnyfesztávolságú Horten H.IV-ből (Ho IV) négy példány is épült 1941-1943 közt, és arattak sikereket a kor bemutatóin. Ezalatt Walter a Luftwaffe pilótájaként testközelből tapasztalhatta a háború több véres ütközetét, így az angliai csatát.

Hamar felismerte, hogy a Harmadik Birodalomnak egy új típusú vadászgépre van szüksége, erre a célra pedig egy jórészt csak szárnyakból álló gép tökéletes lenne. Göring, a Luftwaffe feje épp ekkor jelentette be a 3×1000 projektet, melynek keretein belül egy 1000 kilogrammos bombát, óránkénti ezer kilométeres sebességgel ezer mérföldnyire (1600 kilométer) eljuttató gép terveit várta.

A testvérpár kapott az alkalmon, így megkezdte a Ho 229 jelzésű gépük tervezését – az elkészült három prototípus motor nélküli vitorlázógép volt, melyeket a tökéletes aerodinamikai forma megtalálása érdekében építettek. A másodikként elkészült gépre sugárhajtóművet szereltek, 1945. február 2-án pedig sikeres repülést hajtottak vele végre.

Néhány héttel később a gép hajtóműhiba miatt lezuhant, megölve tesztpilótáját, de bebizonyosodott, hogy a forma használható: a gép felszáll, repül és rendben leszáll. Május 8-án Németország feltétel nélkül megadta magát, ezzel a háború Európában véget ért. A harmadik, Ho 229 V3-ként jelzett prototípust rövid londoni kitérő után, több forradalmi német újításal együtt az Egyesült Államokba szállították, ahol mérnökök egész hada vizsgálta.

A gép jelenleg a Smithsonian National Air and Space Museum gyűjteményében található, restaurálását 2011-ben kezdték meg.

n 1943 the all-wing and jet-propelled Horten IX promised spectacular performance and the Horton H IX V3 (Horton 229
German air force (Luftwaffe) chief, Hermann Göring, allocated half-a-million Reich Marks to the brothers Reimar and Walter Horten to build and fly several prototypes. Numerous technical problems beset this unique design and the only powered example crashed after several test flights but the airplane remains one of the most unusual combat aircraft tested during World War II.

A Horten fivérek évtizedekkel megelőzték korukat. Az Egyesült Államok legendás lopakodó nehézbombázója, a Northrop Grumman B-2 Spirit csak 1989-ben repült először, a Northrop Grumman pedig két hónappal ezelőtt vázolta fel egy hasonló felépítésű vadászgép terveit, sőt, a NASA is efféle géppel tervez majd körberepülni a Mars felszíne felett, hogy a vörös bolygó minél nagyobb hányadát felderíthesse.

A Repülő Palacsinta

A Charles H. Zimmerman által tervezett, kissé talán rájára hasonlító Vought V-173-ot sugárhajtómű helyett propellerek hajtották, kimondottan eredményesen, sőt, majdnem függőleges fel-, illetve leszállásra is képes volt, így a legszűkebb helyeken, vagy hosszabb kifutópálya nélkül is a levegőbe tudott emelkedni.

Az első tesztek során túlzott vibráció lépett fel, de a hibát hamarosan kiküszöbölték, az Atlanti-óceánt először átrepülő legenda, Charles Lindbergh pedig el volt tőle ragadtatva, kiemelve, hogy a gép kis sebességen is igen könnyen irányítható.

A V-173 1947 márciusáig több, mint 190 alkalommal repült, összesen több, mint 131 órát. A kísérletek sikerrel véget értek, a 7,1 méteres szárnyfesztávolságú gép azóta pedig a Smithsonian repülőgépgyűjteményének egyik legszebb darabja.

Az ezüstös repülő csészealj

Az amerikai légierő számára 1958-1959-ben épített két VZ-9 Avrocar leginkább a Földre érkező idegenekről mesélő filmek repülő csészealjaira emlékeztet. A cél egy igen gyors, elképesztően nagy magasságban repülni képes hidegháborús fegyver kifejlesztése volt, de a kanadai Avro Aircraft és a légierő közös munkája során jelentkező stabilitási problémákat a mérnökök képtelenek voltak megoldani, így 1961 szeptemberében a fejlesztést leállították.

Moller sosem adja fel

A kanadai mérnök, Paul Moller cégével több, mint négy évtizede dolgozik a tökéletes, függőlegesen fel- és leszállni képes (VTOL) repülő csészealj megépítésén. A megoldáshoz eddig talán az M200 Neurával került a legközelebb, amelyet nyolc  számítógépvezérelt légcsavar képes néhány méternyire a föld felett tartani.

Fotó: Wikimedia Commons, Smithsonian National Air and Space Museum, WarThunder, Alvintrusty, GreyFalcon, Modern Mechanix, kitchener.lord, Moller
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2015. június 27.
ByeAlex (Márta Alex) lép fel az Élj tisztán! elnevezésű drogellenes világnapi rendezvény gálakoncertjén a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon 2015. június 26-án este.
MTI Fotó: Marjai János
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.