branches covered with snow winter snowfall background
Élet-Stílus

7 fontos tipp, hogyan küzdjük le a téli levertséget

Beke Éva
Beke Éva

coach. 2016. 01. 21. 09:45

Még mindig takaréklángon égsz? Már lassan eltelik január is, de még mindig zombi üzemmódban közlekedsz a munkahelyeden? Szeretnél újra energikus lenni? Íme pár tipp, hogy jobban érezd magad a bőrödben a téli hónapok alatt is.

1. Maradj mozgásban!

Bár télen lustábbak vagyunk (és valljuk be, túl távoli a motiváció a bikinialak elérésére), közérzetünk javítása érdekében igenis fontos a sport, mivel boldogsághormont termel és a stresszt is csökkenti. A hideg miatt a beltéri mozgásformákat részesítsük előnyben. Ajánlom az úszást. Vannak már olyan uszodák, ahol 29°C-on tartják a medence vizét, így nem jéghideg vízbe kell beszállnod, hanem kellemes hőmérsékleten, fázás nélkül úszhatsz.

Sokan végeznek ülő munkát, ráadásul a hideg miatt még inkább a mozgásszegény életmód jellemző, ezért figyeljünk oda, hogy mozgassuk meg elgémberedett csontjainkat, izmainkat.

Érdemes azt a sportot beltérben továbbfolytatni, amit az ember a melegebb hónapokban, szabadtéren is végzett, azaz ami bevált. Például futás, spinning, torna.

2.  Sétálj a friss levegőn!

Még akkor is, ha nem tűnik túl vonzónak a csípős hidegben sétálni, jót tesz a friss levegő. Ilyenkor hajlamosak vagyunk egész nap bent maradni a jó meleg szobában. De szükségünk van a friss oxigénre is. Ha teszel egy 15 perces sétálsz, máris jobb lesz.

3. Ne zárkózz be!

Találkozz a barátaiddal, szervezz programokat (pl. mozizás, közös főzés, kiállítás, színház, ha van hó, akkor pedig hóember építés, szánkózás, síelés). A korcsolyázás is jópofa program lehet és vannak ingyenes jégpályák is. Nézz utána.

Az elszigetelődés fokozhatja a rosszkedvet. Ellenben ha társaságban vagy, számos közös élményt szerezhetsz, amitől jó kedvre derülsz. Gyerünk, kezdd el már most szervezni!

4. Gondoskodj a fényről!

Leginkább a természetes napfény hiányzik nekünk télen. Figyeljünk arra, hogy otthonunkban és munkahelyünkön lehetőleg ablak mellett üljünk és ha besötétedik, legyen kellő megvilágítás. Én a meleg fényű izzókat ajánlom, annak jobb a hangulata.

Érdekességképpen írom, hogy lehet kapni olyan ébresztő órát, amely a beállított időpont előtt fél órával szépen fokozatosan egyre erősebb fényt bocsát ki, ezzel imitálva a napfelkeltét. Egyszóval ha van rá pénzünk, kímélő ébresztést is biztosíthatunk magunknak.

Pótolhatjuk a napfényt D-vitaminnal. Valamint hangulatosabbá tehetjük otthonunkat mécsesekkel, gyertyákkal, díszkivilágítással vagy akinek van, a kandalló fényével.

5. Tanulj a norvégoktól!

Kari Leibowitz, a Stanford Egyetem PHd-s növendéke nemrégiben Norvégiában végzett kutatást. Azt próbálta megérteni, hogy van az, hogy Norvégiában, ahol a téli hónapokban teljes a sötétség, azaz egyáltalán nem kel fel a nap, ott mégis összehasonlítva kevesebb a “téli depressziós.” Azt találta, hogy a norvégok pozitívabban gondolnak a télre, pozitív a hozzáállásuk a télhez. Van egy mondásuk: “Nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözék.”

6. Igyál forró italokat!

Igyál meleg italokat( forró teát, kakaót), egyél főtt ételt és biztosítsd otthonodban is a kellemes hőmérsékletet. A brit nemzeti egészségügyi szolgálat kutatása szerint ezzel felére tudod csökkenteni a levertségedet.

Woman Drinking Hot Chocolate
fotó: Thinkstock

7. Étkezz megfelelően!

Az egészséges táplálkozás segít abban, hogy mentálisan és pszichésen egészséges maradj. Télen egyél forró leveseket, pl. húslevest, ami nemcsak felmelegít, hanem tápanyagokban is gazdag. Egyél a szezonra jellemző zöldségeket (fekete retek, sütőtök, cékla, zellergumó, lilakáposzta, stb) és biztosítsd a C-vitamin szükségletedet is gyümölcsökkel. Egy angol közmondás szerint: Minden nap egy alma, az orvost távol tartja. (An apple a day keeps the doctor away.)

Ha a fenti tippek nem segítenek, akkor valószínű komolyabb problémád van, ezért fordulj szakemberhez. Ha elakadásról van szó vagy motiválatlannak érzed magad, akkor egy coach segíthet.

Nézd a tél jó oldalát!

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Picture taken on June 25, 2013 in Aachen, western Germany, shows British actor and UNICEF Goodwill Ambassador Roger Moore and his Danish wife Kristina Tholstrup waving from a carriage as they visit the CHIO World Equestrian Festival.
Moore, who will forever be remembered for playing the womanising superspy James Bond, died May 23, 2017, aged 89, his family announced in a statement. / AFP PHOTO / dpa / Henning Kaiser / Germany OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.