Élet-Stílus

Drágább a gázra lépni

Magyarországon szinte szentségtörés, de városban 50-55 km/h-val, autópályán pedig 100 km/h-val haladva kevesebb a baleset és jóval kisebb a fogyasztás. A „lassabb láb” 14 percenként 1200 forint megtakarítást jelent: lehet gazdaságosan is vezetni.

Hétköznapjaink során rengeteg tevékenységet rutinszerûen végzünk, általában ebbe a kategóriába tartozik az autóvezetés is. Talán nem is gondolunk bele, de vezetési stílusunk nagy hatással van környezetünkre és a pénztárcánkra is.

Ha valaki ezek kímélése okán hajlandó lemondani a száguldás – de valljuk be legtöbbször a „kivagyiság” – élményérõl, nekik szól az eco-driving – öko-vezetés vagy gazdaságos vezetés módszere. Lényege, hogy némi odafigyeléssel és bizonyos vezetéstechnikai elemeket alkalmazva csökkenthetõ az autó károsanyag-kibocsátása és fogyasztása is. E trükkök elsajátításával a hagyományos vezetési stílushoz képest akár 20 százalékkal csökkenthetõ az üzemanyagfogyasztás és a környezetben okozott kár is.
További elõnye az eco-drivingnak, hogy növeli a biztonságot és csökkenti a stresszt: a biztonságos vezetés alapfeltétele ugyanis a körültekintõ, az idõjárási és útviszonyoknak megfelelõ, egyenletes sebességgel (kevesebb gyorsítás és fékezés) történõ vezetés. Felmérések szerint a balesetekbõl eredõ, illetve az ahhoz kapcsolódó költségek akár 25 százalékát megtakaríthatjuk az öko-vezetéssel, míg a balesetek száma legalább 10 százalékkal csökkenthetõ.

Hasonlítsuk össze, mit is jelent ez a gyakorlatban költség és károsanyag-kibocsátás szempontjából. Egészen más eredményt kapunk, ha egy adott forgalmi szituációt sportos, agresszív vezetéssel oldunk meg, és mást, ha az eco-driving módszereit alkalmazzuk.

Ilyen típusú tesztekbõl sokat találni. Az Origo szerint például átlagosan 55 km/h-val haladva, ha intenzíven gyorsítunk és fékezünk egy középkategóriás autó fogyasztása 10,3 liter, míg finom gázadással és fékezéssel 6 literes fogyasztást is elérhetünk. A sebességet is az igényeinknek megfelelõen érdemes megválasztani. Autópályán 100 km/h-val haladva az említett autó 4,6 literes fogyasztást produkált, míg 130 km/h-nál ez az érték már 7,7 liter volt. A sebességkülönbség 3 literrel kevesebb fogyasztást és 14 perccel több utazást jelent minden 100 kilométeren. Ha úgy vesszük, 14 perc alatt 1200 forintot spórolhatunk meg.

mennyibe kerül az autónk?

A hitel, az üzemanyag, javítások és a számtalan díj és adó, a környezetben okozott károk mind-mind beleszámítanak az autóhasználat költségeibe. A WWF Magyarország közremûködésével sorozatot indítunk: hova mennek az autóra költött milliók a vételáron túl? Forintosítjuk a mindennapos autóhasználatot, indul a Zöld Flotta Projekt az fn.hu-n.

Az RTL klub riportjában is hasonló eredmények és hasznos tippek hangzanak el. Például igyekezzünk a lehetõ legkevesebbet fékezni, és inkább lassan csorogjunk az olyan útszakaszokon, ahol ez muszáj. A megállásból újra gyorsítás ugyanis hatszor annyi energiát, így üzemanyagot igényel, mint egy lassú tempóból történõ felgyorsulás.

Nehogy azt gondoljunk, hogy az üzemanyaggal történõ takarékoskodás és az ehhez köthetõ technikák új keletûek. Bár ma már talán kissé megmosolyogjuk, ebbõl a ’80-as években készült videóból megtudhatjuk, hogy miért fontos a gyújtás beállítása, és hogy a nem megfelelõ elektród hézag 2-3, míg a nem megfelelõen beállított porlasztó akár 20-30 százalékkal is növelheti az üzemanyagfogyasztást.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik