Élet-Stílus

Végre kész a Boeing álomgépe

Elkészült az elsõ Boeing 787 Dreamliner, amelyet gyártója számos viszontagság után hamarosan átadhat gazdájának. Az új típusú utasszállító helyreállíthatja a Boeing megtépázott tekintélyét.

Az amerikai Boeing repülõgépgyárból kigördült az elsõ 787-as Dreamliner utasszállító, amelyet a japán All Nippon Airways (ANA) kap majd. Éppen ideje volt, ugyanis a majd három éves csúszás miatt milliárdos kötbértartozást halmozott fel a Boeing. Eredetileg már 2008-ra késznek kellett volna lennie az elsõ darabnak azonban számtalan ok – a legutóbb egy tesztrepülésen fedélzeti tûz ütött ki – vetette vissza a fejlesztést. A fejlesztés során összesen hét kisebb nagyobb szünet okozta a késést, így a fentiek mellett egy 58 napos sztrájk is a Boeing-gyárban.

Az üzemanyag-takarékosságot elõtérbe helyezõ konstrukciója révén a gép a hírek szerint 20 százalékkal kevesebb kerozinnal beéri mint hasonló kaliberû riválisai. Ezt elsõ sorban a hagyományos alumínium és vasszerkezetet felváltó szénszálas szerkezetû alapanyagok felhasználásnak köszönheti.
Kivül-belül. Képgaléria. (forrás:newairplane.com)

Kivül-belül. Képgaléria. (forrás:newairplane.com)

A könnyebb gép azt a lehetõséget is biztosítja a légitársaságoknak, hogy olyan útvonalakon is üzemeltessék, amelyeken eddig csak nagyon nagy gépeket volt érdemes használni, mint a 777-es a 747-es Jumbo, vagy az Airbus 380-es Superjumbo, amelyeknél az egy fõre vetített költségek alacsonyabbak voltak.

A tervek szerint 10 darabot készül legyártani a Boeing 2013-ra az egyfolyosós gépbõl, amely a piac legnagyobb ablakaival rendelkezik, ráadásul a kabin légnyomását is alacsonyabban tudják tartani mint a konkurensek gépein, ez tovább növeli a komfortérzetet. Emellett tisztább levegõt kapnak az utasok, amely szintén segít, hogy kevésbé legyen fárasztó az órákig tartó repülés.

A Boeinget ért rengeteg kritika miatt szükségük is van végre valami átütõ sikerre. A Dreamliner alkalmas lehet erre, új anyagai révén takarékos mûködésével a cég ismét vezére lehet a kereskedelmi repülõgép-gyártásnak. A mintegy 200 millió dollárba kerülõ gépbõl eddig 821 darabra kapott megrendelést az amerikai gyártó. A The Seattle Times beszámolója ugyanakkor megjegyzi: a 787-es program teljes költsége a késésekkel terhelve elérte a 32 milliárd dollárt, amely, ha hinni lehet a számításoknak azt eredményezi, hogy a Boeing gyár csak 2020 után tud majd egyáltalán profitálni belõle.

A gép legnagyobb vetélytársa a francia Airbus A350-ese lesz, amely 2013-ban mutatkozna be.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik