Élet-Stílus

Fizessen a kisboltban mobillal

A közeljövõ gyakran hallható kifejezése lesz a mobilos pénztárca. Fõleg, hogy a Google nyomja.

Sokunk a háta közepére sem kívánja napi sorbanállást a boltok pénztárainál. A helyzeten sokat javíthat a Google új szolgáltatása a Google Wallet, amely pénztárcává varázsolja mobilunkat. A lehetõség mellett persze egy olyan mobilra is szükség van, amely kezeli ezt a rendszert. Ennek elsõ példánya a most megjelent Nexus S 4G. A telefonról már korábban is híresztelték ez lesz az elsõ fizetõs telefonja a Google-nak, amely kezeli az úgynevezett NFC (Near Field Communication) technológiát. A rendszer lényege egy mikrochip a telefonban, amelynek révén néhány centirõl a megfelelõ terminálokon fizetni lehet.

A rendszert egyébként több országban tömegközlekedési cégek az elektronikus bérlet megoldásaihoz már használják – sokan például az Oyster Card révén Londonban – találkozhattak ilyennel. De ha, csak a Szigetes rendezvényeken debütáló Metapay kártyára gondolunk, már látszik a jövõ itthon is. A különbség annyi, hogy mostantól a mobilunkat elég meglengetni a kassza elõtt. A használat hatékonyságát mutatja, hogy felmérések szerint fél másodperc elég egy vásárláshoz.


A Google persze nem az egyetlen, aki pénzt csinálna a megoldásból. A BlackBerry gyártója a kanadai RIM is tervez hasonlót saját mobiljaiba. A Nokiának konkrétan van is hasonló megoldása, amelyet csak le kellene porolni. És várhatóan az új iPhone legnagyobb dobása is ez lesz.
Az Apple-nek még az az elõnye is megvan, hogy a zenei és alkalmazás áruházában az iTunes-ban már régóta lehet bankkártyával is fizetni, amelynek révén az ügyféladatok már rendelkezésre állnak a számlázáshoz. Mellesleg éppen most indított el hazánkban is fizetõs rendszerét az Apple.

Milyen készülékekben lehet?
Samsung Galaxy S2,
RIM BlackBerryTorch 2, BlackBerry Dakota,
LG Pecan,
Sony Ericsson Xperia Arc,
Nokia C7,
Toshiba TG01

Mobilos fizetési megoldások tehát biztosan lesznek. A mobil mindig velünk van, és egyre többeknek van. Lényegében az egyetlen tárgy, amelyet még a lakáson belül is cipelünk magunkkal. Különösen igaz ez az okostelefonokra. Kutatások szerint már most is hamarabb visszamegyünk mobilunkért, mint a pénztárcánkért, ha otthon marad.

Csak Amerikában 6200 milliárd dolláros torta a kiskereskedelemé. A nagy bankkártya-kibocsátók már jó ideje próbálkoznak hasonlóval kártyáikba épített chipek révén. A MasterCard PayPass egyre több helyen jelenik meg – hazánkban is – jelezve van piaci igény egy ilyen rendszerre. De rendelkezik hasonlóval az American Express, az ExpressPay néven vagy a Visa’s payWave néven.

A Google és társainak érdeke elég nyilvánvaló. Például úgy, hogy a cég saját magának tudhatná azokat a tranzakciós pénzeket, amelyek eddig a bankkártya cégek markát ütötték. Az Apple az iTunes révén már jelenleg is 160 millió ember vásárlási adatait ismeri. És ha a tranzakciós díjakat elég alacsonyara szabja, vagy akár eltörli, az vonzó lesz az olyan kiskereskedõk számára is, akik közül – például Magyarországon – sokan azért nem vezetik be a kártyás fizetés lehetõségét kisboltjukban, mert nem éri meg a magas jutalékok miatt. (Ezek gyakran elérheti az kifizetett összeg 3 százalékát is.)

Persze a konkrét fizetés csak a jéghegy csúcsa. A Google és az Apple is becsatornáznák a saját hirdetési rendszerükbe a fizetési modul alapján szerzett adatokat, amelynek révén még jobban tudnák a reklámjaikat targetálni. Ezzel pedig újabb dollár milliókhoz juthatnak a cégek a hirdetõk révén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik