Élet-Stílus

Bajánál szedik össze a dunai hajók mocskát

A hajózás veszélyes hulladékait fogadja Baja új kikötője. A rendszer két hónap tesztidőszak után fizetős lesz, hogy ne legyen több kidobott hajóakkumulátor és olajos fenékvíz a mederben.

Zöld hajókikötőt adtak át Baján május közepén. Az új terminál alkalmas a hajókon keletkező hulladék fogadására és előkezelésére. A hajókról ugyanis rendre a vízbe kerülnek olyan, veszélyesnek számító hulladékok, mint az olajos törlőrongy, akkumulátor és mindenekelőtt olajos és zsíros fenékvíz. Ráadásul a személyhajókon egyéb, az emberi tevékenységgel összefüggő hulladékokkal is számolni kell.

A zöld terminál Fotó: KTI

A zöld terminál Fotó: KTI

A zöld terminál, speciális berendezése révén képes az olajos fenékvízből különválasztani a veszélyes és nem veszélyes összetevőket. Az olaj ezt követően további ártalmatlanításra hulladékkezelőhöz, a visszamaradó igen alacsony olajtartalmú víz pedig a kommunális szennyvízhez hasonlóan a csatornahálózatba kerül, majd a szennyvíztisztítóban újabb tisztításon esik át.

A rendszer hatékonyságát jelzi, hogy a fennmaradó olajtartalom alapján – a törvényben rögzített határértéknek megfelelően – a szeparátor által kiválasztott vizet akár közvetlenül a Dunába is vissza lehetne ereszteni.

Kovács György, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) főtanácsosa az átadáskor hangsúlyozta, hogy az első hazai zöld terminált a tervek szerint hamarosan újabb követheti: az
NFM célja, hogy néhány éven belül Győr-Gönyűben is hasonló létesítmény épüljön.

A KTI Közlekedéstudományi Intézet ügyvezető igazgatója, Tombor Sándor pedig arra emlékeztetett , hogy az infrastruktúra mellett elengedhetetlen a nemzetközi és nemzeti jogszabályi keretek összehangolása és egyértelműsítése, valamint a rendszer használatát biztosító finanszírozási modell alkalmazása.

A hét Duna menti országot képviselő kilenc partnerszervezet együttműködésével zajló WANDA-projekt szakembereinek véleménye, valamint a Rajnán már működő rendszer tapasztalatai alapján a finanszírozás csak közvetetten (például az üzemanyag árába építve) lehet hatékony, hogy a hajósok nehogy az „ingyenes”, de illegális módszert alkalmazzák, vagyis az éj leple alatt a folyóba eresszék a felgyülemlett olajos fenékvizet.

A kísérleti üzemeltetés során a hajóüzemeltetőknek addig is lehetőségük van a rendszer kipróbálására, 2011-ben kétszer négy hétig (júniusban és várhatóan augusztusban) díjmentesen használhatják a bajai zöld terminál hulladékkezelési szolgáltatásait.

A beruházás infrastrukturális része tisztán hazai forrásból valósult meg, a szolgáltatás pedig az EU támogatásával futó WANDA-projekt (Hulladékkezelés a belvízi hajózás számára a Dunán) keretében indult útjára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik