Élet-Stílus

Kultúrharc az Operaházban

A civilizált világban szokatlan eljárásról ír az ÉS, amelyet a Magyar Nemzeti Balett meghatározó művészei ellen folytat a Magyar Állami Operaház aktuális vezetése.

Keveházi Gábor balettigazgatót menesztik, Hágai Katalint kinevezik, egy nappal később leváltják; Eldar Alijev balettigazgatói és Volf Katalin művészeti vezetővé történt kinevezése következik, majd három héttel ezután Volf ellen indul fegyelmi vizsgálat. Mindennek a dirigense Horváth Ádám miniszteri biztos.

Az interjú, amit Volf Katalin balettművésszel és Seregi László koreográfussal J. Győri László készített, pontos tükre annak a kulturkampfnak, ami ebben az országban minden téren zajlik. Voltf Katalin például éppen a miniszter kabinetfőnökénél járt nem sokkal korábban, ahol a miniszteri biztos átnyújtott egy félig géppel, félig kézzel írt nyilatkozatot, amelyben bocsánatot kért tőle, s közölte, hogy semmis a fegyelmi vizsgálat és a felfüggesztés.

Hogy mindezt a biztos úr miért nem az Operaházban tette meg? Mert: „…ő egy másik, az Operaházban írott papírt hozott, amelyet alá akart íratni velem. Ezen az állt, hogy én kérek bocsánatot…” – mondja Volf Katalin balettművész.

„Az ügyről sokat írtak a lapok, az interneten is láttam egy videót arról, hogy felfüggesztése után megpróbál bemenni a színház művészbejáróján. Ami azt illeti, nem értem, voltaképpen mi történik önnel?” – kérdi vagy inkább állítja a riporter. Amire a kérdezett azt feleli: „Február 21-én értesítettek az eljárásról, utána egy alkalommal beszélgettem a humánpolitikai osztály vezetőjével, aki elmondta, hogy nem tudja, mi a vád ellenem.”

Utóbb persze kiderül, a humánvezető kapott egy írásos utasítást a főnökeitől, hogy vizsgálódjon. Az állt az utasításban: „… hogy lázítottam, a próbát félbeszakítva értekezletet hívtam össze, ami miatt „a hatékony munkavégzés lehetetlenné vált”. A balettigazgatóról pedig hamis és negatív vádakat terjesztettem. Hogy mik voltak ezek, azt nem árulták el.”

Talán nem is az a baj, hogy ilyenek megesnek, hanem hogy itt egy sorozatról van szó. Amit példásan jellemeznek Seregi László szavai is. Íme a koreográfus és a riporter párbeszédének egy részlete Alijev kinevezéséről. Alijevet a menesztett Keveházi Gábor hozta az Operaházba:

S.L.: „Akkor azért családiasabban folytak ezek a dolgok. Találkoztunk a büfében, beszélgettünk, emberi kapcsolat alakult ki közöttünk. Akkor még méltónak tartották rá a kollégákat, hogy lehívják őket és közöljék velük, hogy változás lesz.”
„Nem mondja komolyan, hogy nem jelentették be a változást…”
S. L.: „Nem jelentették be. Biztosan le lehet nyelni ezt is, de az ember nem szívesen nyeli le. Egy művészeti társulatnál nagyon fontos az emberi légkör. Korábban ez azért létezett.”
„Térjünk vissza Keveházi menesztésére, Hágai Katalin kinevezésére és leváltására. Elképesztő, hogy embereket ilyen szakmai teljesítménnyel és múlttal ilyen csúnyán kikészítsenek.”

S. L.: „Ez egy zavaros ügy, amely jól szemlélteti a vezetés koncepciótlanságát. Keveházi szerződése 2015-ig szólt. Semmi sem indokolta a leváltását. Volt, aki nem szerette, de 2005-ös kinevezését megelőzően négyen vagy öten pályáztak a balettigazgatói posztra. Nagyon jó jelöltek. A társulat körülbelül nyolcvan százaléka titkos szavazással őt választotta meg igazgatónak. Amikor 2010-ben lejárt a mandátuma, meghosszabbították. Most viszont egy pillanat alatt, indoklás nélkül leváltották, majd kinevezték Alijevet, akit még csak be sem mutattak hivatalosan.”

(A teljes interjú az ÉS-ben olvasható!)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik