Élet-Stílus

Beszáll a zenei iparba a Google

Hamarosan megnyílhat a webes óriáscég zenei boltja a Google Music. A szolgáltatás lényege, ahogy a cég összes termékénél is, a web maga az eszköz.

A hírek szerint a Google megkezdte zenei áruházának házon belüli tesztelését, amely általában a nyilvánosság előszobája a cégnél. A felhőszolgáltatáson alapuló rendszer lényegében szerverközpontokban tárolná a felhasználók zenéit, innen lenne elérhető bármikor igény szerint a weben keresztül, akár számítógépen, akár bármilyen más webképes eszközön.

Ugyanakkor a hírek arról is szólnak, hogy a Google Music egy fontos részletnek még híján van: a zenének. A Google egyelőre a kiadókkal történő megállapodáson dolgozik ennek függvénye lehet a szolgáltatás premierje is. Az egyik legfogósabb kérdés, hogy engedélyezzék-e a kiadók, a már gépeken lévő zenei állományok felmásolását egy újabb helyre. A hírek szerint a Google megnyugtatásul cserébe azt tudná felajánlani, ami a legjobban fáj a kiadóknak, a kalózkodás visszaszorítását. (A keresésekben igencsak hátrasorolná a torrentoldalakat.)

A Google egyébként már tett is némi lépést tavaly a szolgáltatás ügyében és Billboard az egyik legnagyobb zenei szaklapon keresztül ajánlott 25 dollárért zenei tárhelyet egy évre.

Volt idő, amikor több százan próbálkoztak. 2008-as ábra. (forrás: google.com)

Volt idő, amikor több százan próbálkoztak. 2008-as ábra. (forrás: google.com)

Verseny szempontból egyébként nem egyszerű piacra akar belépni a Google. A digitális zenei ipar, legalábbis legális formulája gyakorlatilag stagnál. Az Apple iTunes-án kívül a kisebbeknek felkopott az álla, de még az online kereskedelem gigászánák az Amazonnak sem sikerült komoly versenytársá válnia. Ha csak a zenei részt vizsgáljuk – az ebookok és más digitális termékek nélkül – az iTunes a piacnak csaknem a 90 százalékát birtokolja. Hiába vannak nagyon komoly online szolgáltatások, mint a Spotify, a Rhapsody vagy a Last.fm a piacot egyértelműen az Apple zenei áruháza uralja.
Ugyanakkor az okostelefonok úgy tűnik ezen a téren is változást hozhatnak. Valószínűleg éppen ebben látja a lehetőséget a Google is. ABI Research cég előrejelzése szerint az elkövetkező öt évben a valamilyen online zenei termékét vásárlók köre eléri majd a 161 milliót, jóslatuk szerint évente megduplázódó felhasználói tábor révén.

Ahogy ilyenkor lenni szokott az Apple sem tétlenkedik, a The Wall Street Journal híre szerint ugyanis már régebb óta dolgoznak egy olyan megoldáson, amelynek révén szintén felhőalapú szolgáltatással, a weben keresztül lehetne elérni a zenei tartalmainkat és nem kellene azokat a saját gépünkre letöltögetni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik