Élet-Stílus

Transzvesztita sem dobta fel az idei Oscart

Jövőre sürgősen változtatni kell az Oscaron! Az idei gála ugyanis vitán felül áll abban, hogy nála unalmasabb és kiszámíthatóbb kevesebb akadt a filmaranyszobor történetében. Még az sem javított a helyzeten, hogy James Franco Marilyn Monroe-nak öltözött.

Megújulást ígértek a nyolcvanharmadik Oscar-gála szervezői, de az újítás minden idők egyik legunalmasabb ceremóniájában öltött testet, hiába választottak ifjú és show-vezetésben szűz hopmestereket. Meglehet, a fanyalgásunkat erősítette, hogy az idei díjazás meglepetések nélkül zajlott. Azok nyertek, akikre (és amikre) számítani lehetett, semmi váratlan nem történt, egyedül talán – s mintegy bizonyítékul szolgálván az összeesküvés-elmélethívő gyanakvóknak, hogy az adás élőben megy – Melissa Leo örömteli káromkodását kivéve, akit a legjobb női mellékszereplőnek járó szobra (A harcos) átvételekor ragadta el a hév.

Képgaléria (Fotó: MTI / EPA)

Képgaléria (Fotó: MTI / EPA)

Nagyjából ezt éreztük az egyetlen emberi pillanatnak a show alatt. Minden forgatókönyvszerűen előre megtervezetten működött – illetve próbált meg működni, mert hiába ötletelt rutinos stáb a megfiatalított műsorvezetők, Anne Hathaway és James Franco szövegein és poénjain, az idő teltével azok egyre silányabbra és kínosabbra sikeredtek. Bár Hathaway kisasszony tagadhatatlanul vonzó és szemkápráztató jelenség, színészi képességeiről Franco is számot adott a nagyjából ráépülő Oscar-jelölt filmben, a 127 órában, hiányzott belőlük a spontaneitás, az a gyors és humoros reagáló-képesség, amivel – példának okáért – a többszöri show-gazda, Billy Crystal rendelkezik. Inkább kínos volt, mint vicces, amikor Franco Marilyn Monroe-nak öltözve transzvesztitashow-t rögtönzött.

A király beszédével hátraarc történt

Az utóbbi esztendők önmagukhoz mérten radikálisabb döntései után, amikor is az amerikai filmakadémia-tagok olyan alkotásokat díjaztak, mint a Nem vénnek való vidék című különleges thrillert, A bombák földjén című filmmel első alkalommal női rendezőt (Kathryn Bigelow-t), vagy a Precious – A boldogság ára című film kapcsán első alkalommal jelöltek a kitüntetésre afroamerikai rendezőt (Lee Daniels-t), komoly visszarendeződés, hogy ne mondjuk: hátraarc történt. A fő díjakat zömében elnyerő A király beszéde (legjobb film, legjobb rendezés, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb férfi főszereplő) úgymond a hagyományos filmkészítés melletti lándzsatörést is jelenti.

Hol van már a Gettómilliomos iránti rokonszenv, amikor egy az indiai nyomornegyedet színes világgá emelő (a végén még musicalbe is forduló), újító témájú és képi nyelvű filmet honoráltak? Félre értés ne essék, A király beszéde jó film, csak nem érezzük kimagaslónak, pláne ami a rendezői teljesítményét illeti. Hozzá képest az est nagy kárvallottjának a Social Network – A közösségi háló című filmet tartják, sokan, különösen Amerikában szerették volna a legjobb filmként látni, szerintünk viszont, amit vitathatatlanul megérdemelt, a legjobb adaptált forgatókönyv díját, Aaron Sorkin megkapta (ha úgy tetszik, egyfajta eddigi életművi elismerés/kárpótlás gyanánt, Az elnök emberei című nagyszerű tévés sorozatért és a Charlie Wilson háborúja című mozifilm scriptjéért).

Sajnáljuk Coenéket

Elfogadjuk Natalie Portman Oscar-díját (A fekete hattyú), egyetértünk Christian Bale és Melissa Leo aranyszobraival (A harcos), és – mondjuk – abban is elég bizonyosak voltunk, hogy az animációs Oscart a Toy Story 3 kapja, nem Az illuzionista (Sylvain Chomet filmje). Pedig.

És különösen sajnáljuk A félszemű című Coen-westernt, különösen a főszereplő Jeff Bridgest, mert kiváló teljesítményt nyújtott az alkoholista rendőr-marsall szerepében.
De a sajnálat, nevezhetjük inkább unatkozással vegyes szánalomnak, mégis csak azért lett úrrá rajtunk, mert a virtuális díszletek közé helyezett díjátadón leginkább csak az funkcionált, ami gépi volt vagy előre rögzített, megírt (például: egyes filmbetétek). A váratlanságokban megnyilvánuló emberi tényező fájdalmasan hiányzott, és ha jövőre ezen a Kodak-színházi főfilmünnep ötletgazdái semmit sem változtatnak, – felvonuló sztárok ide vagy oda –, drasztikusan csökkenni fog az érdeklődés. Hiszen minek a műsorra rááldozni élőben három és fél órát, ha ott nem történik semmi, az eredményeket és a hírességeket (aktuális divatbemutatójukkal egyetemben) sokkal könnyebb, gyorsabb és a maga módján szórakoztatóbb levadászni a virtuális valóságból?

Jelöltek és győztesek

Legjobb rendező
Darren Aronofsky (Fekete hattyú)
David O. Russell (A harcos)
Tom Hooper (A király beszéde)
David Fincher (Social Network – A közösségi háló)
Joel & Ethan Coen (A félszemű)

Legjobb férfi főszereplő
Javier Bardem (Biutiful)
Jeff Bridges (A félszemű)
Jesse Eisenberg (A közösségi háló)
Colin Firth (A király beszéde)
James Franco (127 óra)

Legjobb női főszereplő
Annette Bening (The Kids Are All Right)
Nicole Kidman (Rabbit Hole)
Jennifer Lawrence (Winter’s Bone)
Natalie Portman (Fekete hattyú)
Michelle Williams (Blue Valentine)

Legjobb férfi mellékszereplő
Christian Bale (The Fighter – A harcos)
John Hawkes (Winter’s Bone)
Jeremy Renner (Tolvajok városa)
Mark Ruffalo (The Kids Are All Right)
Geoffrey Rush (A király beszéde)

Legjobb női mellékszereplő
Amy Adams (The Fighter – A harcos)
Helena Bonham Carter (A király beszéde)
Melissa Leo (The Fighter – A harcos)
Hailee Steinfeld (A félszemű)
Jacki Weaver (Animal Kingdom)

Legjobb idegen nyelvű film
Biutiful (Mexikó)
Dogtooth (Görögország)
In a Better World (Dánia)
Incendies (Kanada)
Hors la Loi (Algéria)

Legjobb eredeti forgatókönyv
The Kids Are All Right (Lisa Cholodenko, Stuart Blumberg)
Another Year (Mike Leigh)
Eredet (Christopher Nolan)
A király beszéde (David Seidler)
The Fighter – A harcos (Scott Silver, Paul Tamasy, Eric Johnson)

Legjobb adaptált forgatókönyv
Winter’s bone (Debra Granik, Anne Rosellini)
Toy Story 3 (Michael Arndt)
127 Hours (Simon Beaufoy, Danny Boyle)
A félszemű (Joel és Ethan Coen)
Social Network – A közösségi háló (Aaron Sorkin)

Legjobb animációs film
Így neveld a sárkányodat
Az illuzionista
Toy Story 3

Legjobb operatőr
Fekete hattyú (Matthew Libatique)
Eredet (Wally Pfister)
A király beszéde (Danny Cohen)
Social Network – A közösségi háló (Jeff Cronenweth)
A félszemű (Roger Deakins)

Legjobb látványterv
Aliz Csodaországban
Harry Potter és a Halál Ereklyéi
Eredet
A király beszéde
A félszemű

Legjobb vágás
Fekete hattyú (Andrew Weisblum)
The Fighter (Pamela Martin)
A király beszéde (Tariq Anwar)
127 óra (Jon Harris)
Social Network – A közösségi háló (Angus Wall és Kirk Baxter)

Legjobb kosztüm
Aliz Csodaországban
Szerelmes lettem
A király beszéde
The Tempest
A félszemű

Legjobb filmzene
Így neveld a sárkányodat (John Powell)
Eredet (Hans Zimmer)
A király beszéde (Alexandre Desplat)
127 óra (A.R. Rahman)
Social Network – A közösségi háló (Trent Reznor, Atticus Ross)

Legjobb betétdal
Coming Home (Country Strong)
I See the Light (Aranyhaj és a nagy gubanc)
If I Rise (127 óra)
We Belong Together (Toy Story 3)

Legjobb vizuális effektusok
Alice Csodaországban
Harry Potter és a Halál Ereklyéi
Azután
Eredet
Vasember 2

Legjobb smink
Barney’s Version
The Way Back
Farkasember

Legjobb hangvágás
Eredet
Toy Story 3
Tron: örökség
A félszemű
Száguldó bomba

Legjobb hangkeverés
Eredet
A király beszéde
Salt ügynök
Social Network – A közösségi háló
A félszemű

Legjobb dokumentumfilm
Exit through the Gift Shop
Gasland
Inside Job
Restrepo
Waste Land

Legjobb rövid dokumentumfilm
Killing in the Name
Poster Girl
Strangers No More
Sun Come Up
The Warriors of Qiugang

Legjobb animációs rövidfilm
Day & Night
The Gruffalo
Let’s Pollute
The Lost Thing
Madagascar, carnet de voyage

Legjobb rövidfilm
The Confession
The Crush
God of Love
Na Wewe
Wish 143

Ajánlott videó

Olvasói sztorik