Élet-Stílus

Nem mindenkinek a Facebook a király

Kétségtelen, hogy a „Fácse” a legnagyobb közösségi oldal. Több mint 200 országban 637 millió felhasználót tudhat magáénak. Ugyanakkor azt gondolni, hogy nincs más a nap alatt túlzás.

Különösen az ázsiai térségben úgy tűnik még idejében meglépték azokat a fejlesztéseket, amelyek révén a helyi oldalak a hatalmas belső piacokkal támogatva, rengeteg pénz ráfordításával konkurálni tudnak a Facebookkal.

Ázsiában jelenleg mintegy 800 millióan interneteznek, nagyjából a világ internetezőinek 41 százaléka. A számadat nagyja Japánból és Kínából tevődik össze, amely két országban nem igazán megy a közösségi óriás. A Facebook általában, ha belép egy piacra, gyorsan eléri az 50 százalékos penetrációt. Ennek megfelelően mára közel 400 millió facebookos felhasználónak kellene lennie Ázsiában. Ezzel szemben „alig” 143 millió „júzere” van.

A legtöbben Indonéziában, 34 milliónyian csatlakoztak, ezzel az ország a 2. legnagyobb „Facebook-nemzet” az USA után. A távol-keleti térség országai közül a kínai fennhatóság alatt álló Hong Kongban szeretik arányaiban a legtöbben (51 százalék), de az anyaországgal együtt is alig 700 ezer facebookos van arra felé.

Nem mindenkinek a Facebook a király 1Az egyik legjobb példa, hogy nem mindenhol kiadó az első hely, Vietnam. A helyi internetszolgáltató óriás (VNG Corporation) kezében lévő Zing-et alig két éve indították és jelenleg 4 millió felhasználója van, duplája a helyi Facebooknak.

A szájt rengeteg mindent kínál, zenét, játékokat, chat-szolgáltatást, blogokat. Több mint 1 millió MP3-as szám kapott helyet a hozzá kapcsolt zenei áruházban, amelyeket a vietnamiak ingyen hallgathatnak, tölthetnek le illetve ágyazhatnak be saját tartalmaikba. A ZingPlay pedig a saját játékokért felel. Ezekből a statisztikák szerint legalább 20 millió van. Megvan a saját Farmville-je is a ZingFarm, ami lokálisan legalább akkora siker mint az „eredeti”.

A vállalkozás üzletileg sem panaszkodhat, 2006 végén 17 millió dolláros bevétele volt, míg 2010-re 1 milliárd oldallátogatást regisztrálhat havonta, és minden második vietnámi legalább egyszer használja valamelyik terméküket havonta. – írja a Penn Olson, ázsiai webtrendekkel foglalkozó oldal. Ami végképp nem mellékes a reklámokra elköltött pénzeket sem egy nemzetközi cég zsebeli be.

Nem mindenkinek a Facebook a király 1A Facebook a legfrissebb adatok szerint Afrikával vigasztalódik. A fekete kontinenst is megfertőzte a közösségi oldal, és a leggyorsabban bővülő régiójává tette. Fél év alatt 50 százalékkal bővült a facebookos populáció, amely még így is csak 25 millió felhasználót jelent, van még tartalék.

A Google sem minden

A webes világ másik császára a Google. Ugyanakkor ők sem uralkodnak mindenhol. A keresőknél ráadásul nem is kell a világ másik végére tekintenünk, hogy komoly konkurenst találjunk. Csehországban örök emlékezet óta a Seznam.cz maga mögött tudja tartani az óriást. Hatalmas belső piaca révén pedig Oroszországban sem a Google a legmenőbb, hanem a Yandex.ru.

De mit is tud ez a két oldal? A Seznam olyan jól be van ágyazódva a cseheknél, amelyre sok országban irigykedhetnek. Saját termék és ezt értékelik is, mert működik. A csehek egyébként is eltérnek egy kicsit az uniformizált nemzetektől. Ott lenne nekik a Coca vagy Pepsi, ők mégis a Kofolát isznak. Ehhez persze hozzájárul, hogy a Google sem akarta mindenáron bekebelezni a cseh piacot, nincs Google iroda Prágában példának okáért – írja egy elemzésben a SearchEngineLand. A Yandex esetében talán a legfontosabb tényező a cirill betűs írásmód. Az oroszokon kívül sok ukrán, fehérorosz, kazah és egyéb volt tagállam polgárai használják nagy számban a nyelvet profi szinten támogató keresőt. Ezt a lokális erőt a szolgáltatás fejlesztői is komolyan veszik. Az oldal üzemeltetői úgy gondolják, hogy ott van az angolszász nyelveknek a Google az orosz nyelveknek pedig a Yandex. Egy lokális keresőnek éppen olyan kihívásai vannak, mint egy globálisnak: nehéz kérdésekre helyes választ adni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik