Élet-Stílus

A tescós gumi is jó gumi?

Cascomentes, olcsó kocsit összetörni a legkevésbé ésszerű – hiszen pont azért ilyen – mást nem engedhetünk meg magunknak. Ha ezt beláttuk, irány a gumis, de milyet tegyünk fel? Mindegy csak olcsó legyen, azt gondolván a „noname” márkáknak is meg kell felelni valamiféle előírásnak.

Bízhatunk-e benne, hogy a valamelyik hiperben vásárolt akciós abroncs bármennyivel is képes csökkenteni a fékutat? Kovács Miklós a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai tagozatvezetője az Fn.hu-nak elmondta, gyártói felelősség van a téli gumik estében. A hatóságok nem vizsgálják a termékeket, nem kell azoknak objektív vizsgálaton átesni. Megnyugtatásul azt hangsúlyozta: az úgynevezett „noname” termékeknek is meg kell felelniük legalább az EU-s forgalomba-hozatali előírásoknak. Ez a gumik esetében egy „E” betűt (ECE-ellenőrzési jel) és mellette egy számot jelent, illetve a téli gumik esetében egy hókristályt.

Ha hipermarketben vesszük is a téli csizmát a kocsira, legalább azt nézzük meg, hogy az említett jelzések rajta legyenek. Az unió törekszik valamiféle megoldásra, így a jövőben egyértelműbb piktogramos jelöléssel kell majd ellátni az uniós forgalmazásba kerülő gumikat – tette hozzá.
Ezt kell figyelni

Ezt kell figyelni

Általában azért elmondható, hogy egy téli gumi nem csak azért téli, mert rajta van a hópelyhecske. Fontos paraméterekben tér el nyári társától – mondta Kovács Miklós. Más a szerkezete, az anyaga (több természetes kaucsuk, és szilikát kerül bele), más a benne található korom mennyisége, és speciális mintázata van. Az adalékanyagoknak köszönhetően a gumi nagy hidegben is megőrzi rugalmasságát, hogy jobban tapadjon.

Jönnek a tesztek

Nyugaton a szezon előtt több autóklub és mértékadó autós lap is végzett gumiteszteket (ADAC-teszt 2010), ezek eredményeivel segítenek téli abroncsot választani. Magyar nyelven – a kiadónk tulajdonában lévő – autóMAGAZIN közölt egy alapos tesztet.

Az autós lap tesztje a 205/55 R16-os méretkategóriában készült, amely a középkategóriás autók (Passat, Citroën C5) vagy a H Astra jellemző gumimérete. A 14 féle mérés eredményei alapján a prémiumtermékek uralták ugyan a mezőnyt, de a magas ár még nem garancia a jó helyezésre és olcsóbb gumiból is volt igen jó. Pont a legtöbbe kerülő, 32 800 forintos Bridgestone Blizzak LM 32 (amelynek elődei szép eredményeket értek el), utolsó előtti lett, míg a tesztgyőztes Goodyear Ultra Grip 7+ 29 000 forintból kijön.

Érdekes és értékes eredményeket hozott a Genertel direktbiztosító által megrendelt gumiteszt is amelyet a Vezess.hu közölt. Ebben, 165/70 R14 méretben egy Suzuki Swiftet, és 205/55 R16 abroncsokkal pedig egy Toyota Auris-szal teszteltek. Az abroncsok itthoni gumikereskedésekből valók, a tesztelők inkognitóban vásárolták őket.
A helyszín a Magyar Autóklub újpesti telepe volt, a hat-hat téli és nyári abroncs egy-egy nyári és négyévszakos gumival együtt vizsgázott a két autón. Hó híján a mérések a száraz illetve nedves úton mérhető lassulásra és az oldalgyorsulásra terjedtek ki.
Az eredmények nagyításához - KLIKK! (forrás: Genertel.hu)

Az eredmények nagyításához – KLIKK! (forrás: Genertel.hu)

Mindkét méretben a Goodyear Ultra Grip 7+ bizonyult a legjobbnak, de a Dunlop SP Winter Sport is előkelő helyen végzett. A másik nagy gumióriásnál, a Michelinnél az Alpin és a BF Goodrich G-Force is jól szerepelt. 205/55 R16 méretben a Sava négyévszakos gumija is kedvező eredményt ért el, de a tesztből hiányzott a havas mérés, ahol a téli abroncsok előnyhöz juthatnának.

Vizes úton egyértelmű a tesztelt téli gumik fölénye a nyárival szemben, a Wanli Winter Challenger pedig veszélyesen silány portéka – írja a Vezess.hu – mert pont nedves úton tapad rosszul, ami télen az elsődleges volna. Vizes felületen, a Swift méretében egyedül a Falken SN 828 teljesített gyengébben a kínai téli guminál, tehát a méréssorozat egyetlen nyári gumija.

A vadonatúj gumikészletet persze még mindig lehet, hogy hamar lecsempészik a kocsiról, de legalább megtettük, amit lehet. Amikor a nyári gumin korcsolyázó kamionok és távolsági buszok között próbálunk majd evickélni, úgyis csak a jóisten segíthet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik