Élet-Stílus

A jövőben jártunk

Milyen lesz a holnap lakása, munkahelye, autója? Hogyan fogunk dolgozni, szórakozni? A Deutsche Telekom német központjában formába öntötték a válaszokat. Beszélő autó, mobillal vezérelt intelligens lakás; a digitális háló még jobban összeköt majd gépeinkkel. A FigyelőNet eltölthetett néhány órát a jövőben.

Bonnban van a Deutche Telekom (DT) gigavállalat főhadiszállása. A nagynak közel sem nevezhető háromszázezres exfővárosban éppen annyian élnek, mint a vállalat dolgozóinak létszáma világszerte. A városra egyébként is erősen rányomja bélyegét a távközlési óriás. A turizmust például, úgy tűnt, a céghez járó tárgyalódelegációk jelentik. Sokat elárult az is, hogy a villamosmegálló neve is egyszerűen Deutsche Telekom állomás.

A DT székháza egyébként korántsem hivalkodó, leszámítva a magenta színű futófénnyel kirakott függőhidat két épületszárny között. A főépület csarnokában HD minőségű óriáskivetítő szúr szemet, ezenkívül egy virtuális akvárium, amelyben aranyhalak „úszkálnak”.

A 4g már Akcióban

A DT Bonnban persze nem csak a jövőbe mereng, ott jártunkkor
gőzerővel tesztelték a negyedikgenerációs mobilinternetet. Az LTE (Long Term Evolution)
tesztlaborral felszerelt VW furgonnal minket is elvittek egy körre. A
4G megnyerő módon teljesít, villámgyors a fel- és letöltés, csak
a kihasználására szolgáló szolgáltatások közül nem tudnék sokat
felsorolni.

Az átriumos épület első emeletén kapott helyett a T-Gallery is, amely a vállalat jövőről szőtt vízióit szemlélteti. Ennek elméleti hátterében megtudhattuk, hogy a DT szerint a jövő már nem egymással rivalizáló nagyvállalatokról szól, hanem a fenntarthatóságot mindenek fölé helyező, de profitorientált vállalatokról. (Apró, de lényeges szépséghibája a koncepciónak, hogy sem fotót, sem videót nem lehet hivatalosan készíteni a helyszínen, a tökéletes bizalom jegyében. Ennek fényében viszont népmesei beszámolóra kényszerül minden arra járó az ott látottakról.)


A trend mindenesetre világosan látszik. A digitális világ hálójába gabalyodni. A vállalat fejlesztői láthatóan azon tevékenykednek, hogy a rólunk megszerzett információk révén, a lehető legkevésbé zavaró módon, de annál hatékonyabban adjanak el szolgáltatásokat, termékeket.

A bárhol és nehézségek nélkül fogyasztható videotartalmakon keresztül, a mobilos mikrovásárlásokig vagy a kocsiba beépített kiterjesztett valóságalkalmazásokig. (Ez például kamerák révén úgy működik, hogy csak rámutatunk egy épületre, amely mellett elhaladunk, és a rendszer azt azonosítva elmond róla mindent, vagy akár ugyanezt teszi egy járókelőre vonatkozóan is.) De például vonaton utazva, miután a mobilunkkal egy érintéssel megvettük jegyünket, a mobilt egy kis dokkolóba kell helyezzük, és az előttünk lévő monitoron máris olvashatjuk tovább az otthon félbehagyott újságcikket.
Természetesen a munkahely az egyik legfontosabb helyszíne a kollaborációnak, és a fejlesztések is pont ezt célozzák. Így ha például kiszaladunk valahová az irodából, egy bejövő hívás nemcsak az asztali telefonunkon szólal meg, hanem a mobilunkon is, és a prezentációkon való részvételhez sem kell helyszínen lennünk. A lehetőség azonban, hogy örökké elérhetőek vagyunk, a tapasztalatok szerint eddig nem ahhoz járult hozzá, hogy hatékonyabban, de kevesebbet dolgozzunk, hanem, hogy hatékonyabban és még többet. És ez úgy tűnik, a jövőben se lesz másként.

Olvasói sztorik