Élet-Stílus

Lady Gaga, mint kortárs művész?

Lady Gaga vasárnapi koncertjével egy olyan sztár jön el hozzánk, aki ma valóban a világban a csúcsot jelenti. Míg korábban Britney Spears és Christina Aguilera csak trónkövetelő volt Madonna mellett, sokak szerint Gaga már át is vette a popkirálynői koronát. A média véleményformálói szerint nem is ok nélkül.

Az amerikai popbiznisz legfőbb erénye (szemben például a hazaival), hogy ritkán jut fel valaki a csúcsra anélkül, hogy ne lenne mögötte valódi teljesítmény. Ott a sztárok, mire a csúcs közelébe érnek, szinte mind magas színvonalú ének- és tánctudás birtokosai. Ha emellett még érdekes egyéniségek is, akkor már nyert ügyük van, lehet rá PR-t építeni. Lady Gaga is ilyen. Sőt ő, akárcsak Madonna, olyan tehetséges embereket talált maga mellé, akikkel még azt is el tudja hitetni, hogy amit művel, az kortárs művészet.

Képgaléria

Képgaléria

Lady Gaga, eredetileg Stefani Joanne Angelina Germanotta 4 évesen kezdett el zongorázni, 13 évesen írta első zongoradarabját, 14 évesen pedig már fellépésekre járt. 11 éves korától a Convent of the Sacred Heart katolikus általános iskolában tanult. 17 évesen bekerült azon 20 ember közé, akik felvételt nyertek a New York-i Egyetem Tisch School of the Arts nevű művészeti iskolájába, ahol elkezdett zene szakra járni. Kreatívabbnak érezte magát osztálytársai többségénél, és nem érezte szükségét a további tanulmányoknak.

19 évesen szerződést kötött a Def Jam Recordings lemezcéggel, de három hónap múlva fel is bontották a szerződést. Miután New Yorkban próbálkozott feltörni és go-go táncosnőként pénzt keresni Rob Fusari zenei producer felfedezte. Ő adta neki a Gaga nevet is a Queen Radio Ga Ga című slágere után. 2007-ben azonban még mindig nem a siker, hanem csupán a kisvárosi turnék jöttek. Ekkor még csak az avantgárd elektronikus és a dance uralta a stílusát, de később azt mondják David Bowie és Queen-féle glam ízt is adott hozzá, amellyel ki is alakult a mai zenei arculata.

No, ezt a glames ízt főbb slágerein nem különösebben vettük észre, de benne nem is a zene a lényeg, ezzel tényleg nem tűnik ki a többi dancefloor előadó közül. A számok tulajdonképpen csak az apropók arra, hogy tánclépések közepette bemutathassa a legújabb provokatív posztmodern ruhaműveket, a szexualitástól túlfűtött go-go táncot valamilyen lényegtelen dramaturgiára felfűzve és rengeteg kulturális utalással fűszerezve Bachtól kezdve Rainer Maria Rilkén keresztül (akinek sorait németül magára tetováltatta) egészen Michael Jacksonig.

A lényeg, hogy ezt olyan kombinációban tudja művelni, hogy a véleményformálók már művészi értéknek tartják. Egy biztos, hat a mai világra, sokan figyelnek rá, és felkapják a fejüket kezdve az általa csak kis szörnyecskéinek tartott rajongóitól a New York Times vagy akár az Élet és Irodalom kritikusáig. A média javarészt kimondta rá az ítéletet a cool/gáz tiniújságos értékskálán: Lady Gaga menő.

A nem annyira bújtatott reklámokban is iránymutató klip

Gagát tehát figyelni kell, és követni, ahogyan öt és félmillió Twitter-rekord is mutatja. De a YouTube-on is rekorder, ahol klipjeit több mint egymilliárdan nézték meg. Most pedig a virtualitástól szabadulva itt Budapesten személyesen is megnézhetjük a The Monster Ball Tour névre keresztelt műsort, amelyről a szervezők azt ígérik, hogy hűen Lady Gaga teátrális tulajdonságához, valamint újító és kreatív szelleméhez, a bulik kitolják az élő koncert élményének határait, a rajongókat egy még látványosabb és elképesztő showban részesítve, mint amit az eddigi koncerteken tapasztalhattak. Mindenki a saját szemével, agyával, szívével maga eldöntheti, hogy elfogadja-e a média ítéletskáláját.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik