Élet-Stílus

Elhunyt Tony Curtis

Tony Curtis magyar származású filmszínész 85 esztendős korában elhunyt.

A
művész halálhírét lánya, Jamie Lee Curtis szóvivője erősítette meg csütörtökön az ET online internetes honlapnak.

Olyan vígjátékokban láthattuk Tony Curtist, mint a Minden lében két kanál és a Van, aki forrón szereti. Olyan amerikai filmszínész volt, aki a magyar újságírók kérdéseire
magyarul adott választ, hiszen családja innen települt ki az USA-ba. A filmcsillag Bernard Schwartz néven született New Yorkban, 1925. június 3-án. Családja Mátészalkáról származik, ahonnan New Yorkba emigráltak.


Amikor Tony 18 éves lett 1943-ban, bevonult a haditengerészethez, majd a háború után színészként folytatta pályafutását Kaliforniában, az Universal Stúdiónál, ahol rengeteg fantáziát láttak színészi tehetségében. A színészkedésen kívül a lovaglás és a vívás érdekelte. Karrierje kezdetén vette fel a Tony Curtis nevet, mellyel később bevonult a filmtörténelembe.

1951-ben feleségül vette a közelmúltban elhunyt ismert színésznőt, Janet Leigh-et (1951-1962), mely házasságból 2 lány született. Kelly és Jamie Lee Curtis. Utóbbi apja nyomdokaiba lépve elismert színésznő lett. Curtis házassága 1962-ben válással végződött, kapcsolatuk megromlása következtében.

Válása nem okozott törést filmes pályafutásán. Olyan remek filmekben láthattuk, mint A tolvaj hercege, vagy az Ali baba fia. A kosztümös filmekben való szereplését lecserélte a romantikus filmekre. 1956-ban szerepelt a Trapéz című szerelmi történetben, ahol fiatal artistát alakított. Ezzel felhívva a kritikusok figyelmét remek színészi alakítására, hiszen mindaddig csak külsejét dicsérték. Komolyabb kihívást jelentett számára A siker édes illata című filmben játszott talpnyaló újságíró szerepe, mely filmben Burt Lancaster partnereként láthattuk. Oscarra jelölt alakítását követhetjük nyomon A megbilincseltek című filmben, mint zökésben lévő rab. 1959-ben Marilyn Monroe és Jack Lemmon partnereként a Van, aki forrón szereti című világsikerben láthattuk, melyben szaxofonistát játszott. A film bemutatója után világsztárként ünnepelték – olvashatjuk a Wikipedián.

Remek humora miatt főként vígjátékokban szerepelt, de a komolyabb hangvételű Spartacusban is remekül helytállt, bizonyítva azt, hogy sokkal többre is képes és így volt ez A bostoni fojtogató sorozatgyilkosaként is. A televízió aranykorában az 1970-es évek elején Roger Moore társaként a The Persuaders című sorozatban alakított nagypályás amerikai üzletembert, aki nem félt verekedésekbe keveredni. A sorozat Magyarországon Minden lében két kanál címmel forgott. Az elmúlt években kevés filmben láthattuk. Felbukkant az Ilyen a bokszban, illetve a Vérdíj 2. – A nagy robbanás című filmben.

A hollywoodi sajtó Tony Curtis válása után is hangos volt magán és nőügyeitől. Notórius nőcsábászként volt ismert. Szinte minden 10 évben új feleséggel láthattuk az újságok címlapján: Christine Kaufmann (1963-1967), Leslie Allen (1968-1981), Lisa Deutsch (1993-1994), Andrea Savio (1984-1992) és Jill Vandenberg (1998-tól). Curtis úgy vélte: a hosszú élet titka a fiatal nőkben keresendő. Utolsó felesége és közte 45 év korkülönbség volt.

A filmezést idősebb korára lecserélte a festészetre. Festményeit híres galériákban láthatjuk. 2009-ben jelent meg önéletrajzi kötete, a Hollywood hercege, melyet a 16. Nemzetközi Könyvfesztiválon Budapesten a Millenáris Parkban dedikálta is a magyar olvasóknak.

2004-ben a Magyar Turizmus Zrt. felkérte a színész, hogy segítsen a magyar országimázs javításában. Elkészítettek egy 30 másodperces reklámfilmet, amelyben Curtis a Gerbeaud Kávéházban látható, csinos lányok koszorújában, s közben felvillannak Budapest jellegzetes színfoltjai és világhírű panorámája. Curtis egy csinos lány után pillantva idézi fel a világhírű film, a Van, aki forrón szereti (Some Like It Hot) címét. Ez volt a reklámkampány vezető mondata is egyben.

A magyar származású világsztár egy fityinget sem kért a forgatásért: még budapesti repülőjegyét is maga fizette. Tony elmondása szerint magyarországi gyökerei miatt vállalta a szereplést a filmben, illetve azért, mert az Egyesült Államokban nem igazán ismerik Magyarországot. Hozzátette: “a magyarokat kedves és barátságos embernek ismerte meg, a “magyar nők pedig gyönyörűek”.

A filmet két héten keresztül a The Next Hot Destination szlogennel sugározták Észak-Amerikában, olyan népszerű csatornákon, mint a Travel Channel, a CNN, a CBNC és a Fox News. Hogy milyen hatása volt a kampánynak az országimázsra, arról nem készült felmérés.

Olvasói sztorik