Élet-Stílus

Kevés a vevő, mégsincs elég autó

Ismét csalóka hónapot zárt a magyar autópiac. A számok növekedést mutatnak a júliushoz hasonlóan, ám szinte kizárólag az átadott flottáknak köszönhetően. Továbbra sincs tehát jó bőrben a hazai piac, mégis előfordul, hogy hiány van autóból.

Az idei augusztusi hónapban 3000 személyautót adtak át, ami 23 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest, azonban jól látszik, hogy a szám csak tavalyi sanyarú mivoltát igazolja, ugyanis 2008-ban még több mint 11 ezer autót adtak át augusztusban. Ez pedig két év alatt már 73 százalékos visszaesés.

Miközben ezek az adatok keserítik el az autópiaci szereplőket ellentmondásos jelenség is megfigyelhető a hazai autópiacon. Hiába szeretne ugyanis valaki autót venni, könnyen belefuthat abba, hogy nem tudják kiszolgálni.

Az egyik Porsche kereskedő igazolta, hogy a gyárak olyan alacsony rendelési kvótákat határoznak meg már a magyar piacra, hogy nem tudnak minden vevőt kiszolgálni. Példaként említette, hogy Golf vagy a Polo modellből is kifogytak. Az említett modellekből havonta 5 darabot rendelhet egy kereskedő, ezt el is viszik. A Skodánál is létező helyzet, a gyár tíz darabot vállal kereskedőnként. A megoszlás is változó, így például a Superb típusból mindössze egy darabot lehet rendelni – mondja. Ehhez hozzájön, hogy a vevő, ha a gyártól rendel, akkor gyakran nagyon hosszú időre – például egy Skoda Octavia esetében 26 hétre, ami majdnem fél év – vállalják az átadást.

Hosszú várakozás

A cseh gyár egyébként az árvízzel kapcsolatos termelési nehézségekre hivatkozva húzta le a kvótákat – mondja a hivatalos választ a kereskedő. Az igazság inkább, hogy gyárak nem akarták, hogy a drágább piacokon megszerezhető nyereségüket elvigye a megfigyelhető re-export, vagyis hogy az itt megvett autók nyugaton landoljanak. Emiatt, a jónéhány gyártó hasonló kvótákat jelentett be. Ugyan úgy, ahogy a Porschenál, a Renaultnál vagy a Suzukinál sem nézik jó szemmel, hogy a magyar piacra szánt autót Németországban helyezik forgalomba.
Egy megkérdezett kelet-magyarországi kereskedő ugyanakkor nem igazolta a kvóták miatti hiányt. Persze, hozzátette hozzájuk már nem jutnak el a nyugati vevők. Náluk abban az esetben fordulnak elő hasonló helyzetek, ha egy speciális modellt dob piacra a gyár, amelyből nem is kíván többet futtatni az adott piacon. De – mint mondja – gyárak jóváírási rendszerrel adják át a kocsikat a magyar piacnak, így ha az nem itt kerül forgalomba, azt nem is jár.

A meghosszabbodott átadásokról szólva valóban úgy látja, hogy amióta készlethiány van, és csak közvetlen gyártásból lehet rendelni bizony számolni kell a hosszabb átadási határidőkkel. A szokott nyugat európai norma ebben a vonatkozásban 2-2,5 hónap, valóban, amíg voltak nagy készletek ezek csak hetek voltak. Hozzátette azt is, hogy a nyár például egy speciális időszak, mert a gyárak is leállnak, karbantartás folyik, elküldik szabadságra az embereket, így most akár egy hónappal is hosszabbak az átadási idők.

Mégis csináljuk

Az árelőny a magyar kocsinál ott jelentkezik, hogy hiába magasabbak a magyar adóterhek, ám a regisztrációs adó visszaigényelhető, ha a gépkocsit külföldön helyezik forgalomba. Ugyan így, az áfa is, ha a magyarországi forgalomba-helyezésű autót bérautóként viszik ki külföldre és így üzemeltetik. Ebben az esetben gyakorlatilag nettóáron lehet átadni az autót. A haszon ezen keletkezik manapság a kereskedőnek, mert az árrés egyébként nagyon alacsony.

Ezen kívül létezik, hogy ideiglenesen forgalomba helyezik a magyar piacon is az autót, hogy a gyárak felé meglegyenek a számok. Kap egy ’H’-s rendszámot az autó egy rövid időre, majd kivonják a forgalomból, amikor tudják, hogy külföldre „már el van adva”.

Az ilyen módszerekhez azonban sok pénz kell, emiatt nem is szállt be minden kereskedés, mivel az áfavisszatérítés csak nagyon lassan történik, 3-4 hónap mire a forgalmi adó visszajut a kereskedőhöz.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik