Élet-Stílus

Újra hadihajó úszott a Dunán – videó!

Mennyi pénz van nálatok? – kiabált át a kapitány, és ránk irányította a szórólöveget. Mielőtt azonban felocsúdhattunk volna, máris a szemünkbe villantott fényképezőgépével. Nem a Karib-tengeri kalózok turistáknak szóló performanszán jártunk, csupán fogadtuk a Vigadó téren az újrakeresztelésre váró Lajta hadihajót. Videó!

Első ránézésre tengeralattjárónak tűnik, és – még ha nem is sárga, de – már dúdolnánk a Yellow Submarine-t. Ám amikor már alaposabban felmérjük, rájövünk, a külső kormány és a kémény sehogy sem illik a tengeralattjáró-összképhez. Nem csoda, hiszen a Lajta (eredeti nevén Leitha) nem más, mint egy folyami monitor.

Az Osztrák-Magyar Monarchia dunai flottillájának túlélője szerdán futott be a belváros Duna-szakaszára, hogy ökumenikus szertartás keretében és díszsortűz mellett ma délután újrakereszteljék. A Monarchia egyetlen fennmaradt folyami hadihajójának nem csekély a történeti jelentősége: az első monitorok között épült meg, és végigharcolta az I. világháborút. 1918-ban szerelték le végleg, s ezután polgári feladatokat látott el (pl. kavicsrakodásra használták). Szinte az utolsó pillanatban menekült meg a bontástól a több mint 130 éves folyami monitor, amely immár eredeti pompájában (bár a motor még hiányzik belőle, ezért vontatásra szorul) tündököl.


Akárcsak egy híres filmcsillag, szépen megváratta a fotósokat, tévéseket, de aztán csak belibbent a dunai vörös szőnyegen, nem kis ámulatot keltve. Sztárhoz méltóan még testőr is ügyelt a biztonságára: egy rendőrségi motorcsónak és egy tűzszerész járőrhajó őrizte árgus szemekkel. Amint feltűnt Lajta, kattantak is bőszen a sajtósok, no meg a sétahajók fedélzetén bámészkodó turisták fényképezőgépei. Ráadásul még a sminkjének a megigazításába is bepillanthattunk: éppen előttünk lobogózta fel a 3 fős legénység a Zoltán Gőzös Közalapítvány által felújított, unikális hadihajót.

S miért számít a Lajta olyan nagy kincsnek? A monitor típusú hajóból (azaz az alacsony hajótestű, erősen páncélozott, forgó lövegtornyos, géperejű hadihajóból) 1965-ig mintegy 200 példány készült az egész világon. Mára azonban mindössze 7 darab maradt fenn, részben vagy egészben, s ezek egyike a Lajta. De még tovább is fokozhatjuk: a monitorunk az egyetlen abból a verzióból, amelynél a kormányállást a lövegtorony tetején helyezték el.

A Lajta régen és ma

A Lajta régen és ma

A szlovákiai Komáromban zajló felújítások során a dunai őrzőhajó, amely története során számos átalakításon esett át, az 1887-es állapotát “kapta vissza”. Nemcsak a páncélozott hajótestet, a 360 fokban körbeforgatható páncélozott lövegtornyot és a lehajtható kéményt javították ki, hanem még a belső fedélzetet is beépítették.

S aki élőben szeretné látni a Monarchia utolsó hadihajóját, a hosszú hétvégén Budapesten, azt követően pedig a neszmélyi hajóskanzenben teheti meg.

a miniszter felesége lesz a keresztanyja

Az újrakeresztelés nagyszabású, polgári és katonai hajókból álló hajós felvonulás és ökumenikus szertartás keretében, valamint díszsortűz mellett zajlik majd a Parlament előtti Duna-szakaszon. A Lajta hadihajó 14.30-kor kezdődő újjáavatásán ünnepi köszöntőt mond Hende Csaba honvédelmi miniszter és Holló József altábornagy, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatója. A sok évszázados nemzetközi haditengerészeti hagyományoknak megfelelően a monitort a honvédelmi miniszter felesége, Hendéné Stiber Szilvia avatja fel. A 15.30-ig tartó ceremónia után a hadihajót az Akadémia I. kikötőben – tárlatvezetés keretében – bárki megtekintheti.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik