Élet-Stílus

Kevesebb a halott a sztrádákon

Egyre biztonságosabbak a hazai autópályák, legalábbis személybiztonság tekintetében. Ezen az úttípuson háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon.

Az idei első féléves statisztikai adatok szerint 2009 hasonló időszakához képest 18,4 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó baleset következett be az autópályákon. Különösen szembeötlő a halálos balesetek számának csökkenése: 2009 első félévében még 23, 2010 első hat hónapjában 14 ilyen esetet regisztráltak, ami 39 százalékos visszaesést jelent. Összehasonlításképpen súlyos balesetből a tavalyi 65 helyett idén 54, míg könnyű balesetből 140 helyett 118 következett be (15,7%) – tette közzé statisztikáit a Állami Autópálya Kezelő Zrt.

A teljes baleseti mutatót vizsgálva – amelyben a csak anyagi kárral járókat is beszámítják – azonban mintegy 17,4 százalékos növekedés tapasztalható. Ennek hátterében a szakemberek szerint elsősorban a szokatlanul csapadékos téli időjárás áll, amelynek következtében a szerencsétlen kimenetelű pályaesemények előfordulása − az előző évekhez képest is − ugrásszerűen megnőtt.

Nem halálút az M0-s

A balesetek előfordulásának tekintetében az egyes útszakaszok jelentős eltéréseket mutatnak. A legnagyobb javulás az M0-s autóút és a hazánkon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában fontos szerepet játszó M1-es autópálya esetében tapasztalható: az előbbinél 39,3 százalékos (egy halálos baleset idén), az utóbbinál 22 százalékos csökkenés mutatkozik.

Az M0-son történt balesetek. (piros-halálos, kék- súlyos, zöld- könnyű)

Az M0-son történt balesetek 2010 első félévében. (piros – halálos, kék – súlyos, zöld – könnyű)

Örvendetes, hogy a legrosszabb baleseti mutatókkal rendelkező M2-es autóút esetében is javulás figyelhető meg, hiszen míg 2009 első félévében 6 halálos és 5 súlyos, addig idén 4 halálos és 2 súlyos baleset következett be ezen a szakaszon. A csökkenés egyik oka az előzési tilalom kiterjesztése vagy módosítása az egyes pályarészek esetében, elválasztó sáv hiányában az ellentétes haladási irányok hangsúlyosabb jelzése (kettős záróvonal színes elválasztással), valamint a balesetveszélyes szakaszokra figyelmeztető, speciális táblák kihelyezése.

A balesetek kiváltó okait vizsgálva elmondható, hogy azok eloszlásában az idei félévében némi változás következett be a korábbi arányokhoz képest. Továbbra is a figyelmetlen vezetés (27 százalék) vezeti a listát, de a második helyet ezúttal a gyorshajtás foglalja el, amely a tavalyi 8 százalékos részesedésével szemben idén 15,66 százalékkal szerepel.

A harmadik helyen a követési távolság be nem tartása (9,25%), míg a negyediken a szabálytalan sávváltás áll (8,43%). Viszonylag magas arányuk miatt érdemes megemlíteni még a vadelütést (7,23%) és az elalvást (4,7%) is, mint a balesetek gyakori kiváltó okait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik