Élet-Stílus

Nem lesz ingyen a parkolás

Sok autós álma és lehet rémálma ért véget, az Országgyűlés elfogadta az új a közterületi parkolást szabályozó törvényt. Egyelőre maradhatnak a parkolási magáncégek is.

Az önkormányzati törvény módosításáról szóló javaslatot az Országgyűlés 314 igen szavazattal 43 nem ellenében, tartózkodás nélkül fogadta el, a szabályozáshoz szintén szükséges a közúti közlekedésről szóló illetve a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló pedig 271 igen szavazattal.

A parkolással kapcsolatos jogszabályokat azért kell módosítani, mert az Alkotmánybíróság tavaly novemberben alkotmányellenesnek nyilvánította a szabályokat, és június 30-ig adott határidőt a jogalkotóknak az alkotmánysértések orvoslására.

A fideszes Rogán Antal és Kósa Lajos által benyújtott törvény rögzítette, a lakosság számára közúti járművel történő várakozás biztosítása a helyi önkormányzatok által kötelezően ellátandó közszolgáltatási feladat.

A törvény rendelkezik arról is, hogy a jövőben a 95-ös ólmozatlan benzin átlagárához kötné az egy órára vonatkozó várakozási díjat. Ez idén maximum 544 forint lenne számítások szerint. A szöveg rögzíti azt is: a várakozási díj és a pótdíj után késedelmi kamat nem követelhető.

Megúszta a Centrum

A törvény elfogadott szövege szerint a jelenleg nem száz százalékban önkormányzati tulajdonban lévő parkolási cégek a meglévő szerződésük hatályáig folytathatják tevékenységüket. Amennyiben a törvény ezt a lehetőséget nem adta volna meg, az önkormányzatoknak július elsejétől saját erőforrásból kellett volna megszervezniük a parkolóórák üzemeltetését és a parkolás ellenőrzését.

Különvéleményen

Az Emberibb Parkolási Mozgalom alelnöke Legin István még a törvénytervezet beterjesztése után nyilatkozott az fn.hu-nak úgy, hogy koránt sincs „elájulva” a Rogán Antal és Kósa Lajos által jegyzett új parkolási szabályozástól. A pontokat végig véve szinte mindegyikben több kifogást találtak.

A benzinárhoz kötött parkolási díjazást, és főleg annak mértékét is elhibázottnak tartják. Úgy látják, hogy jelenleg is van rengeteg olyan hely a fővárosban, ahonnan a magas díjak miatt már kiszorultak az autók és ez nem volt feltétlen pozitív hatással a környezetre. Másfelől az újabb és újabb parkolási övezetek megnyitása csak azt eredményezte, hogy az autósok egyre külső területeket lepnek el parkolóként. Ők a parkoló díjakat a benzin 1 éves átlagárának feléhez kötnék alapul, és ezt egészítenék ki különböző szorzókkal a város egyes részeihez igazodva.
A pótdíjazást, ők úgy látnák arányosnak, ha az első szabályszegés esetén a pótdíj mértéke „mindössze” egy órai díj fizetése lenne, majd ha ezt is megszegi az autós, akkor legyen a pótdíj az egyórai várakozási díj ötszöröse. Szintén hangsúlyozták, hogy a parkolási társaságoknak fent kéne tartani egy internetes felületet, ahol 24 órán belül megjelenne kinek milyen hátraléka van.

A szerződések fenntartásával sem értettek egyet, miszerint az a jelenlegi szerződések lejártáig lennének érvényesek. Ők úgy vélik ezek a szerződések az Alkotmánybíróság határozatához igazodva július elsejével hatályukat vesztik. Az üzemeltetést (a parkolóórák javítgatását, és a parkolócetlik kihelyezésének ellenőrzését) csinálhatja továbbra is egy külsős magáncég azonban büntetni nem büntethet júliustól.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik