Élet-Stílus

Magyar filmek a világhír küszöbén

Mundruczó Kornél jó eséllyel indul a 63. Cannes-i Filmfesztivál versenyében olyan alkotók mellett, mint Nyikita Mihalkov, Takeshi Kitano vagy Mike Leigh, de az még kérdéses, hogy a döntés mennyire lesz politikai vagy protokolláris.

Már a Cannes-i versenybe való meghívásnak óriási presztízse van. Ez legalább annyit jelent, mint az Arany Pálma, de esetenként még többet is – mondta az fn.hu-nak Báron György esztéta. A több száz film közül bekerülni a 18-as versenyszekcióba, az olyan, mint az olimpiai döntő, vagy inkább egy Oscar-jelölés, hogy filmes hasonlatnál maradjunk.

Inkább művészi érték

Marketingszempontból persze többet jelent a fődíj, de filmes szakmai szempontból a részvétel már szinte ezzel egyenértékű. Akárcsak az Oscarnál itt is komoly lobbizás folyik az Arany Pálmáért, így az sem mindegy, hogy kik vannak a zsűriben, illetve, hogy ki a zsűrielnök. A kiegyensúlyozás jegyében például az utóbbi időben amerikai elnököt választanak.

A háttéralkuk ellenére a díj értéke semmit nem csökkent. Báron György szerint a régi idők cannes-i fesztiváljaihoz képest talán csak annyi változott, hogy a maiak sokkal jobban jelzik a filmvilág kettéosztódását üzleti és művészetire részre, Hollywoodra és Európára. Ezért míg az Oscar-díjat sokkal jobban meg lehet határozni pénzben, addig a cannes-i díj inkább művészeti értéket jelent. A tavalyi győztes Michael Haneke A fehér szalag című filmje például nem is hozott nagy sikert a pénztáraknál, Magyarországon is csak pár hétig vetítette egyetlen mozi.

Az esztéta szerint Munruczó Kornélnak nagyon jók az esélyei, mert neki Cannes-ban nagyon jó neve van. Ide egyszer be lehet kerülni véletlenül, de egymás után kétszer, az már jelent valamit. Filmje, a Delta két éve is igen komoly szereplők között versenyzett, akárcsak most. Ez azt jelenti, hogy a szervezők nagyon odafigyelnek rá, és azt is, hogy az európai művészet fősodrába tartozik. Az azonban kérdés, hogy a végső döntés mennyire lesz politikai, vagy protokolláris kérdés.

Magyarok lerohanják Cannes-t

A szerdán kezdődő 63. Cannes-i Filmfesztivál programja azt mutatja, hogy a magyar filmek ismét ott vannak Európa élvonalában. Mundruczó Kornél Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv című filmje a versenyprogramban, Kocsis Ágnes Pál Adrienn című legújabb rendezése az „Un certain regard” (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű rangos válogatásban debütál.

Pál Adrienn

Pál Adrienn

A Szelíd teremtés – A Frankenstein-tervvel Mundruczó Kornél már ötödik alkalommal lesz jelen a cannes-i fesztiválon, másodszor a hivatalos versenyben. Az Arany Pálmáért folyó versenyben Mundruczó Kornélnak olyan vetélytársai lesznek, mint Nyikita Mihalkov, Takeshi Kitano, Mike Leigh, Abbas Kiarostami és Alejandro González Inarritu.

Mundruczó ezúttal is állandó alkotótársaival dolgozott: producere Petrányi Viktória, a forgatókönyvet Bíró Yvette-tel közösen jegyzik, a film operatőre Erdély Mátyás. Az alkotás különlegessége, hogy a rendező alakítja az egyik főszerepet. A filmet Magyarországon ősszel mutatják be. A cannes-i vörös szőnyeges díszbemutató május 22-én lesz az alkotókkal és a főszereplőkkel. (A rendezővel készült interjút itt olvashatják.)

Kocsis Ágnes szintén ismerősként tér vissza Cannes-ba. 2006-ban A vírus című rövidfilmje mellett első játékfilmje, a Friss levegő is a tekintélyes fesztiválon debütált. A Pál Adrienn bemutatója az „Un certain regard” szekcióban lesz május 16-án.

Emellett Szimler Bálint vizsgafilmjét és André de Toth 1939-es klasszikusának új restaurált kópiáját is bemutatják a francia Riviérán. Ujj Mészáros Károlyt első játékfilmtervével várják a szervezők.

Olvasói sztorik