Élet-Stílus

Még döcögős a hazai virtualizáció

A hatékonyságjavítás és költségcsökkentés érdekében a cégek folyamatosan keresik annak a lehetőségét, hogy miként lehetne átalakítani informatikai infrastruktúrájukat.

A következő években várhatóan egyre inkább teret nyer az a modell, amelynél nem a szoftvert, hanem annak funkcióit vásárolják meg internetes szolgáltatásként. Az amerikai Gartner piackutató cég tavalyi felmérése szerint a szoftverek szolgáltatásként való igénybevétele éves szinten közel 20 százalékkal fog emelkedni az elkövetkező években – írja a témában készült cikkében partnerlapunk a www.bitport.hu.

A BellResearch kutatása szerint a hazai vállalatok döntéshozóit gyakran az óvatosságon túlmutató konzervativizmus jellemzi ezen a téren, igaz ez az IT szolgáltatások igénybe vételére, a folyamatok kiszervezésére is. Bár vannak olyan szereplők, akik nyitottak a hagyományostól eltérő üzemeltetési konstrukciókra, illetve a komplex IT szolgáltatásokra, a hazai vállalatokra inkább a kevésbé tudatos, jellemzően mindent házon belül megvalósító összkép jellemző.
Az alkalmazás szolgáltatás igénybe vétele, az informatika által menedzselt szolgáltatásokon belül a felső szintet képviseli. A tapasztalatok azt mutatják, hogy bár valamilyen szintű „gépesítést” a vállalatok túlnyomó többsége végrehajtott üzleti folyamataiban, az integrált megoldások használata ritka, még a hagyományos, saját szerveren futó alkalmazások esetében is.

Mi az alkalmazásszolgáltatás?

Az informatikai alkalmazásszolgáltatás (ASP – Application Service Providing) lényege, hogy a szolgáltató az interneten keresztül teszi elérhetővé ügyfelei számára az igényelt informatikai alkalmazásokat, amelyekért az ügyfelek meghatározott díjat, általában havidíjat fizetnek. Ezeket a szolgáltatásokat nem kell megvásárolni, hanem azt a szolgáltató, a hoszting partner működteti saját infrastruktúráján (hosztolt szolgáltatások). A felhasználó egy internet oldalon keresztül rendelheti meg, módosíthatja, illetve használhatja a kívánt szolgáltatásokat.

Bár nem lenne szükségszerű, hogy a hosztolt, illetve egyéb konstrukcióban igénybe vett üzleti alkalmazások az „evolúció” magasabb pontján álljanak, mint a hagyományos megoldások, a tapasztalatok azt mutatják, hogy ritkán kerül sor „nulláról” ASP, illetve szoftverszolgáltatás bevezetésre. Bár ez a helyzet a globális folyamatokkal, a cloud computing „kicsiben” való megismerésével megváltozhat, a jelenlegi adatok alapján Magyarországon még ritkaságszámba mennek az üzleti szoftverfunkciókat ASP konstrukcióban igénybe vevő vállalatok – derül ki a BellResearch felméréséből.

Az előrejelzések szerint várhatóan leginkább a kis- közepes cégek használják majd egyre növekvő számban azokat a szolgáltatásokat, amelyeket beruházás nélkül, havidíj ellenében lehet igénybe venni. Az új megoldások gyorsan bevezethetők, ami rugalmassá teszi a cégek működését; emellett pedig a modell jól tudja követni a cég méretének, igényeinek változását is. A szolgáltatók között ma már a legnagyobb cégek is jelen vannak, a Google-től a Microsoftig.

Tavaly a Magyar Telekom T-Systems vállalati üzletága is megjelent a Virtualoso szolgáltatásaival, amelyeket havidíjas konstrukcióban kínálnak. A Virtualoso néven kínált csomagokban akár bérelhető virtuális szervert , telekonferencia szolgáltatást, csoportmunka és levelező rendszert, mobile e-mail szolgáltatást is kínálnak beruházás nélkül, havidíjas rendszerben. Király István, a Magyar Telekom vállalati üzletágának (T-Systems) marketingigazgatója a Bitportnak korábban úgy nyilatkozott, hogy ezekből a 2009 második felében indult szolgáltatásokból származó bevételek a felfutás elején tartanak, ugyanakkor ők is hisznek az előrejelzéseknek, amelyek a következő években erős növekedést jósol ezen a piacon.

A hagyományosan nagy ügyfélbázisukra támaszkodva a távközlési szolgáltatók egyre több helyen szállnak be az informatikai szolgáltatások nyújtásába mondta Rátonyi János, az Alerant Zrt. szakértője. Mivel a megoldások kialakításában az egyik legnehezebb feladat a forgalmi díjak árazása, és ennek a számlázási rendszerbe illesztése, ezen a területen mindenképpen előnyt jelent, ha a szolgáltatónak van már valamilyen alapinfrastruktúrája. A technológiai korlátok kitolódásával pedig a szolgáltatók ma már rendkívül változatos termékeket építhetnek ki felhasználói számára. Ezek díjazásához aztán különféle üzleti konstrukciók alakíthatók ki például percdíj vagy havidíj, adatmennyiség, illetve postafiók szám alapján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik