Élet-Stílus

Már az autószervizeknek sem megy

A kereskedések mellett a szervizekbe is begyürüzhet a válság, hiányzik az el nem adott autók javítása. Az új autó piacon pedig nem várható javulás.

Az elmúlt száz év száguldása és a gazdasági válság okozta toporgás után a “fontolva haladás” ideje következik az autóipari fejlesztésekben – mondta egy pénteki győri konferencián a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese. Urbán László a Fenntarthatóság – Autóipar Magyarországon 2010 című tanácskozáson. Közölte: cégük is “belefejlesztett a válságba”: fél évtized alatt 90-ről 300 ezerre bővítették éves termelésüket.

A kijelentésnek annál inkább is jelentősége van, hogy a válságban éppen a Suzuki modellek vásárlói tűntek el szőrén-szálán. Ennek megfelelően, januárban például több BMW (131 db.) került forgalomba mint Suzuki (123 db.). A helyzetük ugyanakkor februárban sem javul. Az előrejelzések szerint mindössze 3580 autót kerül majd forgalomba Magyarországon, ami 160 darabos napi forgalomba helyezési számot jelent – mondja Róbert Gábor a Datahouse.hu autóipari statisztikákat készítő cég elemzője.

Február az új autóknál (forrás: Datahouse.hu)

Február az új autóknál (forrás: Datahouse.hu)

A tavalyi év nagy vesztesei az “újautós” kereskedők voltak, az idén a legnagyobb pácban a szervizesek lehetnek. A válság begyürüzik hozzájuk is. Az el nem adott autók ugyanis lassan hiányoznak a szervizekből is. Emellett, aki ránéz a márkaszervizek óradíjaira, amelyek 7-8000 forintnál kezdődnek, az is gyakran meggondolja magát. Sok szerviz látva a tendenciát már meg is tette a szükséges lépéseket, és van olyan, ahol elbocsátották a szervizesek kétharmadát és a megmaradt egyharmadnyi embert utaztatják az országban, a meglévő szervizek között. Az infrastruktúra megvan, a kevés ügyfelet meg így is el tudják látni – mondja a szakértő.

A várható kormányváltástól szintén nem várnak sokat a kereskedők, ugyanis mire az intézkedések megszülethetnek az évnek vége lesz. Még ha lenne is könnyítés – például áfa-fronton – akkor is a hatás leghamarabb a jövő év második felében válna érezhetővé. A kereskedőknek most olyan apró reménysugarak adatnak csak, mint, hogy a forint-euró árfolyam miatt megjelentek a szlovák vevők is az észak-nyugati szalonokban.
A márciusi szigorítás, amely az önrész mértékére vonatkozik a gépkocsi-finanszírozásban szintén nem sokat nyom jelenleg a latbanvéli az elemző. A jelenlegi 20 százalékos önrész helyett a jövőben, a forintalapú hiteleknél minimum 25 százalékot, az euróalapú hiteleknél minimum 40 százalékot és svájcifrank-alapú hiteleknél minimum 55 százalékot kell vállalni a vevőnek.

Ugyanakkor a hírek szerint van olyan nagy, banki hátterű szereplő, amely éppen a váláság kapcsán keletkezett tisztítótűz nyomán látja elérkezettnek az időt a piacra lépéshez. Nem halmozott fel rossz hitelállományt, nem kell kezelnie a visszavett autókat és a hitelezés is reálisabb keretek között működhet majd – mondja végezetül Róbert Gábor.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik