Élet-Stílus

Hajnalban kezdődik az óriássztrájk

A tervek szerint hétfőn hajnalban kezdetét veszi a német légiközlekedés, illetve a Lufthansa légitársaság történetében mindeddig legnagyobbnak számító sztrájk.

A tárgyalások vasárnap este megszakadtak a vállalat és a szakszervezet között, és két órával éjfél előtt bizonyosnak tűnt, hogy a munkabeszüntetés hétfőn nulla órakor megkezdődik. A tervezett munkabeszüntetés általános tiltakozást, illetve helytelenítést váltott ki.

A sztrájkot a légitársaság pilótáit tömörítő Cockpit szakszervezet jelentette be, miután mostanáig eredménytelenek voltak az anyavállalattal a bérek 6,4 százalékos emeléséről, továbbá a munkahelyek garantálásáról még az elmúlt évben kezdett tárgyalások. A négy napra előirányzott munkabeszüntetés a legnagyobb európai légitársaságnak számító Lufthansát, annak egyik leányvállalatát, a Germanwingset, továbbá a Lufthansa Cargót érinti, értesülések szerint abban több mint 4 ezer pilóta vesz részt.

Amennyiben vasárnap éjfélig nem jön létre megegyezés – amire immár szinte semmi esély -, a négy nap alatt előreláthatólag több mint 3200 bel-, illetve külföldi járat eshet ki. Ehhez hasonló méretű sztrájk még nem volt a naponta mintegy 150 ezer utast szállító légitársaság történetében. Vasárnap még mind a két fél ragaszkodott eddigi tárgyalási álláspontjához. A légitársaság vezetése közölte, hogy hajlandó engedményekre a munkahelyek meghatározott időre szóló garantálásában, követeli ugyanakkor, hogy a Cockpit álljon el egyik legfőbb követelésétől, nevezetesen attól, hogy különösen a külföldi járatok bonyolítását a vállalat ne adja át a rosszabbul fizetett külföldi leányvállalatoknak. Ezt azonban a légitársaság vezetése utasította el.

A Lufthansa, illetve a sztrájkban érintett Germanwings ugyanakkor már előzetesen egyfajta szükségtervet dolgozott ki. A Lufthansa esetében ez azt jelentené, hogy a napi 1800 járat helyett mintegy ezret próbálnának indítani, és a Germanwings is hasonló ígéreteket tett. A légitársaság közölte, hogy a már megvett repülőjegyeket az utasok más járatokra cserélhetik át vagy sztornírozhatják, illetve vasúti közlekedésre válthatják át. A német vasút bejelentette, hogy igyekszik sűríteni járatait, míg az autók bérlését kínáló cégek is rendkívüli kereslettel számolnak.

A négy napra tervezett munkabeszüntetés legkevesebb 100 millió eurós veszteséget okozhatnak a légitársaságnak és ennek legkevesebb dupláját a gazdaságnak. A németországi repülőtereken kaotikus viszonyok fenyegetnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik