Élet-Stílus

A válság a Valentin-napnak is betett

Gigantikus biznisz a Valentin-nap, világszerte átlagosan körülbelül 50 milliárd dollárt költenek február 14-én. Ám az idei szerelmesek napján inkább a „nadrágszíjmeghúzás” fog érvényesülni, a szakértők ugyanis a tavalyinál is mérsékeltebb bevételt prognosztizálnak.


Gyertyafényes vacsora a sláger

A britek idén jócskán visszafogják a Valentin-napi kiadásaikat – derül ki a MadBid.com internetes akciós portál közvélemény-kutatásából. A megkérdezettek több mint 40 százaléka 20 fontnál (átszámítva mintegy 6 ezer forintnál) kevesebbet tervez költeni a szerelmesek napján, míg a válaszolók közel 20 százaléka egyáltalán nem fontolgat semmiféle ajándékvásárlást. A középangliaiak több mint 25 százaléka azzal számol, hogy idén ötödével kevesebbet költ Valentin-napkor. Ez a visszafogott költekezés leginkább azzal magyarázható, hogy ebben a régióban a legmagasabb a munkanélküliség Nagy-Britanniában. A keletangliaiak viszont mélyebben nyúlnak majd bele a zsebükbe, hogy párjuk kedvében járjanak: akár 100 fontot (körülbelül 30 ezer forintot) is hajlandóak kiadni egy kis Valentin-napi romantikára.

Érdekes módon a britek körében már nem a virág számít a legnépszerűbb ajándéknak. A megkérdezettek mindössze 3 százaléka tervezi csupán, hogy pár szál virággal lepi meg kedvesét, s ugyanilyen eredménnyel végzett az eljegyzés is a megkérdezettek között. A britek körében ugyanis a topmeglepetés nem más, mint egy romantikus, gyertyafényes vacsora.

Szív alakú sajt Hollandiában (fotó: MTI/EPA)

Szív alakú sajt Hollandiában (fotó: MTI/EPA)

Kisebbet, olcsóbbat

Ahogy Nagy-Britanniában, úgy a tengerentúlon sem rózsás a helyzet a Valentin-napi büdzsét elnézve. Az amerikaiak idén erősebben fogják a költekezési gyeplőt, és a tavalyi 60-65 dollárhoz képest átlagosan 50 dollárnál (átszámítva körülbelül 10 ezer forintnál) kevesebbet szánnak ajándékokra – mutat rá a National Retail Federation (NRF) kiskereskedelmi szövetség idei Valentin-napi közvélemény-kutatása. Az amerikaiak nemcsak a párjukra költenek idén kevesebbet (átlagosan mintegy 2 dollárt faragnak le az egyes kiadásokból) a szerelmesek napján, hanem a családtagokra, házi kedvencre, valamint az ismerősökre, munkatársakra is.

Ajándék azonban lesz, ám mindenképpen valami különleges, de olcsóbb, kisebb meglepetésben gondolkoznak. Sőt a személyes, akár házilag barkácsolt meglepetések idén még inkább szóba jöhetnek. A tengerentúlon továbbra is népszerűek az olyan hagyományos meglepik, mint a csokoládé, a virág vagy az üdvözlőlap, ám a megkérdezettek közel 40 százaléka – ahogy a britek is – egy romantikus, Valentin-napi vacsorára esküszik.

10 eurós parfüm?

Az osztrákok is igyekeznek visszafogni magukat a Valentin-napon. Az osztrák férfiak kétharmada ragadja meg ezt az alkalmat, hogy valamivel meglepje a párját, míg minden második hölgy tervez ajándékvásárlást – derül ki a Makam Market közvélemény-kutatásából. Az osztrák férfiak körében egyébként a parfüm a legnépszerűbb Valentin-napi ajándék: tavaly minden tízedik kedveskedő ezzel lepte meg a párját.

Míg 2005-ben körülbelül 115 millió eurót költöttek ajándékra az osztrákok a szerelmesek napján, addig 2007-ben ez az összeg 73 millió euróra mérséklődött. Idén pedig csak tovább csökken ez az összeg: miközben tavaly az osztrák férfiak átlagosan 30 eurót (átszámítva 8 ezer forintot) költöttek Valentin-napra, addig idén 10 euróból (körülbelül 3 ezer forintból) szeretnék megúszni a szerelmesek ünnepét.

A Valentin nap az évek során fontos tényezőjévé vált az osztrák főváros gazdaságának: 23 millió eurós forgalmával nélkülözhetetlen része a februári üzletnek. A Bécsi Gazdasági Kamara megbízásából készített közvéleménykutatás szerint a bécsiek 51 százaléka tervezi, hogy ezen a napon valamilyen ajándékkal lepi meg kedvesét. A bécsiek szívesen vesznek párjuknak kozmetikumot, virágot, ruhaneműt, élvezeti cikket, ajándékutalványt, édességet, plüssállatot vagy ékszert, de nagyon népszerű ajándéknak számít a színházi vagy éttermi meghívás.

Irakban is megünneplik a szerelmesek napját (fotó: MTI/EPA)

Irakban is megünneplik a szerelmesek napját (fotó: MTI/EPA)

Több férfi vásárol

A Valentin-nap hazánkban bár nagyon divatos, de közel sem nevezhető általánosnak, mint Amerikában vagy Nagy-Britanniában. A február 14-i jeles nap, amely 1990-ben debütált Magyarországon, főként Budapesten és a nagyobb városokban számít ünnepnek – mutat rá a GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése. Ezt az „ünnepet” elsősorban a fiatal generáció, a 15-19 évesek tartják igazán fontosnak. A felnőtt lakosságnak csupán a harmada, legkevésbé pedig az idősek ünneplik idehaza a szerelmesek napját.

A megkérdezettek szerint akárcsak a többi ünnepet, úgy a Valentin-napot is inkább a nők tartják fontosnak. Ugyanakkor azok a férfiak, akiknek a párja készül a szerelmesek napjára, mindenképpen vásárolnak valamilyen ajándékot: míg a hölgyek jobban szeretik saját készítésű ajándékkal meglepni a párjukat, addig a férfiak inkább vásárolnak. Egyébként hazánkban a szerelmesek napja körülbelül háromszoros-négyszeres bevételt hoz a virágárusoknak, az édesség- és ajándékboltosoknak.

szingliknek itt az anti-valentin-nap

Akárcsak a Valentin-nap, úgy a Singles Awareness Day (SAD, Tudatos Sziglik napja) névre keresztelt antiváltozat is Amerikából indult. A Valentin-nap ellenzői nem február 14-én, hanem február 13-án vagy 15-én tartják a megemlékezésüket. A mozgalom aktivistái elsősorban a Valentin-napi biznisz és költekezések ellen igyekeznek fellépni, mondván mindez elnyomja a jeles nap eredeti üzenetét. Az akcióhoz és a közös programokhoz egyedülállók is csatlakoznak, így ünnepelve a szingli életformát. Természetesen a külsőségekben is megmutatkozik a szembenállásuk: míg Valentin-napkor minden piros színben virít, addig a „szinglik napján” a zöld szín dominál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik