Élet-Stílus

Elküldenek 8300 Opel dolgozót

Összesen 8300 munkahelyet szüntet meg az amerikai General Motors autógyár Európában - jelentette be Nick Reilly, a cég európai igazgatója csütörtökön Brüsszelben sajtótájékoztatón.
Mint mondta, a vállalat kénytelen volt fájdalmas döntéseket hozni, miután "szembesült a szűkülő autópiac realitásaival".

Megerősítette, hogy bezárják az antwerpeni Opel-gyárat, ahol 2300 munkahely szűnik meg, Németországban pedig 4 ezer állást építenek le. Az Opel összesen mintegy 48 ezer alkalmazottat foglalkoztat közvetlenül Európában. Csak a belgiumi üzem felszámolása mintegy 10 ezer beszállítói munkahelyet is érint.

A 80 éve működő flamand üzem sorsának megpecsételődését már korábbi kiszivárogtatásokban is jelezte a gyár, a hivatalos döntés azonban csak most született meg. Mint Nick Reilly mondta, az Astra típus gyártását Antwerpenből egy másik városba helyezik át. Sajtóértesülések szerint a németországi Bochumról van szó.

Az Európai Bizottság korábban jelezte, hogy szoros figyelemmel követi az Opel lépéseit, és intette a gyárat attól, hogy a gazdaságitól eltérő – például földrajzi – tényezők alapján hozzon döntéseket. Az antwerpeni gyár bezárása csalódást igen, de nagy meglepetést nem okozott, maguk a dolgozók is már hónapok óta számítottak rá. A helyi kormány még a közelmúltban is tett kísérletet a gyár bezárására, jelentős pénzügyi támogatást ígérve az Opelnek, de a jelek szerint ez az erőfeszítés is hiábavalónak bizonyult.

Cowboyok

Az amerikai General Motors a legjobb úton halad afelé, hogy eljátssza a közvélemény Opel márka iránt érzett szimpátiáját – jelentette ki Ferdinand Dudenhöffer professzor, autóipari szakértő.

A Duisburg-Essen egyetemen működő “CAR-Center” autóipari technológiai kutató intézet vezetője a dpa hírügynökségnek a konszern antwerpeni üzemének bezárását kommentálva úgy fogalmazott : a General Motors “cowboy-mentalitása” az Opel “amerikai szanálása” során nem talál megértésre sem a politikában, sem az alkalmazottak körében, sem pedig a közvéleményben. “Kész tények elé állítják az érintetteket” – fogalmaz Ferdinand Dudenhöffer, az Opel vezére Nick Reilly vezetési stílusáról szólva.
Az Opel szerinte legnagyobb érékét, azt a márkahűséget játssza el, ami 2009-ben egyenesen a csődtől mentette meg. A neves autóipari szakértő borúsan ítéli meg az Opel márka értékesítési kilátásait. Piaci részesedése szűkülni fog az idén az egyébként is csökkenő nyugat-európai piacon. Véleménye szerint az Opel/Wauxhall az idén 950 ezer autót tud majd eladni a tavalyi 1,016 millió után.

Az elszenvedett veszteségek mellett az Opelnél további hatalmas átszervezési kiadásokra lesz szükség – mutat rá Ferdinand Dudenhöffer, 1,5 milliárd euróra becsülve az idén jelentkező összeg nagyságát. A General Motorsnak az idén és jövőre hatalmas finanszírozási forrásokat kell biztosítania, állami támogatásra azonban hétről hétre folyamatosan csökken az esélye. “Az észak-rajna-vesztfáliai tartományi választások után ez gyakorlatilag nullára csökken” – mondta.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik