Élet-Stílus

Turistaapály a tengerpartokon

A globális gazdasági válság nyomán a nyári szezonban sötét felhő telepedett Európa legnépszerűbb turisztikai helyszíneire. Az olasz, spanyol és görög tengerparton szinte alig lézengtek turisták. Franciaország azonban az olcsó kempingjeivel, míg Törökország eddig kevésbé ismert úti céljaival vadászott külföldieket. Mégpedig sikeresen.

Üres asztalok a párizsi kávéházakban és a prágai vendéglőkben, megcsappant számú napernyőbérlés az olasz és a spanyol tengerparton – Európa topdesztinációit alaposan sújtotta a gazdasági válság. A nemzetközi felmérések szerint hatból egy európai nem ment idén nyaralni, és odahaza töltötte a szabadságát, akik pedig nyaralni mentek, azok csupán rövidebb utakra indultak. A többség azonban kivárja az utószezon kedvezőbb árait. Például a németek mellett a kontinens világjáróinak számító britek idén 10 százalékkal csökkentették az utazásaikat. A recesszió egyik európai országot sem kímélte: Portugáliában 20, Spanyolországban pedig 15 százalékkal csökkent a hotelfoglalás.

Kevesebb sör és napernyő

A spanyol „beachek”, amelyek eddig brit és német turistáktól hemzsegtek, idén nyáron üresebbek voltak, mint eddig valaha. „Ez a legrosszabb nyár, amelyet láttunk, szinte alig lézengtek a strandon” – panaszkodtak a tengerparti árusok. Spanyolország már tavaly elvesztette a második legnépszerűbb előkelő pozícióját (57,3 millió látogatóval), amelyet Nagy-Britannia elhappolt előle 58 millió turistával. A spanyol turizmus idén nyáron 10 százalékos visszaesést könyvelhetett el, sőt a válság nyomán a turizmusszektorban dolgozók közül 60 ezren vesztették el az állásukat. Más európai országokhoz hasonlóan nemcsak a turisták száma – tavalyhoz képest kevesebb német és brit turista érkezett, és e két nemzet adja a Spanyolországba utazó külföldiek közel felét – csappant meg, hanem a fogyasztásuk is, például 13,5 százalékkal csökkent a sörfogyasztás.

(forrás: sxc)

Kongó tengerpartok (forrás: sxc)

A turistaapály az olasz tengerpartokon is érzékelhető volt. Sőt ha jöttek is, akkor rendszerint csupán napernyőt béreltek, a szendvicseket már maguk hozták. A tavalyi nyári szezonhoz képest idén június-július hónapban az olasz strandokon 1,5 millióval kevesebb vendég nyaralt. A válság nyomán – ahogy az FN.hu korábban megírta – az európai hotelek, többek között az olasz szállodák is jelentős árengedménnyel kínálták szobáikat. A 3- és 4-csillagos hotelekben körülbelül 30 százalékkal kedvezőbb áron lehetett szobát kivenni az olasz tengerparton. Úgy tűnik, egyedül csak Róma menekült meg a válságtól, hiszen a turisták száma érezhetően nem csappant meg az „örök városban” (ezt az FN.hu helyszíni tudósítója is tapasztalta), ellentétben Firenzével, Velencével és az olasz Riviérával.

Szálloda helyett kemping

Prágában sem volt rózsás a helyzet: hiába volt állandóan tömeg a Károly hídon, a cseh főváros – más európai nagyvárosokhoz hasonlóan – halovány nyári szezont könyvelhetett el a gazdasági válság következtében. A július végi adatok alapján az év első negyedévében 18 százalékkal zuhant a szállásfoglalás Prágában (Budapesten 20, Párizsban viszont csak 5 százalékkal).

Az idei nyári szezon elégedetlenségei ellenére továbbra is Franciaország maradt (és a prognózisok szerint marad is) a legnépszerűbb európai úti cél. Még ha a nyári szezonban kissé vissza is esett a turisták száma, ezt a megcsappanást az év többi részében kompenzálni tudja, hiszen egész évben népszerű a külföldiek körében. Franciaországban a nyári szezonban ugyan visszaestek a szállodai foglalások, ám a kempingek rekordszámú foglalásokat könyveltek el.

Turistatömeg Rómában a Spanyol Lépcsőnél (fotó: F.C./FN)

Turistatömeg Rómában a Spanyol Lépcsőnél (fotó: F.C./FN)

Hiányoznak a turisták Görögországból is, ahol a turistaforgalom visszaesése miatt sok görögországi szállodában rövidített munkaidőt (a 8 helyett 4-6 órásat) vezettek be, Horvátországban pedig a látogatók számának idei csökkenése ellenére néhol növekedett a vendégéjszakák száma, ugyanis a szállásadók kedvezményekkel csábították a turistákat, például 5 nap kifizetése után 7 napig maradhatnak a hotelben. Az Adriára elsősorban németek, szlovének és olaszok érkeztek nagyobb számban.

taroltak a törökök

Miközben a nyári szezonban alaposan szenvedtek az európai csúcscélpontok, addig Törökországban virágzott a turizmus. Júliusban például 6,32 százalékkal (4,34 millióra) nőtt a külföldiek száma az előző évhez képest. Továbbra is a brit turisták kedvenc úti céljai között szerepelt, de mellettük Németországból, Franciaországból, Olaszországból és az USA-ból is nagy számban érkeztek nyaralók. A törökországi turizmus sikeresen kilábalt a válságból, szép számmal utaztak a Földközi- és az Égei-tengerhez, valamint Isztambulba annak apropójából, hogy 2010-ben Európa Kulturális Fővárosa lesz, s már most vonzza a kultúrára éhes turistákat. Azonban új desztinációk is bekerültek a kínálatba, mint például az égei-tengeri Didim, amely 75 millió dollárból épített kikötővel várta a hajózás szerelmeseit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik