Élet-Stílus

Feketelista készül a légitársaságokról

Egyes légitársaságok gépeit nem engedik be az Európai Unióba, ám vannak olyan cégek is, amelyek nem teljesen megbízhatóak ugyan, mégis kapnak engedélyt, mert nem érik el a kritikus szintet. Megoszlanak a vélemények, hogy legyen-e egyáltalán tiltólista - írja az MR1 Kossuth Rádió honlapja.

Az ENSZ légi közlekedéssel foglalkozó szervezete, az ICAO 42 ország légitársaságánál állapított meg biztonsági hiányosságokat. A francia kezdeményezésre, a globális feketelistára mégis nemet mond a 190 országot tömörítő ENSZ-szervezet. Szóvivője szerint a feketelista nem csökkenti a balesetek számát.

Az uniónak már most is van feketelistája, kitiltottak gépeket Afrikából és Ázsiából. De így is előfordulhat hosszabb utaknál, hogy egy-egy átszállással olyan gépekre veszünk jegyet, amelyek nem biztonságosak, ilyenkor érdemes nemzetközi társaságokat választani – ajánlja Bátori László, a Nemzeti Közlekedési Hatóság osztályvezetője. Amelyik légitársaság feketelistára kerül, annak a gépei be sem repülhetnek az Európai Unióba, de az engedéllyel berepülő gépeket is ellenőrzik szúrópróba-szerűen az EU repülőterein.

Aki Európán kívülre utazik, annak már nehezebb tanácsot adni, mondja Bátori László. Szerinte abból érdemes kiindulni, hogy az ICAO rendszeresen vizsgálja a különböző légitársaságok repülésbiztonsági helyzetét, és bizony főleg Afrikában, Dél-Amerikában, Ázsiában vannak kétséges biztonságú légitársaságok.

A baleseteket elemző honlap adatai szerint az esetek csupán 28 százalékában fordult elő technikai probléma, 55 százalékban emberi mulasztás történt. A globális feketelistát a franciákon kívül az Európai Unió közlekedésügyi biztosa is támogatja, szakemberek szerint azonban egy egységes, nemzetközi kritériumrendszert felállítani majdnem lehetetlen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik