Nyáron maradjunk a közelben

Nyaraljunk belföldön, tervezzük meg már a csomagolást is, és ne vásároljunk össze minden gagyit – hulladéktippek a szabadság idejére.

Javában benne járunk a nyárban, és a szerencsésebbek számára közeleg a nyaralás. A külföldi tengerpartokra indított charter járatokra épülő tömegturizmus kora lassan lejár. Egyre kevesebben engedhetik meg maguknak a külföldi utakat, de azok, akiknek ez módjában áll, a sokadik ilyen nyaralás után rájönnek, hogy ezek a tengerpartok kísértetiesen hasonlítanak egymásra. Mindegyik nemzetközi, illetve a nemzetközi mintákat követő helyi szállodaláncokkal zsúfolásig telített, a legtöbb helyen a különböző szállodai programok révén arról is gondoskodnak, hogy a vendég lehetőleg ki se mozduljon a szálláshelyről, vagy csak szervezett formában tegye azt. Sokkal érdekesebb alternatíva az egyedi nyaralás, ahol könnyebb a környezettudatosságra is odafigyelni.

Maradjunk a közelben

Minél közelebb maradunk lakóhelyünkhöz, annál kevésbé szennyezzük a környezetünket a közlekedéssel. A gyalogtúra és a kerékpározás a legjobb és nem mellesleg a legolcsóbb megoldás, de mehetünk vasúttal és busszal is. Ha mindenképpen az autót választjuk, akkor legalább törekedjünk arra, hogy teljesen ki legyen használva, vagyis minden ülésen üljön valaki, így kevesebb széndioxid-kibocsátás jut egy főre. A hazai nyaralást idén még ösztönzik az üdülési csekkekkel is, rengeteg olyan vidéki fogadó, panzió van, amely a falusi turizmus hálózat tagja és elfogadja ezeket. A több száz főt befogadó óriás szállodák ökológiai lábnyoma sokkal nagyobb, mint az ilyen kisméretű szálláshelyeké, tehát inkább az utóbbiakat válasszuk, és így jobban is járunk.

Csomagolás

A jól megtervezett csomagolás segít abban, ne kelljen majd olyan holmira költeni, amit elfelejtettünk magunkkal vinni. Ezek ugyanis mindenképpen feleslegessé és így hulladékká válnak, hiszen otthon már van belőlük egy. A kozmetikumokból mostanában lehet olyan változatot kapni, amely néhány napra elegendő mennyiséget tartalmaz kis flakonokban. Ezeknek az egységköltsége jóval magasabb a normál méretű termékeknél, ráadásul a többszörös mennyiségű csomagolás jelentősen szennyezi a környezetet. Keressünk olyan – lehetőleg környezetbarát – termékeket, amelyek legalább a nyaralás idejére megfelelnek az együtt utazók ízlésének, így gazdaságosabb a szállítás is.

Nyáron maradjunk a közelben 1

Vízparton

Az élővizeket rendkívüli módon szennyezik a krémek, amelyeket magunkra kenünk, ezért a fürdés idejére azt mossuk le magunkról. A strandfelszerelések – és egyébként a kempingfelszerelések is – mind olyanok, amelyeket célszerű közösen használni. Felesleges minden egyes családnak megvenni a gyékényt, a napernyőt és a vízilabdát, jobban kihasználjuk, ha osztozunk rajta. Kerüljük a strandokon kapható, gyerekeket csalogató úszógumikat, matracokat és felesleges, rövid élettartamú játékokat. Az olvasnivaló újságokon is osztozhatnak a társaság tagjai, illetve könyvtárakból vásárlás nélküli is feltankolhatják könyvkészleteinket a pihenéshez.

Kirúgunk a hámból

Nyaraláskor fokozzuk a fogyasztásunkat, hiszen erre gyűjtünk egész évben, és úgy gondoljuk, hogy a vásárlással majd kényeztetjük magunkat. A termékek helyett azonban örökre megmaradó emlékeket szerzünk magunknak, ha barátainkkal, úti társainkkal élményekre és közösségi szolgáltatásokra fordítjuk a költőpénzünket. Egy kellemes szabadtéri előadás, egy pihentető ücsörgés egy vízparti kávézóban sokkal többet ad, mint egy a nyaralás alkalmából megvett újabb fürdőruha vagy krokodil alakú gumimatrac.

A nyaralás lehetőleg ne arról szóljon, hogy az „önkényeztetés” keretében minden korlátlanul használunk. Ez egy apartmanban vagy egy falusi szálláshelyen magától értetődő, egy szállodában a teljes körű kiszolgálás miatt azonban kevésbé. A svédasztalról csak annyit vegyünk, amennyit tényleg el is fogyasztunk, ha szabályozható a légkondicionáló, inkább kapcsoljuk ki, mert rengeteg energiát emészt, és az egészségünknek sem tesz jót. A kisebb szálláshelyeken se hagyjuk felkapcsolva a villanyt, gyűjtsük szelektíven a hulladékot, és az apartmanokban a nyaralás végén megmaradó holmikat se dobjuk ki, hanem épségben őrizzük meg a következő lakók számára (pl. megbontott só, cukor).

Vásárfia

Alig akad olyan, aki a nyaralásból hazatérve, ne hozna a barátoknak és családtagoknak valamilyen ajándékot. Ezt használja ki a turistaközpontokban letelepedő rengeteg bóvliárus. Ne vigyük haza a huszadik felesleges és személytelen söralátétet, kulcstartót és hűtőmágnest! Lepjük meg szeretteinket azzal, hogy ötletesek vagyunk: készítsünk fotót olyasmiről, ami az otthoniak személyes érdeklődésének megfelel, ezekből csinálhatunk faliképet vagy háttérképet a számítógépükre, esetleg a lehullott (és nem letépett!!) termésekből készíthetünk asztali díszt vagy a helyi piacon vásárolt csemegékből, fűszerkeverékből otthon készíthetünk ínyencségeket vendégeink számára.

bővebben

A környezetkímélő nyaralásról bővebben a Humusz honlapján olvashat. Cikkünk szerzője Graczka Sylvia, a Hulladék Munkaszövetség munkatársa.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!