Élet-Stílus

Szörnnyé akart válni Michael Jackson

Michael Jackson halhatatlanságához nagyban hozzájárultak videoklipjei. A Thriller zombitánca, a Bad metróalvilága, a Moonwalker „holdjárása”, a Smooth Criminal „bedőlésszöge”, a Black or White egymásba alakuló, különféle rasszokat felvonultató arcai örökre emlékezetesek maradnak – és összefonódnak Jacko nevével.

Természetesen rengeteg kiváló szakember szorgoskodott ezen a halhatatlanságon. Michael Jackson – a szándék tőle származik – olyan klipeket szeretett volna, amik nem a dalainak a promóciói, hanem önálló filmes alkotások, amik nem vagy csak nagyon áttételesen kapcsolódnak a számok szövegvilágához. Kvázi zenei kisfilmjeivel tagadhatatlanul megelőzte a korát.

„Szeretne szörnnyé változni”

Zenetörténeti jelentőségű albuma alapszámának megképesítéséhez, a korszak legdrágább (félmillió dolláros összköltségvetésű) zeneszkeccséhez, a Thriller-kliphez egy a horror műfajában jártas rendezőt kért fel, John Landist (a forgatókönyvet együtt jegyzik). Az Egy amerikai farkasember Londonban megtekintése után kérte fel Jacko az alkotót. „…Michael felhívott azzal, hogy ő is szeretne szörnnyé változni! Látszik, már akkor nagyon érdekelte az arc átalakulása, és a metamorfózis” – nyilatkozta Landis két éve a magyar.film.hu internetes portálnak.

A klip szokatlan, tizenhárom perces időtartamáról szólva Landis azt közölte: „Való igaz, akkor még ritkaság volt, hogy a klipek történeteket mondanak el. Olcsón, harmincezer dolcsiból forgatták őket. Mi azonban csak félmillióból tudtuk volna kihozni. Hatalmas pénz volt ez akkoriban! Rengeteg táncpróba kellett, közel és távol mi foglalkoztattuk a legnagyobb maszkstábot. Hogy összejöjjön a pénz, a vágónk kitalálta: tegyünk hozzá egy dokumentumfilmet, így kábeltévés jogokból finanszírozható egyórás műsorként. Újszerű klipek készültek az album más dalaiból, mint a Beat It és a Billie Jean, mire végre a Thrillerre került a sor. Az album már éppen kezdett lecsúszni a slágerlisták elejéről, de ahogy megjelentünk a videóklippel, azonnal visszaugrott a csúcsra. A klip segítségével lett a Thriller minden idők legsikeresebb hanglemeze!”

Az első négerklip az MTV-n

Landis rendezte 1991-ben a Black or White-ot is, az akkoriban egyedülálló – azóta már közhellyé vált – átalakítós trükktechnikával. Ez a klip is kisfilmméretű volt (tizenegy perces, amiből nagyjából a fele a zene tényleges ideje), felnőtt- és gyerekszínészekkel – George Wendt (apa), Peggy Lipton (anya), Macaulay Culkin (gyerek).

Jackson emlékezetes klipjei közé tartozik (bár nyilvánvalóan az egyéni ízlések mindezt árnyalják) az 1982-es Billie Jean, aminek rendezője: Steve Barron, és aminek kliptörténeti a jelentősége, hogy az első afroamerikai előadó videoklipje volt, amit az MTV zenecsatorna a műsorára tűzött. Emlékezetes a szintén 1982-es Beat It, amit Bob Giraldi rendezett, a koreográfiát pedig a West Side Story című híres Leonard Bernstein Broadway-musical inspirációi alapján Michael Peters készített. A legnevesebb Jacksonklip-rendező (a későbbi Oscar-díjas) Martin Scorsese volt, aki 1987-ben – többek között – az Aljas utcák, a Taxisofőr és a Dühöngő bika után elkészítette a Bad tizenhét perces videoklipjét (kisfilmjét), amiben Jacko egy iskolából nyári szünetre hazatérő fiút (Darryl) alakít, régi haverját (Mini Max) pedig Wesley Snipes játssza.

A népszerű Jacko-klipek-kisfilmek sorát gyarapítja az 1988-as Smooth Criminal, ahol a táncmozgást Jeffrey Daniel koordinálta, a speciális effektusokat Colin Chilvers rendezte, a klip négyféle hosszúságú változatban létezik, a leghosszabban (tízpercesen) a 39 perces eredeti Moonwalker-kisjátékfilm részeként. Meg kell említenünk az 1993-ban készült Remember the Time-klipet, amit John Singleton jegyez, az ókori Egyiptomban játszódik, és szerepel benne Eddie Murphy, Iman és Magic Johnson is. Említenünk kell még a (Madonna-, David Bowie-, Morrisey- és R. E. M.-klipeket és a Sötétkamra című opust jegyző) Mark Romanek rendezte, űrkörnyezetben játszódó, fekete-fehér színekre komponált Screamet is, amiben Jacko a húgával Janettel énekelt-szerepelt együtt.

Madárijesztő és űrhajókapitány

Jacko nagyjátékfilmekben is feltűnt kisebb-nagyobb szerepekben. Életében először Sidney Lumet 1978-as The Wiz című Óz, a csodák csodája-átiratában. A New Yorkba áthelyezett, modernizált musical kizárólag afroamerikai előadóművészek részvételével készült film megbukott. Dorothy szerepét – állítólag a produkcióba magát szabályosan bekönyörgő – Diana Ross játszotta, Michael Jackson pedig a Madárijesztőt alakította (Jackson maga cáfolta, hogy a Dirty Diana című számát Ross inspirálta volna, azt nyilatkozta, egy utcalány). A 33 évesen kislánybőrbe bújó, hiteltelen Rosst kárhoztatta a kritika, egyedül Jackson prosperált a filmből, alakítása kedvező fogadtatásnak örvendett.

1986-ban a közönség Francis Ford Coppola Captain EO című 3D-s sci-fi kisfilmjében láthatta (tőlünk nyugatabbra). A Captain EO nem véletlenül hat úgy, mint egy aranyos kis Star Wars-szösszenet, hiszen egyik írója és producere George Lucas volt. A sci-fiben Jackson egy űrhajó kapitányát alakítja, aki ennivaló kis lényekből álló legénységével ellátogat egy gonosz boszorkány (Anjelica Huston) bolygójára. Varázserejű dala (We Are Here to Change the World) segítségével próbálja előcsalogatni a gonosz nő belső szépségét, és némi bonyodalom után végül győzedelmeskedik. A tizenhét perces, speciális effektusokkal telezsúfolt alkotás harmincmillió dollárba került, és gyártása idején ez volt a percenként legtöbbe kerülő film a világon.

A világ leghosszabb videoklipje

Jerry Kramer – Jim Blashfield és Colin Chilvers közreműködésével – rendezett Moonwalker című filmje (1988) csupán hossza – 93 perc – miatt sorolható a nagyjátékfilmek közé. Inkább tiritarka egyveleg (eredetileg a Bad-lemez reklámkampányaként készült, de csupán jóval az album megjelenését követően jutott el a filmszínházakba), amiben koncertfelvételek, elragadottan sikoltozó rajongók képei mellett helyet kaptak klipek is, lazán felfűzve egy történetszálra. Jackson egy űrhajóval a Földre érkezik, ahol gyermekeket – közöttük John Lennon és Yoko Ono fiát, Sean Lennont – kell megvédenie egy gonosz droggengszter (Joe Pesci) ellenében.

Említésre méltó a tavaly júniusban rákban sajnálatosan elhunyt nagyszerű maszkmester és speciális effektusfelelős (Terminator – Megváltás, A Vasember, Constantine, a démonvadász, Nagy hal, Tideland, Terminator 3.: A gépek lázadása, A. I. – Mesterséges értelem stb.) Stan Winston 38 perces rövidfilmje, a Ghosts (1997) is. A filmet a Guinness Rekordok Könyvében a világ leghosszabb videoklipjeként tartják számon, a rövidfilm elnevezés inkább a helytálló, mert több dal is szerepel benne, másrészt pedig anno a cannes-i filmfesztiválon mutatták be. Stephen King társszerzőként vett részt a forgatókönyv megírásában. Eszerint Jacko egy ijesztő „Mestert” alakít, aki egy város gyermekeit rémisztgeti. A helyiek megelégelik a fura fickó jelenlétét, és bevonulnak a kastélyába, hogy elűzzék, ám annyira elbájolja őket a férfi tánc- és énektudása, hogy végül megbékélnek vele.

Saját magát is alakította

Jackson amellett, hogy cameóként felbukkant Barry Sonnenfeld 2002-es Men in Black – Sötét zsaruk 2. című filmjében, szerepet vállalt – sajnos – Bryan Michael Stoller Vegyes zöldség című, paródiafilmnek szánt borzalmában, aminek egyetlen értéke Jacko sajnálatos halála után, hogy Jackson jeleneteit (a filmben kvázi önmagát alakította) neverlandi otthonában rögzítették.

Ezek mellett megszámlálhatatlan filmben csendülnek fel, vagy hangzanak el teljes egészében Michael Jackson számai. Példának okáért a Szupermen, a Vissza a jövőbe, a Szabadítsátok ki Villyt!, a Csúcsformában-filmek sem lennének azok, amik, de dalai hallhatóak a Nekem 8, a Zoolander, a trendkívüli, a Charlie angyalai, a Hirtelen 30 és a 27 idegen igen című alkotásokban szintén. Mindez a jelenlét csak erősíteni fogja a Michael Jackson-mítoszt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik