Élet-Stílus

Bolt előtt az internetre megyünk

A hazai netfelhasználók számára egy-egy vásárlási döntés előtt a legtöbb esetben a világháló jelenti az elsődleges információforrást, amelyhez jellemzően internetes keresőket hívnak segítségül. A legnagyobb arányban a műszaki termékekről és utazásól érdeklődünk. A vásárlást azonban még mindig hagyományos formákban szeretjük bonyolítani.

A Google megbízásából a TNS Infratest által készített jelentében ezer internetező és 6830 vásárlás szolgált alapjául a 18 és 60 év közötti magyarok online tájékozódását és vásárlási szokásait vizsgáló kérdőíves kutatásnak, amelyből kiderül, hogy a legtöbb népszerű termékkategóriákban, mint például a digitális fényképezőgépeké, a számítógépes hardvereké vagy épp a háztartási készülékeké és ruházati kiegészítőké, elsősorban az internet segítségét veszi igénybe a magyar lakosság információszerzéshez.

Az első három kategóriában bármilyen más forráshoz képest legalább kétszeres az internet előnye, de a ruházati kiegészítők esetében is csak a saját korábbi tapasztalat és a bolti eladó véleménye közelíti meg az online tapasztalatgyűjtés gyakoriságát.

A megkérdezettek 88 százaléka használ internetes keresőket mielőtt egy terméket megvásárolna, de akár innen, akár önállóan már csak 54 százaléknyian nézik meg a gyártó hivatalos weboldalát, 49 százalék pedig a forgalmazókét. Kicsit kevesebb, mint a felhasználók fele árösszehasonlító oldalakon is utánanéz a keresett termékeknek, s 44 százalékuk az online aukciós portálokat sem hagyja ki. A válaszadók mindössze 3 százaléka nem él egyik online lehetőséggel sem.

A kutatás eredményei (forrás: Google.com)

A kutatás eredményei (forrás: Google.com)

Az online tájékozódás a fent felsorolt négy termékkategória közül háromban vezető szerepet tölt be, hiszen digitális fényképezőgépek esetén az internethasználó vásárlók 80 százaléka, számítógépes hardvereknél 82, háztartási gépeknél 74 százalékuk veszi igénybe a világhálót információszerzésre. Meglepő módon a klasszikus médiát alig használják, a televízió kategóriától függően 7-17, a kültéri reklámok 11-16, a szórólapok 12-23, a rádió pedig alig 2-9 százalékban segíti meghozni a vásárlás előtti döntést. A személyes segítség ennél jóval nagyobb, általában 30 százalékos arányban van jelen, legyen szó a család, barátok, vagy a bolti eladó tanácsairól.

Az online tájékozódással kapcsolatban a válaszadók többsége úgy vélekedett, hogy az internet segít megtalálni a legjobb terméket, illetve szolgáltatást. Továbbá a vevők több mint harmadát befolyásolta abban is, hogy melyik üzletben vásároljon, illetve ugyanennyien a keresgélés közben meggondolták magukat azzal kapcsolatban, hogy melyik terméket vegyék meg.

Hiába viszont a felvilágosult keresési szokások, a fizetés terén a TNS kutatása szerint továbbra is a régi beidegződések működnek: a megkérdezettek 78 százaléka szokott az online vásárlásoknál készpénzzel fizetni utánvétellel, 46 százalék banki átutalást használ és 17 százalék él az online bankkártyás fizetés lehetőségével. A magyar válaszadóknak viszont mindössze 5-6 százaléka használ online fizetési rendszert – ilyen például a PayPal -,, virtuális hitelkártyát vagy mobiltelefont fizetéshez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik