Élet-Stílus

Csak Magyarországon nem változott a kocsik ára

Folytatódott az Európai Unióban az autóárak csökkenése az elmúlt évben, miközben a tagországok között a gazdasági válság miatt egyre nagyobbak az árkülönbségek. Hazánkban reálértéken nem változtak az árak.

Az Európai Bizottság legutóbbi felmérése szerint átlagosan 1,3 százalékkal csökkent az autók ára az Európai Unióban 2008-ban az egy évvel korábbihoz képest. Figyelembe véve az 1,8 százalékos általános uniós áremelkedést, reálértéken 3,1 százalékkal lettek olcsóbbak az autók Európa-szerte. Magyarországon azonban reálértéken nem változott az autók ára. Az EU számítási metódusa szerint hazánkban 2,4 százalékos átlagos árszínvonal esés mellett, az autóárak ugyancsak 2,4 százalékkal emelkedtek.

A 2009. januári árakat az egy évvel korábbiakkal összevető kutatás a járművek helyi nettó és adókkal terhelt árait is vizsgálta, ugyanakkor a mindenkori listaárat vették figyelembe mindenféle kedvezmények nélkül.

A legnagyobb mértékben Lettországban csökken a gépkocsik ára, 14,7 százalékkal, Csehországban 13 százalék, Szlovákiában 10,9 százalék, Lengyelországban 9,4 százalék volt a csökkenés. A lista másik végén Románia áll, ott reálértékben 3,7 százalékkal emelkedett a személygépkocsik ára idén január és tavaly január között.

Az autók árában is nagy eltérések vannak az egyes uniós tagországok között. Egy 1,4-es, 80 lóerős VW Golfot, Trendline felszereltséggel vizsgálva, az látszik, hogy annak nettó ára Lengyelországban a legalacsonyabb, 10 687 euró, míg a legdrágább Belgiumban, 14 033 euró, azaz a két ország között 32,2 százalék a különbség.

Magyarországon a nettó ár a bizottsági elemzés szerint 13 207 euró, ezzel az első harmadban foglal helyet a 27 tagország között.

Az Európai Bizottság rámutatott, hogy az árak nagyobb mértékben csökkentek Kelet-Európában, ahol a jövedelmek alacsonyabbak, és az emberek sokkal ártudatosabbak – és nagyobb valószínűséggel vásárolnak használt kocsit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik