Élet-Stílus

Mrs. Obama megosztja a divatvilágot

Ki is Jason Wu, miért épp Junya Watanabe? - kérdezték az amerikai tervezők, akik Michelle Obamának köszönhetően időközben megtanulták a számukra eddig ismeretlenül hangzó neveket. Ahogy Jackie Kennedy, Grace Kelly és Carla Bruni meghatározóak voltak, úgy Mrs. Obama lehet az új divatdiktátor.

Nagy port kavart az amerikai elnök felesége, Michelle Obama azzal, amikor férje, Barack Obama beiktatási ceremóniáján a 26 éves tervező, Jason Wu hófehér sifon ruhakölteményét viselte. Azon az estén a divatvilág nagyjai összesúgtak, és folyamatos hírek keringenek arról, vajon a first lady lesz-e a következő meghatározó divatikon Amerikában.

Mrs. Obama nem kevés kritikát kapott néhány nagy névtől, akik szívesen öltöztetnék a first ladyt. Az amerikai divattervezők, köztük Ralph Lauren, Calvin Klein, Donna Karan, jogosan vagy jogtalanul, de sértve érezték magukat, amikor az elnöki pár európai útján nem amerikai, hanem japán, spanyol, kínai tervezők kreációit favorizálta.

Oscar de la Renta nyilatkozatában kijelentette, érti, mit csinál Michelle Obama, de nem ez a helyes üzenet. Szerintük Amerika első asszonyának nemcsak hovatartozását és szimpátiáját kellene kifejeznie öltözékével, hanem egyben támogatni az amerikai tervezők munkáját. Ehelyett Mrs. Obama, „a divat mentazöld királynője” – ahogy a Daily Telegraph találóan nevezte –, még ismeretlen, fiatal, külföldi dizájnerek munkáját viseli és népszerűsíti.

KÉPGALÉRIA Fotó: MTI/EPA

KÉPGALÉRIA Fotó: MTI/EPA

Rafinált befektetés

Jól átgondolt diplomáciai fogásnak és tudatos politikai marketingnek nevezte Zsolt Péter szociológus Mrs. Obama megjelenésének üzenetét. A Divatszociológia című könyv szerzője az FN-nek Mrs. Obamát olyan művészetkedvelő képkereskedőként jellemezte, aki egyfajta befektetésként tekint a még ismeretlen tervezők munkájára. A „jövő emberei”, mint amilyen az Obama család, divatos, felfedező, egy lépéssel előrébb tart a divat területén is, így beruházása rövid időn belül megtérül.

A first lady viszont nem akármilyen képkereskedő. Az általa vásárolt kép értéke épp attól megy fel, hogy ő vásárolta. Ezzel várhatóan leveszi majd a nőket a lábukról. A bulvárlapok ugyanis azt állítják majd, hogy még ahhoz is van tehetsége, hogy előre megérezze melyik kezdő tervező viszi sokra, miközben épp azért emelkedik fel a tervező, mert ő felemelte, s nem mert rendkívül jó a megérzése.

Zsolt Péter szavait látszanak alátámasztani a következő nagy divatesemény fejleményei. Az 1962 óta évente megrendezett CFDA Awardson – Az Amerikai Divattervezők Tanácsa Díjkiosztóján, amelyre június 15-én kerül sor a Lincoln Centerben, a Swarovski-különdíj női divat kategóriában ugyanis Jason Wu és Thakoon Panichgal is a jelöltek között szerepel. Az esemény fővédnöke pedig ki is lehetne más, mint a két tervező nagy rajongója, Michelle Obama.

„Élénkítő program Amerikának” – így jellemezték a magas divat-IQ-val rendelkező first ladyt, amikor a Maxim férfi magazin által összeállított Amerika száz legszexibbnek ítélt női között a 93.helyet érte el a listán. Michelle színre lépésével Jackie Kennedy, Grace Kelly, Carla Bruni után ő lehet a következő, aki megjelenésével divatot teremt nemcsak saját országában, hanem a világban.

Ennek gazdasági fontosságát is mutatja, hogy az április 30-i kongresszusi ülésen előterjesztésre került Washingtonban a dizájnkalózkodás tilalmáról szóló törvény. Szó esett arról, hogy becslések szerint a világban értékesített áruk 5-8 százaléka hamis, a recesszió folytán pedig 750 000-en veszítették el állásukat csak ezen az ágazaton belül. Az amerikai cégek pedig 200-250 milliárd dolláros forgalomtól estek el a hamis divatcikkek bővülő kereskedelme folytán.

Jackie, Grace, Carla – akik divatot teremtettek

A legfiatalabban megválasztott amerikai elnök feleségének, Jackie Kennedynek társadalmi báját kifinomult stílusának védjegyei emelték. Háromnegyedes ujjú kiskabátjai princess szoknyával, különböző kalapokkal a hatvanas évek óta újra és újra ihletet adnak a tervezőknek.

KÉPGALÉRIA Fotó: MTI/EPA

KÉPGALÉRIA Fotó: MTI/EPA

Grace Kelly „Kelly-táskái” a francia Hermés cég kollekcióján belül kiemelt alapdarabként még mindig az egyik legdrágább terméknek számítanak. Az alapanyagként használt bőr és szín minőségétől függően egy Kelly-táska eladási ára 7000 és 25 000 dollár között mozog. A táska az 1956-os Life magazin előlapjaként megjelent fotó során került a köztudatba, melyen Grace a fotósok elől nagyméretű táskájával takarta el terhességét.

Franciaország első asszonyaként pedig Carla Bruni pazar öltözete váltott ki a lakosságban ruhatára összegére irányuló kérdéseket. A tény, hogy a divatban erős vonzódás figyelhető meg a példakép utánzására. A Sunday Times szerint Carla Dior-viseleteinek ingyenes reklámja 2 millió dolláros emelkedést hozott a cég forgalmában.

Hogy mindez hogyan és milyen mértékben valósul meg majd Amerikában? Ezt találgatják a tengerentúli tervezők. Michelle Obama személye kulcsfontosságú lehet az őt akár csak egy-egy alkalomra öltöztető divattervező hírnevére, forgalmára.

Az idei Time magazin 100 legbefolyásosabb emberének gáláján Mrs. Obama egy fekete, Michael Kors által tervezett ruhában jelent meg. Nem tudni, hogy ezt a gesztust egy tudatos válaszként értelmezhetik-e az amerikai divattervezők, vagy Obama ifjonc felfedezettjei a világ minden részéről kissé háttérbe szorulnak majd a jövőben.

Egy azonban biztos. A The Guardian szerint a „Carla-mánia” Michelle Obama színre lépésével véget ért. Az, hogy Jackie-hez hasonlóan Michelle is örökzöld marad-e a jövő ruhakölteményeiben a nevéhez híven, csakis a lelkes vagy épp sértődött tervezőkön múlik.

A szerző a Sanoma Médiaakadémia hallgatója.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik