Élet-Stílus

Teszt: új Lada – egy sajátos hóbort

A Priora vagy más néven a 2172-es egy Clio és egy Swift Sedan között áll. Az átlagember aligha ismeri fel benne a legújabb Ladát, inkább pár évvel ezelőtti Hyundainak néz ki. Laikusként csak a típusjelzés felfedezése után esne le, hogy ez egy modern kori Lada. Manapság Ladával közlekedni különben is egy külön kasztba tartozás jele. A Vezess.hu tesztje.

Az autóhoz sétálva kevés az esély a múltba révedni. Elefántfülablak rég nincs, a 2170-es szériában talán ha a csomagtér zárja emlékeztet a klasszikus Ladákéra. Még a Samara kapcsolóit sem lehet felfedezni. A régi modellekhez képest a Priora alapjaiban más autó.

Eredendően a 111-es utódja. Tudják, ez volt az a típus, amelyről húsz éve kémfotók jelentek meg, tátott szájjal lestük áramvonalas formáját, de a szenzációból nem lett semmi. A kilencvenes évek második feléig késett a hazai forgalmazása, amikorra már itt volt az összes nyugati márka, vonzóbb portékával.

Aki a Priora formáját jó pár évvel ezelőttire tippeli, nem téved. 2003 óta létezik, csak nyugatra nem exportálta a gyár, mert eddig nem tettek bele az Euro 4-es környezetvédelmi szabványt teljesítő motort.

Belül a látványosan olcsó, fényes műanyagok ellenére erősödik a majdnem nyugat-hangulat. Légzsák az utasnak és a vezetőnek, rakodóhely van a kartámaszban, a tükröket villanymotor mozgatja, mind a négy ablakemelő motoros, a tetőről éles fényű LED világít.
Képek a 2172-esről (vezess.hu)

Képek a 2172-esről (vezess.hu)

Hátul váratlanul sok a hely, pedig a kocsi csak 421 centis. A csomagtartó is tágas, könnyedén meg lehet pakolni a kozmoszig nyíló ötödik ajtón át. A vezetőülést 180-185 centis emberek be tudják állítani, szálasabb termetűeknek rövid a sín.

Rég nem kell játszani a kézi szívatóval, az elektronikus befecskendezős motor beröffen és egyenletesen duruzsol. A motor 16 szelepes, de ez nem újdonság, már a 111-es sorozatban is hasonló futott. A kézifék kiengedésekor még egy meglepetés: ülésfűtés is van, ráadásul alapáron jár.

Midőn a keleti blokkban az univerzum állócsillaga volt az ezerhatos Zsiguli, nem is sejtettük, hogy egy Lada még nála is tüzesebb lehet. Pedig igen. A 98 lóerős négyhengeres jól veszi a gázt, kis fordulaton is ígéretesen húz. Érdemes kihúzatni (a régen sárgával jelölt tartományig), mert pörgetve majdnem sportosan megy.

Az M3 emelkedőin is meg lehet lepni a többieket, amikor a Lada a kaptatón nem esik vissza. Az 1,6 literes motort megtámogatja az 1,1 tonna alatti súly, hegyen-völgyön stabilan tartható a megengedettnél jóval magasabb sebesség. Nem lennénk meglepve, ha a kétszázig kalibrált mutatót ki lehetne akasztani, lejtőn kicsit megtoldva a gyári 183-as végsebességet.

Kellenek ezek az apró sikerélmények a lelkünknek, mert ma Magyarországon sajátságos hóbort új Ladával járni.

A váltó azonban elszomorító. Pontatlan, bizonytalan és sokat kell vándorolni a karral két fokozat között. Ráadásul a műanyag váltógomb is rusnya.Bezzeg régen! A Ladáknak a Samarát megelőző hátsókerekes modellekben isteni váltója volt, mert a kar közvetlenül a sebességváltóból állt ki, se rudazat, se huzalok nem rontották a kapcsolás élményét. Egy visszakapcsolás negyedikből hármasba, eltalált gázfröccsel lekísérve, még mindig az autóban átélhető élvezetek legteteje.

Vannak olyan üzemeltetési körülmények, ahol a ruszki technikának több a létjogosultsága, mint a civilizáltabb viszonyok közé tervezett nyugati autóknak. A Priora gépkönyve mínusz 27 fokig normál hidegindításról ír, az autót mínusz negyven és plusz ötven fok közötti üzemeltetésre tervezték. Tehát nem még éppen kibírja, hanem mennie kell.

Átlagosan hét litert fogyaszt az egy-hatos motor, de lassan hajtva lejjebb is lehet menni. Egy műszakilag nagyon hasonló 111-esben a tulaj hihetetlennek tűnő 4,8 litert mért az Alföldön, Hajdúszoboszlóról békésen hazaporoszkálva. A zabálással együtt a rozsdásodás is a múlté, a kasztnikat cinkfürdőben meríti a gyár, ahogy a nyugati márkák teszik jó ideje.

Ha normál tesztet írnánk az autóról, akkor 2 650 000 forintos ára miatt el kéne páholnunk.
Van ugye a Dacia Logan és ott az Astra Classic II is, amely hasonlóan felszerelve listaáron sokkal többe kerülne a 2172-nél, de a légkondit és az elektromos csomagot elég sokszor adják akcióban.

Tény, hogy a Ladánál csak jól felszerelt autókat árulnak, ami nem mindig eredményes üzletpolitika. Alacsonyabb indulóárral, de kevesebb extrával talán többen felkeresnék az ország 14 Lada-szalonját, ahol tavaly 80 autó talált gazdára a JATO Dynamics forgalombehelyezési statisztikája alapján.

A 2172-es Lada azt fejezi ki, hogy egy autó csak egy autó. Nem akasztanak hasba életérzéssel, nincsenek hozzá hangzatos, de kamu dumák, mint az egy-kettes Fabián a HTP. Valaki tudja, mit jelent?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik