Élet-Stílus

Lassan leáll minden autógyár

Hétfőn jelentette be a magyarországi Audi, hogy egy hétre leállnak a gyártással. Az eset nem egyedi, az elkövetkező hetekben több százezer autóipari munkás kap kényszerpihenőt.

Európa szinte valamennyi nagy autógyára hajtott vagy hamarosan végrehajt a győri Audihoz hasonló lépést. Az Audi esetében a cég hivatalos közleménye szerint a leállás összhangban van a cégcsoport lépéseivel, ugyanakkor hangsúlyozták azt is, hogy a Győrött szerelt kocsik szezonalitása miatt (kettő nyitott kocsi), kénytelenek visszavenni a termelésből.

Az Audihoz hasonlóan, valóban a Volkswagen legtöbb gyárában vagy rövidített munkaidőt, vagy leállást vezetnek be öt napra február végén.
A szintén Audit gyártó ingolstadti gyár február végén öt napon át áll, a régóta problémás spanyol Seatnál pedig az idei első félévben csökkentik termelést. A cégcsoport csehországi vállalata, a Skoda Auto termelése a tervek szerint péntekenként fog állni. Legalábbis az első félévben. A legrosszabbul a mexikói leányvállalatnál jártak, ott 900 dolgozót bocsátanak el.

Franciák

A francia autógyártás óriása a PSA Peugeot Citroen a tavalyi utolsó negyedévben 30 százalékkal csökkentette a termelését és több egységét bezárta néhány napra, illetve hétre. Januárban emellett bejelentették, hogy megszüntetik az éjszakai műszakot abban a franciaországi gyárban, ahol a Peugeot 308-as modelleket gyártják.

A Renault szeptemberben jelezte, hogy Európában 6000 munkahelyet felszámol, ebből 4 ezret Franciaországban. Közölte továbbá, hogy ha nem nő érezhetően a kereslet, akkor akár 4 ezer embert elbocsát romániai Dacia gyárból. Ennek kapcsán hír, hogy a Dácia éppen hétfőn tett közé hírt legújabb (már harmadik) leállásáról.

Olaszok

Az olasz Fiat körül sincs nyugalom. A járműgyártó vezére, éppen hétfőn közölte, hogy január és február között akár két hétre bezár gyárakat. A vezérigazgatója szerint kormányzati segítség nélkül mintegy 60 ezer állás van veszélybe kerül az egész az olasz autóipar. A Fiat nem kevésbé riasztó bejelentései között volt még az, hogy nettó ipari adóssága 5,9 milliárd euró volt az év végén, majdnem háromszor nagyobb a korábbi vállalati előrejelzésnél, és hogy az idei év a csoport “legnehezebb éve lesz”.

Németek

A Ford a belga Genkben lévő üzemében dolgozó 813 – ideiglenes szerződéssel rendelkező – munkásától válik meg hamarosan. Azt tervezi továbbá, hogy a spanyolországi Valenciában lévő gyárában 21 napig áll majd a munka az idei első félévben.

Németországi üzemeiben a termelést mintegy 4 százalékkal csökkenti az idén és 500 részmunkaidős, illetve ideiglenes szerződéssel rendelkező emberét elbocsátja.

A Mercedes gyár is lépett. Január 12-től három hónapon át rövidített munkaidőt vezetett be sindelfingeni gyárban. Ez a 28 ezer dolgozó kétharmadát érinti. Az orosz Kamaz teherautó-gyártó, amelyben a Daimlernek 10 százalékos részesedése van, decemberben egy hónapra leállította a termelést.

A másik nagy német embléma a BMW februári és márciusi rövidített műszakokról dönött. Ezen túlmenően elbocsát 400 ideiglenes szerződéssel rendelkező dolgozót lipcsei gyárából. A luxus sportkocsik gyártója a Porsche még a múlt novemberben zárt be egy napra, majd idén január vége előtt ígért még egyszeri leállást legnagyobb gyárában.

Japán és Amerika

A 12 vezető japán autógyár az idén együttesen 25 ezer fővel tervezi csökkenteni alkalmazottainak számát. Összesen mintegy hárommillióval kevesebb autót gyártanak majd az idén eredeti terveikhez képest. A termeléscsökkentésnek mintegy felét a Toyota hajtja végre, közel másfélmillió autóval csökkenti gyártását.

Amerikában, ha lehet még rosszabbul állnak, az autóeladások száma 30-45 százalékkal zuhant a három nagynál. Ugyan a három autógyár – a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler – 14 milliárd dollár rövid lejáratú szövetségi hitelt kapott, és Washington kinevez egy autóipari válságmenedzsert, de a hitelből a három cég működése csak tavaszig biztosított.

A General Motors csődjére számítanak. Ennek “megfelelően” a cég a Reuters hírügynökség szerint az idei fél évre szinte biztosan veszteséges lesz minden mutatójában. A cég hétfőn jelentett be egy 2000 fős leépítést két gyárában valamint időleges leállást kilenc észak-amerikai összeszerelő üzemében.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik