Élet-Stílus

Schumacher nyomdokában – bakik és sikerek (videó)

Minden idők legfiatalabb pilótájaként F1-világbajnok lett novemberben Lewis Hamilton. A fiatal brit versenyzőt sokan Michael Schumacherhez hasonlítják, annak ellenére, hogy akárcsak tavaly idén is jó pár buta hibát elkövetett. A szezonzáró futamon óriási mázlija volt, kis híján másodszor bukott el minimális különbséggel.

A 2007-es szezonban egy biztosnak tűnő világbajnoki címet veszített el Lewis Hamilton az utolsó két versenyen, és végül egy ponttal lemaradt a ferraris Kimi Räikkönen mögött a pontversenyben. Az idei szezon előtt az esélyesek között emlegették a fiatal brit versenyzőt, aki mellől ezúttal nem pártolt el a szerencse.

Esélyeshez méltóan kezdett Hamilton, és Melbourne-ben rajt-cél győzelmet aratott, ráadásul a Ferrarik pontot sem szereztek. A malajziai futamon rajtbüntetést kapott Heidfeld akadályozásáért az időmérőn, így végül csak az ötödik helyet végzett. Bahreinben még ennél is rosszabbul járt, miután a szabadedzésen összetörte az autóját, majd a futamon is hibázott, és végül a 13.-ként intették le.

Az év első európai versenyén, a Spanyol Nagydíjon ismét dobogóra állhatott, harmadik lett a két Ferrari mögött. Törökországban csak Massa volt gyorsabb, a szezon legnagyobb presztízsértékű futamán, a Monacói Nagydíjon sokadszorra bizonyította a tehetségét, és szerencsés boxtaktikájának köszönhetően diadalmaskodott az esős versenyen.

Minden idők legfiatalabb bajnoka (MTI/EPA)

Minden idők legfiatalabb bajnoka (MTI/EPA)

A 2009-es versenynaptárban már nem szereplő kanadai futamon egy figyelmetlenség miatt pontot sem szerzett. Hamilton nem vette észre, hogy zárva van a boxutca, és a szabályoknak megfelelően a zöldre váró Räikkönenbe hajtott. A buta hibának következtében tízhelyes rajtbüntetéssel vágott neki a következő versenynek, és Franciaországban a 13. helyről csak három helyet tudott javítani.

Hazai pályán ismét zseniálisan vezetett: az esős futamon néhány kör után az élre állt, és végül hatalmas fölénnyel győzött Silverstone-ban. Sikerével visszakapaszkodott a pontverseny élére, igaz csak jobb helyezéseinek köszönhetően került az első helyre, a két ferraris elé. A Hockenheimringen aratott győzelmével növelte az előnyét, majd Mogyoródon óriási szerencséje volt.

A Magyar Nagydíjon az élről rajtolt, de Massa már az első körben megelőzte. A 40. körben defektet kapott Hamilton, és így az ötödik lett. A futamon magabiztosan vezető brazil Ferrarija viszont három körrel a verseny vége előtt elfüstölt, és ezzel fontos pontokat vesztett.

A debütáló valenciai verseny az évad egyik legunalmasabbika volt, az új helyszín ellenére. A Massa-Hamilton-rajtsorrend nem változott a leintésig. A sorban következő belga futamra viszont nem lehetett panasz. Vizes aszfalton rajtolt el a mezőny, és Kimi rögtön az élre állt, kihasználva a brit rivális egy kisebb hibáját. Ezt a helyet az utolsó körökig tartotta, ám ekkor ismét leszakadt az ég. A címvédő finn és Hamilton oda-vissza előzgette egymást a csúszós pályán, végül két körrel a leintés előtt Räikkönen falnak vágta a Ferrariját.

A győzelmet Hamilton szerezte meg, de egy szabálytalan manőver miatt 25 másodperces büntetést kapott, így a Belga Nagydíj győztese Felipe Massa lett, a mclarenes a harmadik helyre csúszott vissza.

Szakadó esőben rendezték az Olasz Nagydíj időmérő edzését, amely a várakozásoknak megfelelően megkeverte a lapokat. Így fordulhatott elő, hogy a Toro Rosso fiatalja, Sebastian Vettel szerezte meg a pole pozíciót. A versenyen Hamilton energikus vezetéssel, sokakat megelőzve a 7. helyen végzett. A nagydíjat Vettel nyerte, ő lett minden idők legfiatalabb győztese.

Szingapúrban a kétszeres világbajnok még a szerencséjének köszönhette az első 2008-as futamgyőzelmét (Hamilton 3., a Ferrarik nullázták), de Alonso Japánban az egyre erősebb Renault-val alaposan megleckéztette a türelmetlen és hibázó bajnokjelölteket. A kétszemélyessé váló párharc szereplői Hamilton és Massa pontot sem szereztek. Kubicának még volt matematikai esélye a vébécímre, Räikkönen már ebben sem bízhatott.

Hamilton Kínában rajt-cél győzelmet aratott, a második helyen haladó Kimi pedig az utolsó körökben elengedte Massát, akinek hétpontos hátrányt kellett behoznia az utolsó versenyen. Massa szülőhazájában magabiztosan diadalmaskodott, és néhány kanyar erejéig világbajnoknak érezhette magát.

Hamilton tartotta a vébécímhez szükséges ötödik helyet, a vége előtt 2 körrel azonban Sebastian Vettel megelőzte. A Ferrari stábja már ünnepelt, azonban korai volt az öröm, hiszen a vége előtt egy kanyarral Hamilton, az immár szakadó esőben, utolérte a slick gumikon csúszkáló Timo Glockot. A brit megelőzte a német pilótát, bejött az ötödik helyre, és 98 ponttal megnyerte a világbajnokságot.

—-Ki is az a Hamilton?—-

Nézzük meg közelebbről, hogy ki is ez a fiatal tehetség, akivel már 13 éves korában szerződést kötött a McLaren csapat. Granadai bevándorlók leszármazottja nyolcéves korában kezdett el versenyezni, számos jelenlegi F1-pilótához hasonlóan gokartban próbálgatta oroszlánkörmeit. Sorozatban nyerte a versenyeket a fiatal Hamilton, aki először az 1994-es Autosport Awardson találkozott Ron Dennisszel, a McLaren istálló első emberével. Négy évvel később, az akkor 13 (!) éves pilótát le is igazolta a csapat.

Hamilton 2001-ben ült be először versenyautóba, a brit Formula Renault sorozatban debütált. Az első idényében „csak”az összetett ötödik helyén végzett, de a második évben már dobogón fejezte be a szezont a Manor csapat autójával. Harmadik nekifutásra már nem volt ellenfele: tíz futamon intették le elsőként, és nagy fölénnyel megnyerte a sorozatot.

Ebben az évben volt az első komolyabb balesete Hamiltonnak a brit Formula 3-as osztályban. A szezonzáró Brands Hatch-i verseny második futamán csapattársával ütközött, és eszméletlenül emelték ki a kocsiból. Az eset után azonnal kórházba szállították, de nem okozott törést fejlődésében az eset.

A következő szezonban maradt a Manornál a fiatal tehetség, és az F3-as Euroszériában az ötödik helyet szerezte meg, majd ebben az évben tesztelhette először a McLarent. 2004-ben a sorozat domináns csapatánál, az ASM-nél találjuk, és egészen elképesztő teljesítményt nyújtva, a 20-ból 15 futamot megnyerve lett bajnok.

A következő állomás Hamilton karrierjében a GP2-es sorozat, ahol már a debütáló évében – meglehetősen furcsa körülmények között – felért a csúcsra. Az utolsó versenyt a nagy rivális Giorgio Pantano nyerte, és övé volt a versenyen futott leggyorsabb kör is. Ez utóbbit később elvették tőle, mivel sárga zászlónál futotta, és így Hamiltoné lett a bajnoki címet jelentő 1 pont.

A következő évben már a McLaren hivatalos tesztpilótája, és a pénteki szabadedzéseken sorozatosan verte meg a jóval több tapasztalattal rendelkező riválisait, nem egy alkalommal az istálló második számú versenyzőjét, Pedro de la Rosát is sikerült megelőznie. Ennek ellenére a még nem kapott élesben bizonyítási lehetőséget, de 2007 télen előléptették versenyzővé. A wokingi alakulatnál a címvédő Fernando Alonso csapattársa lett. A brit szerényen csak annyit nyilatkozott a szezon elején, hogy sokat tanulhat a kétszeres világbajnok spanyoltól…

A versenypályákon viszont már cseppet sem volt szerény, s nagy nevű csapattársát „sem tisztelte” (a két pilóta cirkusza legendás, az egész szezonra rányomta a bélyegét). Újonc létére szorgosan gyűjtögette a pontokat, aztán a vb-címre is benyújtotta az igényét. Korábban egyetlenegy újonc pilóta sem produkált a Forma-1-ben olyan idénykezdést, mint Hamilton. Azzal, hogy az első három futamán dobogóra állt, már rekordot döntött, de a tempóból később sem vett vissza, a következő hat futamon is helye volt a pódiumon.

A tizedik versenyén, Németországban fordult vele először, hogy nem volt érdekelt az eredményhirdetésen, s ez még háromszor esett meg vele. A pole pozíciót eddig hatszor szerezte meg, a futamokon szerzett győzelmeinek száma négy: Kanadában, az Egyesült Államokban, Magyarországon és Japánban nyert, utóbbi futamot követően kézzelfogható közelségbe került a világbajnoki cím.

Kínában azonban nem tudta értékesíteni a „meccslabdát”, egy buta hiba miatt kiesett: a lestrapált gumikkal a bokszutca melletti sóderágyásba hajtott, s nem tudott onnan kijönni. E baki láttán merült fel igazán, hogy bár kiváló versenyző, talán rutintalansága, mentális hiányosságai miatt még éretlen a vb-címre. Jelentős előnnyel várta az évzáró versenyt, ám ott a technika, és egy újabb hiba miatt csak a hetedik lett, és egy ponttal lemaradva Kimi Räikkönen mögött a második lett a pontversenyben.

Egy évvel később viszont minden idők legfiatalabb világbajnoka lett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik