Élet-Stílus

F1: a csapatok tartják a markukat

Indulhat a csapatok és az F1 hatalmasságai közti újabb csata, a téma most a pénzek elosztása lehet. A Force India és a McLaren társulásával az „anyacsapat" komoly beleszólást kaphat a belső ügyekbe, a pilótafelállásba is. Giancarlo Fisichella és Adrian Sutil nincs biztonságban.

A brit Guardian szerint a Forma-1-es csapatok egyre elégedetlenebbek a sport szervezője és tulajdonosa, a CVC-csoprt által felhalmozott adósságok miatt.

A lap azt állítja, hogy a CVC több mint ötmilliárd dolláros tartozásának csak a kamatai 230 millió dollárt visznek el évente, többet, mint amennyit a csapatok között szétosztanak az év végén. Állítólag a csapatok gyanúja szerint a CVC – élén Bernie Ecclestone-nal – és az FIA összejátszik, és a költségcsökkentési törekvésekkel próbálja a „pénzéhségüket” csökkenteni.

Többet érdemelnek? (MTI/EPA)

Többet érdemelnek? (MTI/EPA)

„Bankok, olajtársaságok, befektetési cégek, gyógyszergyártók vannak a szponzoraink között, akik nem spórolnak. Miért kell akkor ennyire csökkenteni a költségeket? A sport nagyon sok pénzt hoz, mi is kérjük a részünket” – idéz a Guardian egy névtelen bennfentest a csapatok közös szervezetétől, a FOTA-tól.

Bár Ecclestone azt állítja, hogy a csapatok többet kapnak ma, mint korábban bármikor, ők azonban úgy érzik, hogy a többet is kell költeniük, épp Bernie irányvonala, a versenynaptár időbeli és főképp térbeli kiterjesztése miatt.

„A versenynaptárban régen 12 futam volt, aztán 17. Régen a futamok 80 százaléka Európában volt, mostanra azonban 80 százalékuk a tengerentúlon, Ázsiában van, így a csapatok költségei is magasabbak” – idézett a lap egy másik bennfentest, aki azt is hozzátette, hogy a FOTA mindenképpen szeretné újratárgyalni a pénzügyi kérdéseket Ecclestone-ékkal.

—-Repülhetnek Fisichelláék—-

A Force India és a McLaren-Mercedes partneri kapcsolatával a McLaren sok szempontból befolyásolhatja a „B-csapat” működését, és ez nem spekuláció, maga a főnök, Vijay Mallya mondta ezt.

„A McLaren javaslatot tesz majd az általuk a csapatom számára legjobbnak vélt megoldásokra, és én döntök. De bolond lennék figyelmen kívül hagyni a tanácsukat. Az első dolog megépíteni az autót, anélkül nincs értelme a versenyzőkre gondolni. Kicsit így is késésben vagyunk, úgyhogy minden figyelmünket az autóra fordítjuk. A pilóták kérdése csak ezután jön, arról később beszélünk” – mondta Mallya a csapat silverstone-i központjában.

Az indiai azt is kijelentette, hogy egyelőre nem kívánnak változtatni a korábban már 2009-re is bejelentett Giancarlo Fisichella-Adrian Sutil pároson, de hozzátette, hogy még másokat is kipróbálhatnak. A McLarennél akadna jelölt, nem lepődnénk meg, hogyha a tapasztalt tesztpilóta, Pedro de la Rosa és a DTM-es ifjú tehetség, Paul di Resta közül legalább az egyikük – inkább di Resta – jövőre már a Force Indiában csücsülne.

„A versenyzőket illetően még nem mentünk részletekbe. A múlt héten igen komoly döntéseket kellet már meghoznom. Számomra a csapat érdeke az elsődleges, és bármire hajlandó is vagyok, hogy érvényesüljön. Az érzelmeknek itt nincs helyük” – utalt a csapatfőnök és a technikai igazgató múlt heti elbocsátására Mallya, és üzent nem is túl burkoltan a jelenlegi pilótáknak.

A Force India ügyeibe való beleszólást, pontosabban a „tanácsadást” egyébként a McLarennél sem titkolták: „Semmi sincs kizárva a kapcsolatunkban. Megtesszük majd a javaslatainkat, amelyekről úgy gondoljuk, hogy javíthatnak a csapat teljesítményén. Gondolom, Mallyának óriási üzleti kötelezettségei vannak az F1-en kívül is, és tőlünk, a szakértőktől azt is várja, hogy a véleményünkkel segítsük az előrelépést” – mondta a McLaren második embere, Martin Whitmarsh.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik