Élet-Stílus

Régi modell nem vén modell?

admin
admin

2008. 10. 23. 08:00

Az újsághoz hasonlóan a tegnapi autónak sincs túl nagy becsülete az átlagember szemében. De ha nem a szomszédnak veszünk autót, talán érdemes szétnézni a kifutó vagy éppen a friss modellel párhuzamosan is életben tartott típusok között.

Akciós, leárazott holmit venni mindig szívet melengető érzés. Különösen, ha ezzel milliós összeget spórolunk meg. De akkor is érdemes eljátszani a gondolattal, ha praktikus okokból nagy autóra van szükség, és kevésbé fontos az új autó által a külvilág számára közvetített üzenet. Okos választással ugyanazért az árért akár egy kategóriával nagyobb járgányra is futhatja, ha a vásárló képes felülemelkedni a presztízskérdésen.

A nagy árengedménynek mindig van oka. Általában nem kell sokáig okoskodni, hogy eljussunk a közgazdaságtan egyik alaptételéhez, miszerint egy áru értékét a kereslet és a kínálat viszonya határozza meg. Tehát ilyenkor a piacon több az autó, mint a fizetőképes kereslet.

De miért rendelnek be az importőrök olyan autókat, amelyeket később nem tudnak eladni? Általában jó előre lekötik a rendelések fő számait. Egy-egy, kezdetben ígéretes modell sikerében komoly változások történhetnek, mire végre eljut a vevőhöz. A néhány hónapja bombaüzletnek látszó típusok válhatnak nehezen eladhatóvá – vagy éppen teljesen eladhatatlanná – az árfolyamváltozásoktól.
De ugyanígy bajossá teheti a gyors értékesítést a benzin-, illetve gázolajárak elmozdulása. Vagy éppen a szabályozásban történnek kedvezőtlen hatású változtatások. Nagy, a vásárlás pillanatában jó üzletnek tűnő autóflotta maradhat így az importőr nyakán, aki csak jelentős árengedménnyel, akciókat meghirdetve tud a beragadt készlettől megszabadulni.

Újat vagy régit?
Az új, frissen bevezetett modell megvételével kapcsolatban általánosan megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint nem árt fokozott óvatossággal kezelni ezeket. Ennek oka, hogy az újdonságokra éhes autóvásárlók belekényszerítik a gyárakat abba, hogy a korábbi 6–8 éves fejlesztési ciklus fele alatt készítsenek el egy-egy vadonatúj autót, márpedig az ritkán elegendő az átgondolt, alapos munkára.

Aki minden tekintetben kiforrott autóra vágyik, annak tehát érdemes megvárnia a vásárlással a modell első ráncfelvarrását, frissítését. Az addig eltelt néhány év alatt jó eséllyel megtalálják a gyárban a gyógyírt a kezdeti gyermekbetegségekre.

Kettős élet
Az új modellel párhuzamosan életben tartott előző típus nem ritka az autógyártók gyakorlatában. A taktika teljesen világos, jobb esetben a kifutó modell már megtermelte a fejlesztésére, megtervezésére elköltött milliárdokat. Gyártásban tartani már nem jelent akkora anyagi megterhelést, és az így keletkezett extra bevétel csak talált pénz.

Az is gyakori eset, hogy egy korábban sikeres, de a fejlettebb országokban már eladhatatlannak számító modellel valamely kevésbé igényes piacon jelentkezik a gyár. Ebből a megfontolásból oly elterjedtek Dél-Amerikában a bő évtizedes tervezésű VW-típusok átiratai.

Emellett a friss típus eladásaira sem jelent számottevő veszélyt a kifutó modell piacon tartása. Főként a kötelezően kedvezőbb ár és a javarészt eltérő vásárlóközönség miatt. Sőt, gyakran az alsóbb kategóriák vásárlóközönségéből is sikerül vevőt csábítani az öregedő, olcsóbb típusokkal.

A népszerű régebbi modellek közül közismert az Astra Classic, az Octavia Tour vagy éppen a Berlingo First. Az Astránál bő egymillió forintot takaríthat meg az élelmes autós, akinek nem kell feltétlenül a legújabb modell. A Berlingo és Berlingo First esetében félmillió forint a különbség, míg a Skodánál már a négyszázezret sem éri el. De még ez is elgondolkodtató összeg, ha az alapárhoz viszonyítunk.

Állandó engedmények
A Citroën árlistáját böngészve felkeltheti figyelmünket, hogy rögtön kedvezménnyel árulják a legtöbb modelljüket. Ennek hátterében az anyacég által meghatározott, ajánlott kezdőár állhat, amely nehezen tartható az árérzékeny hazai piacon. Emellett az sem rossz taktika, ha az elsőre magasnak látszó összeg után rögtön több százezres kedvezmény vonja magára a vásárló tekintetét – gyorsabban elérhetővé téve a portékát.
Hasonlóan más termékekhez, az itthon értékesített autók árát is nagyban befolyásolják az árfolyam-ingadozások. Itt is többféle gyakorlattal találkozhatunk. Egyes cégek, például a Volkswagen, a központilag meghatározott árakban is hagyják érvényesülni az erős forint jótékony hatását, míg mások meghagyják a választás lehetőségét az értékesítőlánc tagjainak. Ők ezt a pluszt vagy saját örömükre benne hagyják az amúgy nem túl zsíros árrésben, vagy belátásuk szerint további kedvezményekkel csábítják a vásárlókat – a különbséggel gazdálkodva.

Takarítás

Nem minden autógyártó él a régebbi és újabb modellek párhuzamos
árusításának gyakorlatával. A Hyundai háza táján például addig nem
kezdik meg az új modell berendelését, ameddig „ki nem söprik” a
raktárakból a régi, korábban berendelt készleteket. Így lesz ez a
közeljövőben is, amikor megérkezik az i20-as, a Hyundai Getz utódja.
Így aki dízelmotoros Getzre vágyik, az mostanában jó üzletet köthet.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.