Élet-Stílus

Klímadisznók Porschékban

admin
admin

2008. 10. 23. 08:00

Egyre többen gondolják úgy, hogy a környezetvédelem melletti kampányolás már-már az osztályharc új formája. A Greenpeace régóta aktív e területen, ám újabban furcsa felhangok keveredtek mondandójába.

Németországban a közelmúltban nagy vihart kavart a Greenpeace megmozdulás-sorozata, melynek célkeresztjébe a nagy és erős autókat gyártó márkák kerültek. A kampányának semmi köze nem volt a szén-dioxid-kibocsátáshoz vagy a bolygó megmentéséhez. A Greenpeace ehelyett ütős gúnynevet talált ki mindazoknak, akik erőszakot tesznek bolygónkon, s nem törődnek annak jövőjével – ők lettek a klímadisznók.

A mozgalom aktivistái a zuffenhauseni (Stuttgart, Németország) Porsche-gyárnál jelentek meg egy rózsaszínűre festett Porsche Cayenne-nel, amelynek hűtőmaszkjára felerősítettek egy hatalmas turcsi orrot, a kocsi tetején pedig két hegyes fül lengedezett a szélben. Klímadisznók, kántálták a Porsche üzeme előtt, majd azt javasolták a cégnek, hogy hagyja abba a sportautók és luxusterepjárók gyártását, s helyette az ő másfél évtizeddel korábban bemutatott SmILE (Small, Intelligent, Light, Efficient, azaz kicsi, intelligens, könnyű és hatékony) nevű autójuk összeszerelését kezdje meg.

A SmILE a korabeli Renault Twingo alapjaira készülő, hihetetlenül rusnya autócska volt, de átlagfogyasztása 3,5 l/100 km alatt maradt. Ennek ellenére teljes érdektelenség fogadta.

Hányan lehetnek?
A Porsche számított a haragos zöldek megjelenésére, és maga is hatalmas plakátokkal készült. A Porsche szerint a németországi kipufogógázoknak csupán 12 százalékáért felelnek a személyautók, maga a Porsche pedig csupán 0,01 százalékért.
Van még egy bökkenő a Greenpeace támadásában. Miért nem a VW-hez, a Fordhoz vagy az Opelhez mentek, akiknek autói – bár egyenként nyilván kevesebbet fogyasztanak, mint egy Porsche – sokkal több káros anyagot eregetnek a légkörbe, hiszen ezerszer több fogy belőlük?!

Ennyire azért a Greenpeace sem bátor. A kis és kompakt modellek fő vevőkörét kitevő munkások és a középosztály arcába mégsem lehet azt ordítani, hogy klímadisznó. Sokkal könnyebb ütni egyet a gazdagokon, akik 2,5 tonnás 4×4-essel száguldoznak. Ne azokat a milliókat bántsuk, akik megveszik a kínai üzemben, szennyet okádó szénerőművekkel táplált gyárakban összeszerelt plazmatévéket – rúgjunk inkább bele az egyszázad százalékba, az mégiscsak könnyebb! A Cayenne tehát nem a bolygóra gyakorolt hatása miatt lett célpont, hanem azért, amit megtestesít: a mohó kapitalizmust, a javak és a fogyasztás egyenlőtlen elosztását.

Nem veszik komolyan
A Greenpeace most minden bizonnyal öngólt rúgott, a Porschénak vagy a hasonló cipőben járó Ferrarinak mégis fájhat a feje. Még nem végleges ugyan a formája, de biztos, hogy hamarosan életbe lép a CAFE, az európai flottaátlagtörvény (a felső határ: 130 g/km CO2-kibocsátás márkánként), s a Porsche már be is jelentette, hogy nem fogja tudni teljesíteni a határértéket. Annak ellenére nem, hogy dolgoznak a Cayenne hibridváltozatán, és a Ferrari is bemutatta a maga „környezetbarát” sportkocsiját, a Mille Chili kis tömegű koncepciót. Ezek azonban nem őszinte és hiábavaló próbálkozások – maguk az érintett autógyárak sem veszik túl komolyan őket.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.