Élet-Stílus

Teszt: visszatért a Lancia Delta

admin
admin

2008. 10. 15. 17:00

Karakteres autó volt mindig is Delta modellcsalád. Majd kilenc évig hiányzott az utakról, de most megjelent újra és még a hibái is megmaradtak.

Körülbelül másfél évtizeden át a FIAT nem tudott mit kezdeni a Lanciával, pedig a kifinomult brand izgalmas és értékes márka lehetne. A ralivébéről visszaparancsolta őket, mert a konszernen belül a sportos vonulat az Alfa Romeóé. Ez rendben is volna, de a sportsikerek helyébe nem lépett érzékelhető karakter. Egy patinás márka lejtőre került, az elegáns arculat megfakult, a Lancia a jobbkormányos piacokról ki is vonult.

Feltámadás

Többször felmerült a senyvedés éveiben, hogy a FIAT becsukja a boltot, de a tulajdonosvégül inkább invesztált a márkába. Elég furcsa, ha valahol a kicsi Ypsilon-Musa páros és a felső árkategóriában mozgó Thesis és a Phedra között nincs autó a kínálatban. Ezt az űrt tölti ki az újjászülető Delta, amelynek le kellene vezényelnie a márka feltámadását.

A siker legfontosabb összetevője adott. A Delta karakteres autó, stílusos karosszériája mindig és mindenhol öltöztet. Különleges benne a hossza is, mert 4,51 méterjével egy centire megközelítette a középkategóriába tartozó 3-as BMW-t.

A Delta besorolása ezzel együtt is könnyű, mert padlólemeze a kompakt Fiat Bravóéval közös, csak megnyújtották a Lancia számára. A meghosszabbított tengelytáv és a hosszirányban mozgatható hátsó ülés az alsó középkategóriában eleddig ismeretlen helybőséget teremt. A hátsó lábtér egyenesen óriási, és még csak nem is a csomagtartó rovására ekkora, mert az is nagyobb az átlagnál.

Képgaléria (vezess.hu)

Képgaléria (vezess.hu)

Jórészt igényes a környezet is, a tervezők ügyeltek rá, hogy az anyagminőségben egész jó színvonalú FIAT Bravót meghaladják. A műszerfal elegáns műanyagjaihoz nem passzol az alumíniumot imitáló műanyag. Az előkelő üléskárpit mellett rokonszenves a hátsó utasoknak adott levegőkilépő az első kartámasz mögött. Nem értjük viszont, miért nem állítható az övmagasság minimum elöl? Bár a BMW is ezt csinálja több autójában, de ezt még egy Dacia Logan is tudja.

Belül a magas színvonal az ülésekkel szenved csorbát. Az első ülés rendkívül sajátságos testalkatra van kitalálva, hasonlót csak a megboldogult Stilóban láttunk. A háttámla nem tartja a hátat, mert vállmagasságban visszakunkorodik. Ha hátradőlünk, nem érjük el a kormányt, aki meg a volánba kapaszkodva tartja magát, annak gyorsan elmegy a kedve a hosszabb távoktól.

Kár volt pont az ülést elszúrni, mert a Delta kifejezetten kényelmes lenne. A tesztautó 17 colos és /45-ös gumijai ellenére nagyvonalúan átsiklott az úthibák felett, az utastérben csend honolt emelt autópályás sebességnél is, a hátsó sorban az ülés ellen sincs kifogásunk. A hatfokozatú váltó nem engedi zajongani a dízelt, 130-nál 2200 a fordulatszám.

Nem rossz vásár

A Delta nem különösebben agilis darab, a futóműve csak átlagos, nem elég pontos és érzékletes a kormányzása, és a váltója is túl hosszan barangol két fokozat között. Amiben a Delta a stílus és a térkínálat mellett nagyon jó, az a kocsi által sugallt masszivitás. A halk autó megadja az egy tömbből faragták hatást, a biztonságérzeten túl a biztonsága is jó. A törésteszt erősen ötcsillagos, és a térdlégzsák felára is csupán 25 000 Ft az alapáron járó hat légzsák mellé.

Ha prémiumemblémás konkurenseihez mérjük, akkor a Delta jutányos, főleg a felszereltségéhez képest. A tesztelt Oro-kivitel 6,1 millió forintba kerül a rengeteg extrával és a 120 lóerős dízelmotorral, az autóra átlagon felüli, négy év teljes körű garanciát vállal az importőr.

Ám a Lancia név annak a tehetős, jórészt nagyvárosi vevőkörnek nem sokat mond, ahol a kompakt, de elegáns autóban gondolkodókat kell elszipkázni a konkurensek elől. A 15 évvel ezelőtti sportsikerekre ma már nem lehet alapozni. Egy márka felépítése viszont, főleg ha árban a prémiumtermékeket veszi célba, eurómilliárdokba kerül, amit a FIAT eddig nem tolt bele a Lanciába.

Ezzel együtt a Lancia Delta elsődleges feladata, hogy más legyen, mint a többiek, amiben az extravagáns kasztnival remekel is. Összességében egy átlagos kvalitású darab, de a modell ritkasága miatt a jóval drágább autóknál is különlegesebb, ami mindenképp érték az exkluzivitásra fogékony vevőknek.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Armed Catalan policemen, known as Mosso d'Esquadra pass by the FC Barcelona logo with a black ribbon and a message reading "We are all Barcelona" before the Spanish league footbal match FC Barcelona vs Real Betis at the Camp Nou stadium in Barcelona on August 20, 2017.
Security barriers were put up at the entrances of the Camp Nou to stop vehicles after a deadly jihadist attack three days ago. An outcry has erupted on social media and in the press about the absence of bollards -- short, concrete posts to stop vehicles from driving onto sidewalks, with some people even demanding the  mayor's resignation for ignoring police recommendations for such preventive barriers. Drivers have ploughed on August 17, 2017 into pedestrians in two quick-succession, separate attacks in Barcelona and another popular Spanish seaside city, leaving 14 people dead and injuring more than 100 others / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.